Installerade BV för dryga året sedan, när elektrikern ändå pillade i centralen bad jag honom installera en PSA med tre separata säkringar. Idag var de dags att driftsätta uttagen utomhus. Så fram med kabel och koppla in i den redan förberedda PSA:n.

Inga problem att peta in fas, nolla och jord på rätt ställe. Då återstår bara en kontrollmätning av uttaget samt test av JFB funktionen. Hur gick de då?

Multimeter som visar spänningen på ett utomhusuttag, inverterad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ni får.vrida på huvudet)
De där va skumt, inge 400v uttag de där.
Dags att kolla JFB, verkar vara nått knas här..

Nämen se där. Den funkar inte, felsökningsmode aktiverat. Av med kåpan och se vad vi hittar. Kan ni se felet?
Elcentral med öppen säkerhetsbrytare och felkopplade kablar, redo för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han kanske helt enkelt hade slut på blå kabel, eller så gick de lite fort. Inget test av installerad utrustning där..

Får väl bli till att åtgärda de där. =0)
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ingen nolla på ingången av PSA.

Men jag fattar typ inte varför det då blir 400V i uttaget ... :thinking:


Eller tja, var det någon ansluten last på den andra anslutna fasen?
Då blir det ju 400V med multimetern ...
 
Slår jag på två säkringar på PSAn blir de 400v. Kör jag bara en säkring så visar den typ 140v.
Multimeter visar en spänning på 0.3V uppkopplad till en elektrisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som där är en bygling mellan jord och nollplinten?
Samt saknas det en Nolla in till PSA?

Kan inte se någon kabel vid in på nollan ner till höger.
Elcentral med öppna anslutningar där en noll-kabel saknas till PSA-apparaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du måste mätt fel det är ju gjort av en av gud utsedda ;-)...
 
  • Haha
  • Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
@Leif i Skåne
Yepp, de saknas en nolla till PSA:n. Ska åtgärda de innan jag slår på de nästa gång. Då borde allt lira.

Byglingen mellan nollan och jord beror på att jag har inkommande 4ledar system då kåken är byggd 1956. De plintarnam syns där är till för de PSA:er jag har och kopplar in saker utanför centralens JFB. Typ utebelysning, kyl/frys värmepump och cirkpump till golvvärmen. Sådant jag vill sektionerna ut om stora JFB:n skulle lösa. Finns en till plint till i ovankant där allt annat är inkopplat.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag måste bara påpeka att du gör dig skyldig till ett brott om du rättar till elektrikerns fel. Samtidigt är du som ägare till anläggningen ansvarig för att den är säker. Det blir lite av en paradox. Elektrikern får, men kan inte. Du kan, men får inte. Och du är ansvarig för att det är säkert. Jag tycker verkligen att lagarna inte fungerar helt tillfredsställande, försiktigt uttryckt.
 
  • Gilla
big mike och 16 till
  • Laddar…
A
Är brottet beskrivit i brottsbalken i så fall med vilken påföljd och finns det några prejudicerade fall?
 
Jag är inte jurist. Taget ur minnet: Jag tror inte att det är BrB, utan ElsäkFS. Maximala straffet är fängelse i två år (eller möjligen ett). Ingen har dömts.
 
tommib
Elsäkerhetslagen står det i, § 48 för att vara exakt. Det vore märkligt om en föreskrift innehöll en skrivning som gjorde att någon kunde dömas till fängelse (utan stöd i överliggande lag).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag fattar typ inte varför det då blir 400V i uttaget ... :thinking:
Då det är en 3-Fas PSA så är troligen en fas med en belastning som ”drar” till sig nollan som svävar fritt. Då mäter man upp till 400V i dom andra faserna.
Jämför med PEN släpp in till en fastighet då det skapas en virtuell nolla som beror på summan av belastningar på alla faser.

Mitten på diagrammet (nollan) har hamnat nära en pilspets och då mäter du 398,5 V mot en annan fas.
Bild från @BoSiltberg
Diagram som visar en 3-fas elanslutning med en nollpunkt nära pilspetsen, indikerande obalans mellan faserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag håller på att riva i mitt kök och ska förbereda för lite ny el. I samband med det så hittar jag lite mer guldklimpar som elektrikern som byggde huset har lämnat.

Först och främst så måste man beundra hur fint han har fått till fomen på dosan. Anledningen till det syns på bild 2. Han har skurit bort hela baksidan på dosan för att kunna dra en nolla direkt mellan de två strömbrytarna i de olika rummen. Bägge brytarna kommer från samma kopplingsdosa strax ovanför bild och bägge går vidare till olika vägguttag. I det andra rummet har han alltså dragit ner en fas från kopplingsdosan men ingen nolla utan den drog han mellan apparatdosorna. :thinking:
Öppen eldosa mellan träreglar med elektriska kablar och WAGO-kopplingar, modifierad för att dra en nolledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller elledning bredvid en öppen apparatdosa med bortskuren baksida i en trävägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
j.erkers
Den ena änden av kabeln som följde med när jag köpte bandsåg i höstas. Jorden var inte inkopplad i andra änden heller så nu har jag bytt till en kabel med 3 ledare där jorden faktiskt är inkopplad. Känns lite bättre så... Eluttag med öppet lock och en avklippt jordledare på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
J Jonne Lund skrev:
Vet några grabbar som tröttnade på att säkringarna sköt varje gång de drog maskinerna på morgonskiftet inne på ASEA. -Det hela ”löstes” med en metallsvarv och tre bitar överblivet rundstål.
Pojkarna till Ruben Blom har berättat om hur det gick till när elsamfällighetsföreningen beslutade sig för att uppgradera matningen till bland annat den gård där Bloms bodde.

Deras far hade svarven i källaren (eller ett annat krypin i närheten av boningshuset), legoarbeten och några egna kunder som skulle ha saker gjorda men svarven var lite grann för stor för elmatningen så när den startades så sjönk spänningen men elföreningen hade inte visat sig villig att uppgradera.

I varje fall skulle hustrun ha något möte med några i huset så mannen gick iväg till sitt och började ... ljuset mörkna men återhämtade sig.

Några dagar senare hade elföreningen ändrat sig och det blev uppgradering, sedan var spänningen stabil även med både svarv och fräs igång. Hustrun till och ordföranden i föreningen var med på hustruns möte , varför gick Ruben iväg till svarven och startade den precis när mötet skulle börja... ;)
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
På landet, i traktorverkstan.
 
  • Rostig gammal traktorploghållare med spindelnät i en verkstad på landet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.