Växelströmskräp? De brukar väl funka?
Likström? De e ju dötråkigt...

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Skräp = i det här fallet SMÅ !

En lokmodell i skala 2 är ganska så stor (och de var dyra ... mycket, därav som de inte är jättevanliga.)

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag hittade en bild av något som ska vara något av det som Hermann Göring hade på vinden.

hg5.jpg

Loket till höger är H0

@fusion
Har sett wunderland. Mycket som är rättkopplat där. Blir inte det OT i den här tråden :p.
Modelljärnvägsanläggning med upplysta byggnader och tåg vid en station på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

J
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@fusion
Har sett wunderland. Mycket som är rättkopplat där. Blir inte det OT i den här tråden :p.
[bild]
Mvh Findus
Kan nog inte bli mer OT i just denna tråd, vem skulle våga koppla fel där och starta en brand....

j.erkers
Tråden har växlat in på ett stickspår...

• Haha
  • Gilla
nmeden och 6 till
  • Laddar…
Jag har nästan gjort (eller faktiskt gjort den dumheten men det gick bra) : Märklins transformatorer är vridtransformatorer vilken innebär att de fungerar alldeles utmärkt baklänges.

Därför använd inte två st i samma anläggning utan att verkligen tänka igenom hur de ska vara isolerade från varandra annars kan man ha 220 V på stickproppens stift när denna inte är inkopplad i väguttaget. :cry:

• Wow
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Jag hade farsans gamla transformator utöver min egen nya när jag var barn. Fick nog aldrig bakström på det där viset, men den gamla trafon var lite potentare, så den smälte isoleringen på de nya svagströmsledningarna om man körde på full effekt.

• Gilla
Byggdjuret och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S skaraborgsfakir skrev:
Jag har nästan gjort (eller faktiskt gjort den dumheten men det gick bra) : Märklins transformatorer är vridtransformatorer vilken innebär att de fungerar alldeles utmärkt baklänges.

Därför använd inte två st i samma anläggning utan att verkligen tänka igenom hur de ska vara isolerade från varandra annars kan man ha 220 V på stickproppens stift när denna inte är inkopplad i väguttaget. :cry:
Jodå, detta provade jag som typ 11-åring, och fick mig en rejäl sketen en. :)
(Och jag provade med berått mod, dvs kopplade ihop transformatorernas sekundär och sen provade att ta i stickproppen på den ena. Något lärde jag väl mig ... ;))

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Om man skruvar upp den inkopplade transformatorn på max och skruvar ner den bakmatade lågt borde man kunna få ut mycket mer än 230V. Om det verkligen rör sig om en vridtrafo alltså.

Och allt det här skedde utan JFB och ni överlevde ????? I dag skulle INGEN överlevt experimenten :thinking:

• Gilla
  • Haha
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
Nej, och framförallt skulle massor av människor känt sig kränkta för att det saknades :crysmile:

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Funderar på om elektrikern gjort ett kopplingsschema?
Rörlig stadsgata med komplex och rörig elektrisk ledningsdragning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsscheman är nått som bara amatörer behöver, proffs klara sig lika bra utan :rolleyes:

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.