Putten Putten skrev:
Kommer att bli! Jag är allergisk mot fulel:rofl:
Jag bara funderar på vattenrören. Vart går rören som man har kopplat slang till?

Kopplingen? Den är väl bra... tydlig och lätt åtkomlig... eller ena delen. Jag ser inga problem alls. Om man har strömmen avstängd ;)
 
B Byggdjuret skrev:
Jag bara funderar på vattenrören. Vart går rören som man har kopplat slang till?

Kopplingen? Den är väl bra... tydlig och lätt åtkomlig... eller ena delen. Jag ser inga problem alls. Om man har strömmen avstängd ;)
Tillfällig installation av fram och retur mellan golvvärme och hydrobox till värmepump, som jag är ansvarig för ;)
 
  • Renoveringslokal med tillfälligt installerade rör för golvvärme framför en hydrobox och värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Putten Putten skrev:
Tillfällig installation av fram och retur mellan golvvärme och hydrobox till värmepump, som jag är ansvarig för ;)
Najs bajs.
Tur att det är tillfälligt.
Och faktiskt, när det ser ut sådär brukar det faktiskt bli tillfälligt, inte permanent. Dock kan det tillfälliga tyvärr ändå vara i flera år ... :cry:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Najs bajs.
Tur att det är tillfälligt.
Och faktiskt, när det ser ut sådär brukar det faktiskt bli tillfälligt, inte permanent. Dock kan det tillfälliga tyvärr ändå vara i flera år ... :cry:
Har börjat renovera badrummet så efter det blir installationen snyggare ;)
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Samma gubbe, bonus material...
Hahahaha, bland det bästa jag har sett
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Här finns de verkliga riskerna.
[länk]
Det där såg inte trevligt ut men visar att alla inte bryr sig om att se till att arbetsplatsen är säker innan de tar in externa arbetare.
 
Det passar inte riktigt här, men nästan: Jag hörde på P1 idag att man i modelljärnvägens barndom inte förnekade sig. De första tågen gick på 110V utan några fjompiga transformatorer. Det låg 110V rätt över rälsen, och den telning som inte höll tungan rätt i munnen när han körde tåg, han fick sig en sketen. Man klemade inte bort ungarna förr på samma sätt som idag! ;)

Det visar sig att det var uppfinnaren av Meccano, Frank Hornby, som också gjorde modelljärnvägar Och man hade faktiskt tagit lite höjd för elsäkerheten. Eftersom det var de Brittiska öarna så hade man ju 240V i uttagen, och det är ju bara för farligt, så man sänkte spänningen till 110V mha en serieresistans i form av en glödlampa.

Hornby_Metropolitan_Train_Set_(1926_HBoT).jpg

Men det blev för mycket gnäll, tom i brittiska parlamentet, så man införde transformatorn med (till slut) 20V spänning. Fegisar! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 138107 och 11 till
  • Laddar…
”The first version of the Hornby Metropolitan loco had an additional level of realism in that - just like the real thing - it seemed to offer the possibility of accidentally electrocuting yourself if you touched the rails. ” :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
”The first version of the Hornby Metropolitan loco had an additional level of realism in that - just like the real thing - it seemed to offer the possibility of accidentally electrocuting yourself if you touched the rails. ” :crysmile:
"loco" var namnet... :rolleyes:
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det passar inte riktigt här, men nästan: Jag hörde på P1 idag att man i modelljärnvägens barndom inte förnekade sig. De första tågen gick på 110V utan några fjompiga transformatorer. Det låg 110V rätt över rälsen, och den telning som inte höll tungan rätt i munnen när han körde tåg, han fick sig en sketen. Man klemade inte bort ungarna förr på samma sätt som idag! ;)

Det visar sig att det var uppfinnaren av Meccano, Frank Hornby, som också gjorde modelljärnvägar Och man hade faktiskt tagit lite höjd för elsäkerheten. Eftersom det var de Brittiska öarna så hade man ju 240V i uttagen, och det är ju bara för farligt, så man sänkte spänningen till 110V mha en serieresistans i form av en glödlampa.

