Postorder problem?? Den stora fördelen är ju precis att man SLIPPER åka till "stormarknaden". Och att man i lugn och ro kan sitta och jämföra innan beställningen.
 
  • Gilla
händige harry och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Clas fanns rätt tidigt, tror dem firar 100 nu. Minns en tid där man trånade efter den tryckta ClasOlsson-katalogen som skickades till brevlådan och lästes på 2 miljoner toaletter i landet.
Hade Clas O. under 1970-talet ska vi säga tyngre elinstallationsmaterial ?
Tyngre i betydelsen avsett för användning i ett hems fasta installation dvs elkablar (förutom gummiapparatkabel) och väggströmbrytare ?

Jag skulle kunna tänka mig att de hade exv strömbrytare av den typ som man hittar monterad på en tombola men annat ?

Deras sortiment har förändrats minst sagt ! För Stockholmare (och Lund): ett besök i riksarkivet/kb och be om Clas Ohlsons kataloger för 1970 och 2010 , och jämför sedan!
 
En bild från min äldsta CO-katalog från 1975 och avd. för elprylar.
Sida från en vintagekatalog med illustrationer av olika elprylar och deras priser från 1975.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis och 20 till
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
En bild från min äldsta CO-katalog från 1975 och avd. för elprylar.
Priserna har iallafall ändrats.
Ett 10-pack med dubbla vägguttag för 38 kr, jo jag tackar jag!
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Priserna har iallafall ändrats.
Ett 10-pack med dubbla vägguttag för 38 kr, jo jag tackar jag!
Jo men du vet, det är ju ungefär vad elektrikerna betalar idag med, när rabatten är avdragen...

;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 9 till
  • Laddar…
På tal om rabatt på elmaterial, så fick man 3% på inköp 150 kr eller mer hos CO.
Bild på försäljningsvillkor med information om minimiorder, rabatter och öppet köp samt en ruta för garanti på elektroniska produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E etompau skrev:
På tal om rabatt på elmaterial, så fick man 3% på inköp 150 kr eller mer hos CO.
[bild]
Och momsen var 2/3 av dagens dessutom!
 
Då fick jag ca 5-6 st för min timlön OCH i dag köper jag 5-6 för min timlön. Om jag håller mig till det sortiment som i konstruktion mest liknar dom g:a uttagen.
 
  • Gilla
Papperskatt och 3 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
ett besök i riksarkivet/kb och be om Clas Ohlsons kataloger för 1970 och 2010 , och jämför sedan!
Det är enklare att bläddra i dom här:
https://www.clasohlson100.com/kataloger/
 
  • Gilla
yxis och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är enklare att bläddra i dom här:
[länk]
Osportsligt!! :mad:
 
  • Haha
  • Gilla
yxis och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En bild från min äldsta CO-katalog från 1975 och avd. för elprylar.
[bild]
Om bara någon ville tillverka de utanpåliggande brytarna i det blå fältet idag!

Allt man kan få tag på idag är så j..ans stort och klumpigt - oftast infällda apparater med monteringsram 85 x 85 mm typ.

Jag gillar inte heller de stora kulo-dosorna (de rektangulära). Med planering klarar man sig fint på de fyrkantiga, speciellt idag när det är mer dimmer än kronkoppling! Att gå tillbaka till runda i porslin är dock ingen drömtanke, bara vid extrema utseendeställen...
 
  • Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Då fick jag ca 5-6 st för min timlön OCH i dag köper jag 5-6 för min timlön. Om jag håller mig till det sortiment som i konstruktion mest liknar dom g:a uttagen.
Enligt SCB:s priskalkylator motsvarar 38 kr 1975 209 kr i dagens penningvärde. Dvs. 20:90 per uttag.
Billigaste CO säljer idag ligger på 60 spänn, men det finns ju förvisso de som säljer billigare uttag.
Men det där var väl kvalitetsprylar på sin tid? Tycker jag känner igen det mesta på den sidan.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Att det skulle vara speciellt hög kvalitet på dåtida uttag håller jag inte med om, möjligen att uttag från 70 talet var bättre än dom som tillverkades på 50 talet. Även där har det, som inom dom allra flesta områden, skett en positiv utveckling i alla fall i det lite dyrare sortimentet. Dom som hävdar att "det var bättre saker förr" lever nog i ett tillstånd av nostalgiskt rus. Det finns tex uttag som säljs som har exakt samma interna konstruktion som på 70talets början och dom hittar man i det absolut lägsta lågprissortimentet. Dom kan jag som privatperson i dag köpa för mellan 20:- och 30:-. Och ska man jämföra bör man väl göra en jämförelse med likvärdiga produkter och vad som tex CO har i sitt sortiment är kanske inte helt relevant.
 
C
E elmont skrev:
Att det skulle vara speciellt hög kvalitet på dåtida uttag håller jag inte med om
Jag påstår så klart inte att uttag i allmänhet skulle varit av någon särskilt god kvalitet på 70-talet. Vad jag menade är att det ser ut att vara exakt samma uttag som på den tiden monterades av professionella installatörer (dvs dåtidens motsvarighet till t.ex. Schneider), och inte någon undermålig lågprisvariant.
 
Gammal plast krymper en aning över decennierna, och gulnar och spricker, vilket mig veterligen inte bakelit gör. Så 70-talsgrejer i plast kan vara i mycket sämre skick idag än 50-talsgrejer i bakelit.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.