jonmo jonmo skrev:
Intressant, bra referens. Undrar om den tolkningen skulle hålla i domstol...
Troligen inte. Men problemet är att elsäkerhetsverket har tolkningsföreträde tills motsatsen bevisats.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AXS
P pjkw skrev:
Osäker vad det är för kabel, men den är iallafall dragen i flexrör

Bakgata på Kungsholmen i Stockholm
Gissar på tempsensor till värmesystemet. Lite tillfälligt flyttad när de målat om fasaden.

• Gilla
Zalvi och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
jonmo jonmo skrev:
Intressant, bra referens. Undrar om den tolkningen skulle hålla i domstol...
Det har jag svårt att tro.
Att öppna ett lock eller en kåpa är inget installationsarbete.

Såvitt jag vet får man inspektera, besiktiga och mäta på elanläggningar utan auktorisation, och det innebär ofta att man måste lyfta på diverse lock och kåpor.

Elsäkerhetsverket trampar lite då och då i klaveret. Det är en väldigt liten och väldigt ung myndighet här i Sverige, dessutom med ett smalt verksamhetsområde, som man därför måste bevaka noga så man inte plötsligt blir en myndighet utan uppgift.

• Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Av en händelse ställde jag frågan till Elsäkerhetsverkets jurister...

Hej,

Både att lyfta på locket på en normcentral och att lossa en strömbrytare eller ett vägguttag är elinstallationsarbeten.

Vad som definieras som elinstallationsarbeten återfinns i elsäkerhetslagen (2016:732) se 4 §. Under punkt ett står följande: att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning.

Att lyfta på "locket" till en normcentral är att ändra en elektrisk starkströmsanläggning, och därmed ett elinstallationsarbete.

Likaså med att lossa en strömbrytare eller ett vägguttag. Skillnaden här är att det finns ett undantag gälande vissa typer av arbeten, enligt 3 kap. 1 §, ELSÄK-FS 2017:2.

Skillnaden mellan uttag, strömbrytare och normcentralen är att det är två helt olika typer av anläggningsdelar vi pratar om.

Oavsett om vi pratar om en normcentral eller en Dz-central så är det kopplingsutrustning, oftast med högre kortslutningseffekter än för ett vanligt uttag för allmänbruk.

Förutom det så finns det betydligt fler beröringspunkter i en central, och där flera av beröringspunkterna inte är skyddade av en jordfelsbrytare för personskydd.

Och där kåpan / locket utgör en viktig barriär mot beröring av spänningsförande delar.

Mvh Peter Tunell
Hur 18 ska jag som anläggningsägare i praktiken kunna ta mitt ansvar för anläggningens skick när jag inte ens får inspektera den?
Elsäkerhetverkets våta dröm är väl att en elektriker ska åka runt o lyfta på locket då och då i alla elinstallationer i Sverige (så att fler elektriker skadas i olyckor på väg till/från dessa inspektioner än alla elskador i hela landet tillsammans). Tror inte ens installatörerna själva är så intresserade av det.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elsäkerhetsverket trampar lite då och då i klaveret. Det är en väldigt liten och väldigt ung myndighet här i Sverige, dessutom med ett smalt verksamhetsområde, som man därför måste bevaka noga så man inte plötsligt blir en myndighet utan uppgift.
Som dessutom ligger i obygden vilket gör det ännu svårare att rekrytera folk med rätt kompetens (eller kompetens i största allmänhet).

Utlokalisering av myndigheter är en vacker tanke, men det har ju fungerat "sådär" i praktiken...

(Och naturligtvis inget ont om obygden i allmänhet. Hade gärna haft ställe i Kristinehamn.)

• Gilla
robin.asedal och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Hur 18 ska jag som anläggningsägare i praktiken kunna ta mitt ansvar för anläggningens skick när jag inte ens får inspektera den?
Elsäkerhetverkets våta dröm är väl att en elektriker ska åka runt o lyfta på locket då och då i alla elinstallationer i Sverige (så att fler elektriker skadas i olyckor på väg till/från dessa inspektioner än alla elskador i hela landet tillsammans). Tror inte ens installatörerna själva är så intresserade av det.
Finns garanterat folk som vill se krav på återkommande besiktningar av elanläggningar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
ricebridge och 12 till
  • Laddar…
En liten kvällsöverraskning i fina färger så här lagom till påsk.

En hand håller en demonterad eluttag med synliga ledningar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Huzzbutt och 32 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:

[bild]
Ordentligt jordat!
Det måste väl kännas bra?

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:

[bild]
Sveriges säkraste vägguttag? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Japp, helt omöjligt att koppla in en kontakt i.

• Haha
  • Gilla
_KirderF_ och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:

[bild]
Verkligen illa. Man får helt enkelt inte tvinna kardelerna så hårt!

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
>>suck<<

K krfsm skrev:

[bild]
Ja dosan sitter ju för långt in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.