3 326 389 läst · 11 228 svar
3326k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Pizzerior är sådana guldgruvor.
Nerfilad stickpropp (för att passa i jordat uttag) till lampsladd, på vilken man på vägen plockar ut ström, skyddat av eltejp, via två enkelisolerade sytrådar till spotarmatur.
Nerfilad stickpropp (för att passa i jordat uttag) till lampsladd, på vilken man på vägen plockar ut ström, skyddat av eltejp, via två enkelisolerade sytrådar till spotarmatur.
Redigerat:
Bokslut från köksrivning: köket försörjs av två 16mm rör. Ena innehållandes två nollor och fyra fastrådar, varav tre genom en trepolig dvärg. Det andra röret innehöll två faser, två nollor och en skyddsjord. Den senare användes till hela köket... Dessa båda rör, som kommer från samma takdosa i hallen med ytterligare minst en grupp i, gick båda till en takdosa i köket och distribuerade ut allt över hela köket.
Jag kommer inte kunna göra allt rätt nu, så tanken är följande: Ta en en trefasmatning till spisuttaget enligt konstens alla regler (L1, L2, L3, N, PE), trepolig dvärg. Resterande trådar drar jag om i existerande rör så att jag får ytterligare en trefasgrupp, som jag delar upp i en takdosa i köket. Jag är medveten om att detta inte är rätt eftersom man inte får dela på en trefasgrupp om man inte gör det i första kopplingsdosan (väl?). Detta blir istället i andra dosan, men jag drar om så jag har obrutna kablar hela vägen dit från centralen. Jag ser till att märka upp det noggrant eftersom jag saknar trepolig dvärg på dessa, men det finns JFB. När jag sedan om ett år eller så renoverar hallen kan jag ta bort takdosan i köket och lägga separata rör till alla grupperna direkt från centralen. Låter det vettigt?
Jag kommer inte kunna göra allt rätt nu, så tanken är följande: Ta en en trefasmatning till spisuttaget enligt konstens alla regler (L1, L2, L3, N, PE), trepolig dvärg. Resterande trådar drar jag om i existerande rör så att jag får ytterligare en trefasgrupp, som jag delar upp i en takdosa i köket. Jag är medveten om att detta inte är rätt eftersom man inte får dela på en trefasgrupp om man inte gör det i första kopplingsdosan (väl?). Detta blir istället i andra dosan, men jag drar om så jag har obrutna kablar hela vägen dit från centralen. Jag ser till att märka upp det noggrant eftersom jag saknar trepolig dvärg på dessa, men det finns JFB. När jag sedan om ett år eller så renoverar hallen kan jag ta bort takdosan i köket och lägga separata rör till alla grupperna direkt från centralen. Låter det vettigt?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 061 inlägg
Det blir bra. Det finns ingen regel som säger första dosan. Den branschregel som finns (när man inte har möjlighet till en trepolig dvärg) är att man fördelar och/eller vidarekopplar flera faser i kopplingsdosor, inte apparatdosor (t.ex takdosor). Eftersom byte av strömbrytare och uttag för göras utan behörighet så vill man hålla apparatdosor "rena" från komplikationer. Kopplingsdosor har däremot gemene man inte tillträde till.
Jag läste om alla proppar som blivit fått koppartrådsmodifieringen. Detta påminner mig om när en av mina el-lärare berättade om någon okunnig människa som inte bara hade satt lite koppartråd, utan hade svarvat en helt ny "propp" av bara koppar.
Den avkapade lamparmaturen som är skruvad i fönsterkarmen kan mycket väl vara i jordat utförande från början.S sjoelund skrev:
Sedan så ser vi inte andra änden av lampsladden, det kan mycket väl vara så att apparaten/lamparmaturen i den änden bara får användas i ett utrymme som är klassat som ”isolerat utrymme” eller så måste den byggas om till antingen dubbelisolerad eller skyddsjordad.
Du tänker på denna? https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-369#post-2811100Asbesträdd skrev:
Ja, är det så är det ju dumt. Ta en jordad enhet, sätta på en ojordad kontakt, modifiera kontakten så den får plats i jordat uttag... Men jo, bilden skulle kunna ha varit från flera vinklar då det är så mycket i den.Demmpa skrev:
Den avkapade lamparmaturen som är skruvad i fönsterkarmen kan mycket väl vara i jordat utförande från början.
Sedan så ser vi inte andra änden av lampsladden, det kan mycket väl vara så att apparaten/lamparmaturen i den änden bara får användas i ett utrymme som är klassat som ”isolerat utrymme” eller så måste den byggas om till antingen dubbelisolerad eller skyddsjordad.
Haha, ja. Min fru tyckte det var så genant att jag var där bakom bordet och fotade att jag bara hann ta två snabba bilder innan jag snällt fick gå tillbaka.S sjoelund skrev:
Fast även om den är ojordad från början så är ju problemet att den inte kan anslutas i ett jordat utrymme utan att bryta mot principen om dubbla skyddsbarriärer. Så man behöver inte sätta på en ny kontakt för att det ska bli ett problem.S sjoelund skrev:
Hela mitt hus har varit ett stort elfel, en lite händig person har bott här innan och gjort en del fel. Nu är det omdragning av all el som pågår, här är de senaste felen som är hittade.
Dragit fk löst i reglar och tejpskarvat fk i rör och passade på och byta färg.
Dragit fk löst i reglar och tejpskarvat fk i rör och passade på och byta färg.