3 282 493 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Självbyggare
· SE4
· 3 173 inlägg
Såg de där på Hornbach också och blev lite förvånad då jag själv har köpt Airam Faro från Elbutik, det ser ut att vara exakt samma armatur men de på Hornbach och Bauhaus har halva ljusstyrkan för samma längd på armatur mot Airam.P Peter_K skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/airam-faro-ip65-industriarmatur-led
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Självbyggare
· SE4
· 3 173 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 864 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 864 inlägg
Såg nu att jag länkade till fel armatur. Denna ska det vara:T tompaah7503 skrev:
https://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-led-1x48w-4000lm-ip65#go-to-description
48 W och 4000 lm för 399:-, har bara satt upp 2 av 3 och det räcker bra i mitt lilla 20 kvm garage.
Detta är ju knappast värsta elkopplingen men...
På ett av kontoren stirrar jag på detta bredvid skärmen. Byggnaden är ett gammalt stenhus från 1878 som renoverades 2017.
Det jag undrar över är tre saker:
Sneda uttag. Det till höger är rakt medan de andra lutar i ökande grad. Jag tycker ju att yrkesfolk borde få till det bättre, särskilt som all renovering/ombyggnad gjorts med stor möda (kulturskydd).
Sladd med hankontakt bakom kabelkanal som försvinner upp i taket. Har ingen aning vart den tar vägen eller vad den är till för.
Kabel rakt ut genom gipsvägg. Detta funderar jag över, finns det inga grejer för snygg genomföring? Som kanske ett plaströr man fäster i hålet i väggen och sedan låter kabeln komma ut genom? Detta ser ju bara sunkigt ut.
På ett av kontoren stirrar jag på detta bredvid skärmen. Byggnaden är ett gammalt stenhus från 1878 som renoverades 2017.
Det jag undrar över är tre saker:
Sneda uttag. Det till höger är rakt medan de andra lutar i ökande grad. Jag tycker ju att yrkesfolk borde få till det bättre, särskilt som all renovering/ombyggnad gjorts med stor möda (kulturskydd).
Sladd med hankontakt bakom kabelkanal som försvinner upp i taket. Har ingen aning vart den tar vägen eller vad den är till för.
Kabel rakt ut genom gipsvägg. Detta funderar jag över, finns det inga grejer för snygg genomföring? Som kanske ett plaströr man fäster i hålet i väggen och sedan låter kabeln komma ut genom? Detta ser ju bara sunkigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Uttagen kan väl knappast vara från 2017?
Om jag mot förmodan skulle haft en liknande situation, hade jag dragit kabelkanalen förbi hålet och satt ett ändlock, samt en slits i sidan av kanalen för stickkontakten.
Om jag mot förmodan skulle haft en liknande situation, hade jag dragit kabelkanalen förbi hålet och satt ett ändlock, samt en slits i sidan av kanalen för stickkontakten.
Lite OT (men det kanske fyller sin plats i denna tråd ändå, om lösningen faller under rubriken): Är det ok att använda en PAX-badrumsfläkt som kopplingsplint för vidare utanpåliggande dragning av kabel till uttag, eller skall/bör man sätta en kopplingsdosa före med separata kablar till fläkt respektive uttag?