Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det handlar helt enkelt om att något har hänt så att strömmarna (jordströmmarna) inte går den väg som tänkt, utan istället skapar ett tillräckligt kraftigt elektriskt fält i marken som driver strömmarna åt alla möjliga, oönskade, håll.
Och då blir allt elektriskt ledande i marken en finfin genväg för strömmarna, så det händer spännande saker kring olika rörledningar och t.ex. blymantlad telekabel.

Järnvägen är ett rent hopplöst fall. Där har vi 16kV i kontaktledningen, men returledaren rör sig längs rälsen under tågets färd. Hur leder du framgångsrikt tillbaka denna returström?
Det görs ju genom rälerna, samt genom marken. Men för att inte dessa strömmar ska sprida sig okontrollerat används sugtransformatorer utplacerade med jämna mellanrum.

Nu är jag också novis och i stort sett okunnig om elen kring bandrift, så ni får ha överseende med vad jag kan ha svamlat till.
Och det är helt OK, ja t.o.m välkommet, att rätta till mina felaktigheter. :)
Det låter som en rimlig förklaring. Men det är något annat än vad jag kallar jordfel. Vagabonderande strömmar kan vara jobbiga. Men att de orsakar bränder kan inte vara vanligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter som en rimlig förklaring. Men det är något annat än vad jag kallar jordfel. Vagabonderande strömmar kan vara jobbiga. Men att de orsakar bränder kan inte vara vanligt.
Jo det är jordfel eller kanske mer i din vanliga stil med ordlistan framme en jordslutning. Vi kan gå vidare med mer precisa definitioner senare om det behövs.

Avgörande för om det ska bli mer allvarliga konsekvenser i ett mer utbrett område är låg impedans i felstället. Drt får man i relativa termer lättare vid högre spänningar och direktjordat system som tex bandrift och elnät på de högre nivåerna.

Det man normalt kallar vagabonderande strömmar är del av helt normala drift- ,belastningsströmmar. Alltså oftast i sammanhanget högimpediv källa och låga motstånd där strömmen fördelar och grenar ut sig förbi avsedda vägen. Därför vanligtvis ingen större förmåga att göra skada som brand, spänningssättnig osv. Ett undantag är viss personfara om man öppnar en sån krets tex FJV ledningar och kopplar sig själv i serie med kroppen och sina kohm där.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
TRJBerg
S skaraborgsfakir skrev:
Nej, inte 16 kV 16 2/3 Hz, 1,5 kV LIKSTRÖM.
Ja, RoTe har påpekat det.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja, RoTe har påpekat det.
Det är i sig inget som gör att det du beskrev inte skulle kunna hänt.
 
TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Det är i sig inget som gör att det du beskrev inte skulle kunna hänt.
Nä. Det borde inte hindra att det händer.
 
Elektriskt uttag som lossnat från väggen vid en sittplats till följd av att stolar skjutits emot det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lokala Sibylla.
Sitter precis där man skjuter stolen och slår i denna, därav har uttaget lossnat.
Kabeln är en stel EK som matar en digital barnunderhållning en bit bort.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Hittade denna i en byggnad ägd av kommunen. Kan varit privat ägare innan, det vet jag inget om, men varför gör man så här?

Nu är det inga kablar, men det ser onekligen ut att ha varit det för det är ett hål i ovankant ...
Tom eldosa i vägg utan kablar med synligt hål och skadat gips runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enfacksdosor brukar användas till vissa svagströms apparater samt till rakapparatsuttag på 110Volt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hittade denna i en byggnad ägd av kommunen. Kan varit privat ägare innan, det vet jag inget om, men varför gör man så här?

Nu är det inga kablar, men det ser onekligen ut att ha varit det för det är ett hål i ovankant ...
[bild]
Vårt hus från 71 har rätt många manglade dosor från installationen, en del är deformerade för att passa i hålet, andra kom aldrig på plats i hålet utan sitter bakom.
De som gjorde elen åt Electrolux när de bytte kök sågade upp så stora hål att ramarna knappt täcker (de gjorde förvisso inte heller någon koll av att de jordade uttagen de bytte till faktiskt blev jordade, det blev de nämligen inte).
 
Fairlane
Ok, det är kanske inte så konstigt. Jag trodde inte man satte kopplingsdosor så, men då har jag lärt mig något nytt idag igen, vilket alltid är trevligt.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Enfacksdosor brukar användas till vissa svagströms apparater samt till rakapparatsuttag på 110Volt.
Särskilt när det inte är runda dosor. :)
 
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Särskilt när det inte är runda dosor. :)
Det var det jag tänkte. Är det inte enklare med en rund dosa?
 
Det är inte en vanlig kopplingsdosa utan en dosa som kallas "enfackdosa" den har speciell användning till speciella apparater och fans i 1 - 2- 3 fack, dom var lite vanligare för 30-40 år sedan. Den användes till exempel för HWC larm ( i dag kallad RWC), tryckknappar för olika styrningar. Och som sagt aldrig som kopplingsdosa i vanliga elinstallationer.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
När det inte är kul att vara elektriker…:
Kolla till slutet!
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.