Ah, en universalkontakt! :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
S christoffer09 skrev:
På landet, i traktorverkstan.
Ska den leverera spänning eller tar den emot? Man kan aldrig så noga veta...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det är sant...:geek:
 
S christoffer09 skrev:
På landet, i traktorverkstan.
En helt normal elkoppling på landet i traktorverkstaden.;)
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Sådär har både jag och de mina gjort — förr i tiden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Såg en sådan koppling på dotterns koloni...På utesidan var till torrtoan.
 
Den här godingen fann jag på jobbet idag. Kanadensisk variant med tveksam succé.
 
  • Hand håller en gammal kanadensisk elektrisk kontakt med synliga ledningar och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M
Kanske inte direkt den värsta elkopplingen men man undrar om elektrikern var full eller bara skämtar med beställaren?

IMG_1008.jpeg

Från en nyinstallation i en nybyggd maskinhall, ägaren skriver åtminstone att han är väldigt nöjd med arbetet och rekommenderar firman i sitt blogginlägg. Ett utmärkt bevis på att det tydligen går att leverera vad som helst, folk begriper inte bättre...

En annan fråga är så klart varför man väljer en utanpåliggande installation när man bygger nytt, kablarna blir ena riktiga skräpsamlare i ett sådant utrymme och lär vara i vägen så fort man skall hänga upp något på väggen, men det är ju en annan historia...
 
Redigerat:
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Billigare och lättare att ändra? Så slipper elektrikern vara där flera gånger under byggtiden?

Eller?
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kanske inte direkt den värsta elkopplingen men man undrar om elektrikern var full eller bara skämtar med beställaren?
Vad av det vi ser på bilden hade du gjort annorlunda om vi nu av någon anledning hade bestämt oss för att dra utanpåliggande? Jag är inte elektriker så det är en allvarligt menad fråga.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M
G Guson skrev:
Vad av det vi ser på bilden hade du gjort annorlunda om vi nu av någon anledning hade bestämt oss för att dra utanpåliggande? Jag är inte elektriker så det är en allvarligt menad fråga.
Jag är inte heller elektriker men..
Sitter inte kopplingsdosan till vänster märkligt placerad, de horisontella kablarna går ex in på olika höjd.
Uttagen till höger har man dragit kabeln under 3-fas uttaget istället för att byta plats på dem.
 
Nu kopplar ju jag inte el själv <host> men jag håller med om att dosan kunde monterats annorlunda. Jag tänker mig rakt ovanför strömbrytaren med två kablar neråt och tre åt vänster. Uttangen kunde man ju dragit annorlunda men helt katastrofalt ser det inte ut. :D
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M mnils skrev:
lär vara i vägen så fort man skall hänga upp något på väggen
men man vet åtminstone var de är och behöver inte söka varje gång något ska skruvas upp på väggen.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Minst två av märkligheterna ser ut att kunna vara kompletteringar. Kanske därför ägaren är så nöjd. Flera tillägg som elektrikern glatt sagt att det löser jag. Fast inte lika snyggt som om det planerats rätt.
 
Det kan finnas många skäl till att man vill ha utanpåliggande. Snabbare och därmed billigare t ex. Andra grejer i väggarna som lägger hinder i vägen. Och eftersom detta ser ut att vara stadigt ute på landet kan det hända att ägaren har eller vill undvika problem med råttor och möss i väggarna som gnager på ledningarna.

Jag ser inte heller några större fel, men så är också mina kabeldragningar fullt jämförbara med vilket skatbo som helst.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.