3 272 365 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tillfällig installation av fram och retur mellan golvvärme och hydrobox till värmepump, som jag är ansvarig förB Byggdjuret skrev:
Najs bajs.Putten skrev:
Tur att det är tillfälligt.
Och faktiskt, när det ser ut sådär brukar det faktiskt bli tillfälligt, inte permanent. Dock kan det tillfälliga tyvärr ändå vara i flera år ...
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Här finns de verkliga riskerna.
https://www.byggnadsarbetaren.se/gustav-fick-20-000-volt-genom-kroppen-jag-brann-inifran/
https://www.byggnadsarbetaren.se/gustav-fick-20-000-volt-genom-kroppen-jag-brann-inifran/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 930 inlägg
Det passar inte riktigt här, men nästan: Jag hörde på P1 idag att man i modelljärnvägens barndom inte förnekade sig. De första tågen gick på 110V utan några fjompiga transformatorer. Det låg 110V rätt över rälsen, och den telning som inte höll tungan rätt i munnen när han körde tåg, han fick sig en sketen. Man klemade inte bort ungarna förr på samma sätt som idag!
Det visar sig att det var uppfinnaren av Meccano, Frank Hornby, som också gjorde modelljärnvägar Och man hade faktiskt tagit lite höjd för elsäkerheten. Eftersom det var de Brittiska öarna så hade man ju 240V i uttagen, och det är ju bara för farligt, så man sänkte spänningen till 110V mha en serieresistans i form av en glödlampa.
Men det blev för mycket gnäll, tom i brittiska parlamentet, så man införde transformatorn med (till slut) 20V spänning. Fegisar!
Det visar sig att det var uppfinnaren av Meccano, Frank Hornby, som också gjorde modelljärnvägar Och man hade faktiskt tagit lite höjd för elsäkerheten. Eftersom det var de Brittiska öarna så hade man ju 240V i uttagen, och det är ju bara för farligt, så man sänkte spänningen till 110V mha en serieresistans i form av en glödlampa.
Men det blev för mycket gnäll, tom i brittiska parlamentet, så man införde transformatorn med (till slut) 20V spänning. Fegisar!
”The first version of the Hornby Metropolitan loco had an additional level of realism in that - just like the real thing - it seemed to offer the possibility of accidentally electrocuting yourself if you touched the rails. ”
Jag vet inte om det var så många yngre pojkar som fick ha sin egen modelljärnväg, däremot många ska vi säga lite längre pojkar....lars_stefan_axelsson skrev:Det passar inte riktigt här, men nästan: Jag hörde på P1 idag att man i modelljärnvägens barndom inte förnekade sig. De första tågen gick på 110V utan några fjompiga transformatorer. Det låg 110V rätt över rälsen, och den telning som inte höll tungan rätt i munnen när han körde tåg, han fick sig en sketen. Man klemade inte bort ungarna förr på samma sätt som idag!
[bild]
exv Märklins modeller kostade ganska så många kronor...
Jodå, man hade både Märklin tågbana och Scalextric bilbana när man var ung. Var utomlands och jobbade åt Ericsson under senare hälften av 90 talet. Fick då vår första son och efter hemflytt till Sverige så kom jag på att allt detta låg på vinden hos morsan, sagt och gjort åkte till henne och gick upp på vinden, men allt var borta , stulet ? Nejdå, morsan hade varit så snäll och skänkt bort allt till Röda Korset. Bilbanan sket jag i, men hon fick då öppna pluskan så jag fick köpa nytt Märklin till äldsta sonen.S skaraborgsfakir skrev:
2 pojkar senare var tågbanan i pannrummet c 1,4 x 5 m stor 4 olika lok, säkert 30 vagnar , men ungarna idag har nada intresse av lek/hobby , bara spel som gäller. Var nog mest en annan som blev "ung på nytt" , intressant med digitaliseringen av styrningen, ljud generator i loken etc. Nu är allt nedplockat och sparas till mina söner får barn. Märklin har ju varit nära konkurs.
För de som gillar tåghobby, kolla in Minatur Wunderland , helt sanslöst det som de byggt upp (Inte mycket felkopplat där !!
Kan tipsa om bra webbutik, där finns allt https://www.modellhobby.se/sv/
Men.... fick sönerna leka något då?F fusion skrev:2 pojkar senare var tågbanan i pannrummet c 1,4 x 5 m stor 4 olika lok, säkert 30 vagnar , men ungarna idag har nada intresse av lek/hobby , bara spel som gäller. Var nog mest en annan som blev "ung på nytt" , intressant med digitaliseringen av styrningen, ljud generator i loken etc. Nu är allt nedplockat och sparas till mina söner får barn. Märklin har ju varit nära konkurs.
Det var generationen från Märklin där det var 110 V likström i rälsen som jag tänkte på -- inte de senaste 85 årens växelströmskräp.F fusion skrev:Jodå, man hade både Märklin tågbana och Scalextric bilbana när man var ung. Var utomlands och jobbade åt Ericsson under senare hälften av 90 talet. Fick då vår första son och efter hemflytt till Sverige så kom jag på att allt detta låg på vinden hos morsan, sagt och gjort åkte till henne och gick upp på vinden, men allt var borta , stulet ? Nejdå, morsan hade varit så snäll och skänkt bort allt till Röda Korset. Bilbanan sket jag i, men hon fick då öppna pluskan så jag fick köpa nytt Märklin till äldsta sonen.
2 pojkar senare var tågbanan i pannrummet c 1,4 x 5 m stor 4 olika lok, säkert 30 vagnar , men ungarna idag har nada intresse av lek/hobby , bara spel som gäller. Var nog mest en annan som blev "ung på nytt" , intressant med digitaliseringen av styrningen, ljud generator i loken etc. Nu är allt nedplockat och sparas till mina söner får barn. Märklin har ju varit nära konkurs.
För de som gillar tåghobby, kolla in Minatur Wunderland , helt sanslöst det som de byggt upp (Inte mycket felkopplat där !! [media]
Kan tipsa om bra webbutik, där finns allt [länk]
Generationerna innan HO (1935) var dessutom skala 0 - 3. 2 är tillräcklig stor för att en katt inte direkt vinner om den blir påkörd...
Redigerat: