3 270 702 läst · 11 080 svar
3271k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Hade Clas O. under 1970-talet ska vi säga tyngre elinstallationsmaterial ?T Thomas_Blekinge skrev:
Tyngre i betydelsen avsett för användning i ett hems fasta installation dvs elkablar (förutom gummiapparatkabel) och väggströmbrytare ?
Jag skulle kunna tänka mig att de hade exv strömbrytare av den typ som man hittar monterad på en tombola men annat ?
Deras sortiment har förändrats minst sagt ! För Stockholmare (och Lund): ett besök i riksarkivet/kb och be om Clas Ohlsons kataloger för 1970 och 2010 , och jämför sedan!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Det är enklare att bläddra i dom här:S skaraborgsfakir skrev:
https://www.clasohlson100.com/kataloger/
Om bara någon ville tillverka de utanpåliggande brytarna i det blå fältet idag!E etompau skrev:
Allt man kan få tag på idag är så j..ans stort och klumpigt - oftast infällda apparater med monteringsram 85 x 85 mm typ.
Jag gillar inte heller de stora kulo-dosorna (de rektangulära). Med planering klarar man sig fint på de fyrkantiga, speciellt idag när det är mer dimmer än kronkoppling! Att gå tillbaka till runda i porslin är dock ingen drömtanke, bara vid extrema utseendeställen...
Enligt SCB:s priskalkylator motsvarar 38 kr 1975 209 kr i dagens penningvärde. Dvs. 20:90 per uttag.E elmont skrev:
Billigaste CO säljer idag ligger på 60 spänn, men det finns ju förvisso de som säljer billigare uttag.
Men det där var väl kvalitetsprylar på sin tid? Tycker jag känner igen det mesta på den sidan.
Att det skulle vara speciellt hög kvalitet på dåtida uttag håller jag inte med om, möjligen att uttag från 70 talet var bättre än dom som tillverkades på 50 talet. Även där har det, som inom dom allra flesta områden, skett en positiv utveckling i alla fall i det lite dyrare sortimentet. Dom som hävdar att "det var bättre saker förr" lever nog i ett tillstånd av nostalgiskt rus. Det finns tex uttag som säljs som har exakt samma interna konstruktion som på 70talets början och dom hittar man i det absolut lägsta lågprissortimentet. Dom kan jag som privatperson i dag köpa för mellan 20:- och 30:-. Och ska man jämföra bör man väl göra en jämförelse med likvärdiga produkter och vad som tex CO har i sitt sortiment är kanske inte helt relevant.
Jag påstår så klart inte att uttag i allmänhet skulle varit av någon särskilt god kvalitet på 70-talet. Vad jag menade är att det ser ut att vara exakt samma uttag som på den tiden monterades av professionella installatörer (dvs dåtidens motsvarighet till t.ex. Schneider), och inte någon undermålig lågprisvariant.E elmont skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Gammal plast krymper en aning över decennierna, och gulnar och spricker, vilket mig veterligen inte bakelit gör. Så 70-talsgrejer i plast kan vara i mycket sämre skick idag än 50-talsgrejer i bakelit.