[bild]

Men det blev för mycket gnäll, tom i brittiska parlamentet, så man införde transformatorn med (till slut) 20V spänning. Fegisar! ;)
Jag vet inte om det var så många yngre pojkar som fick ha sin egen modelljärnväg, däremot många ska vi säga lite längre pojkar....

exv Märklins modeller kostade ganska så många kronor...
 
S skaraborgsfakir skrev:
Jag vet inte om det var så många yngre pojkar som fick ha sin egen modelljärnväg, däremot många ska vi säga lite längre pojkar....

exv Märklins modeller kostade ganska så många kronor...
Jodå, man hade både Märklin tågbana och Scalextric bilbana när man var ung. Var utomlands och jobbade åt Ericsson under senare hälften av 90 talet. Fick då vår första son och efter hemflytt till Sverige så kom jag på att allt detta låg på vinden hos morsan, sagt och gjort åkte till henne och gick upp på vinden, men allt var borta , stulet ? Nejdå, morsan hade varit så snäll och skänkt bort allt till Röda Korset. Bilbanan sket jag i, men hon fick då öppna pluskan så jag fick köpa nytt Märklin till äldsta sonen.

2 pojkar senare var tågbanan i pannrummet c 1,4 x 5 m stor 4 olika lok, säkert 30 vagnar , men ungarna idag har nada intresse av lek/hobby , bara spel som gäller. Var nog mest en annan som blev "ung på nytt" :p, intressant med digitaliseringen av styrningen, ljud generator i loken etc. Nu är allt nedplockat och sparas till mina söner får barn. Märklin har ju varit nära konkurs.

För de som gillar tåghobby, kolla in Minatur Wunderland , helt sanslöst det som de byggt upp (Inte mycket felkopplat där !!

Kan tipsa om bra webbutik, där finns allt https://www.modellhobby.se/sv/
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
2 pojkar senare var tågbanan i pannrummet c 1,4 x 5 m stor 4 olika lok, säkert 30 vagnar , men ungarna idag har nada intresse av lek/hobby , bara spel som gäller. Var nog mest en annan som blev "ung på nytt" :p, intressant med digitaliseringen av styrningen, ljud generator i loken etc. Nu är allt nedplockat och sparas till mina söner får barn. Märklin har ju varit nära konkurs.
Men.... fick sönerna leka något då? :crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men.... fick sönerna leka något då? :crysmile:
Jodå :oops:, men efter några timmar var det inte roligt längre. De lekte mest med Lego och X-Box.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F fusion skrev:
Jodå, man hade både Märklin tågbana och Scalextric bilbana när man var ung. Var utomlands och jobbade åt Ericsson under senare hälften av 90 talet. Fick då vår första son och efter hemflytt till Sverige så kom jag på att allt detta låg på vinden hos morsan, sagt och gjort åkte till henne och gick upp på vinden, men allt var borta , stulet ? Nejdå, morsan hade varit så snäll och skänkt bort allt till Röda Korset. Bilbanan sket jag i, men hon fick då öppna pluskan så jag fick köpa nytt Märklin till äldsta sonen.

2 pojkar senare var tågbanan i pannrummet c 1,4 x 5 m stor 4 olika lok, säkert 30 vagnar , men ungarna idag har nada intresse av lek/hobby , bara spel som gäller. Var nog mest en annan som blev "ung på nytt" :p, intressant med digitaliseringen av styrningen, ljud generator i loken etc. Nu är allt nedplockat och sparas till mina söner får barn. Märklin har ju varit nära konkurs.

För de som gillar tåghobby, kolla in Minatur Wunderland , helt sanslöst det som de byggt upp (Inte mycket felkopplat där !! [media]
Kan tipsa om bra webbutik, där finns allt [länk]
Det var generationen från Märklin där det var 110 V likström i rälsen som jag tänkte på -- inte de senaste 85 årens växelströmskräp.

Generationerna innan HO (1935) var dessutom skala 0 - 3. 2 är tillräcklig stor för att en katt inte direkt vinner om den blir påkörd...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.