3 291 397 läst · 11 174 svar
3291k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Växelströmskräp? De brukar väl funka?
Likström? De e ju dötråkigt...
Likström? De e ju dötråkigt...
Skräp = i det här fallet SMÅ !
En lokmodell i skala 2 är ganska så stor (och de var dyra ... mycket, därav som de inte är jättevanliga.)
En lokmodell i skala 2 är ganska så stor (och de var dyra ... mycket, därav som de inte är jättevanliga.)
Jag hittade en bild av något som ska vara något av det som Hermann Göring hade på vinden.
Loket till höger är H0
Loket till höger är H0
Aaaaah, mer offtopic... Kan även tipsa om Eslövs leksaksmuseums modelljärnväg, inte tillnärmelsevis så stor som wunderland, men ändå en imponerande skapelse. http://eslovsleksaksmuseum.se/modelljarnvagen/
Jag har nästan gjort (eller faktiskt gjort den dumheten men det gick bra) : Märklins transformatorer är vridtransformatorer vilken innebär att de fungerar alldeles utmärkt baklänges.
Därför använd inte två st i samma anläggning utan att verkligen tänka igenom hur de ska vara isolerade från varandra annars kan man ha 220 V på stickproppens stift när denna inte är inkopplad i väguttaget.
Därför använd inte två st i samma anläggning utan att verkligen tänka igenom hur de ska vara isolerade från varandra annars kan man ha 220 V på stickproppens stift när denna inte är inkopplad i väguttaget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 854 inlägg
Jag hade farsans gamla transformator utöver min egen nya när jag var barn. Fick nog aldrig bakström på det där viset, men den gamla trafon var lite potentare, så den smälte isoleringen på de nya svagströmsledningarna om man körde på full effekt.
Jodå, detta provade jag som typ 11-åring, och fick mig en rejäl sketen en.S skaraborgsfakir skrev:Jag har nästan gjort (eller faktiskt gjort den dumheten men det gick bra) : Märklins transformatorer är vridtransformatorer vilken innebär att de fungerar alldeles utmärkt baklänges.
(Och jag provade med berått mod, dvs kopplade ihop transformatorernas sekundär och sen provade att ta i stickproppen på den ena. Något lärde jag väl mig ... )