P Peter_K skrev:
Sådär var alla mina i garaget inkopplade. Bytte ut dem till LED i plast under julhelgen.

[länk]
Såg de där på Hornbach också och blev lite förvånad då jag själv har köpt Airam Faro från Elbutik, det ser ut att vara exakt samma armatur men de på Hornbach och Bauhaus har halva ljusstyrkan för samma längd på armatur mot Airam.
https://www.elbutik.se/product.html/airam-faro-ip65-industriarmatur-led
 
P
Ljuskälla: 1x30 W LED
Ljusflöde: 3000 lm

De som du länkar till är ju på 70 W.
Airam Faro IP65 Industriarmatur LED 70W 4000K 6300lm 1500mm
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Armatur i plåt, i tvättstuga med jordade uttag. :thinking:
Det var väl rätt normalt på den tiden fasspänningen var 220V som det står på etiketten :D.
 
Då hade man inte jordfelsbrytare så man riskerade inga ofrivilliga strömavbrott.
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Armatur i plåt, i tvättstuga med jordade uttag. :thinking:
Men vafa...

Varför en armaturkontakt inne i lysrörsarmaturen !? :surprised: :sick:
 
P Peter_K skrev:
Ljuskälla: 1x30 W LED
Ljusflöde: 3000 lm

De som du länkar till är ju på 70 W.
Airam Faro IP65 Industriarmatur LED 70W 4000K 6300lm 1500mm
Det är ju det jag säger. Dubbelt så mycket lumen i Airams armatur med samma längd, 1,5 meter.
 
P
Jo men den är ju nästan dubbelt så bred och dubbla effekten så det är väl inget konstigt ?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vafa...

Varför en armaturkontakt inne i lysrörsarmaturen !? :surprised: :sick:
Ja säg det? Den där varianten har jag stött på flera gånger.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vafa...

Varför en armaturkontakt inne i lysrörsarmaturen !? :surprised: :sick:
Bra fråga, där är ju ett ställe en kopplingsplint ska sitta på, men den är opopulerad.
Får ta och byta ut armaturen vid tillfälle. Vill ha nått platt då det är 2.1m högt i källaren.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vafa...

Varför en armaturkontakt inne i lysrörsarmaturen !? :surprised: :sick:
Så har jag sett i ett antal kökarmaturer, dessa har varit original från 70-talet.
 
Det ser lika ut i kökstaket hemma. Lamppropp, ingen skyddsjord och enkelisolerade trådar.

Gammal elinstallation i tak med lamppropp och enkelisolerade kablar utan skyddsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Detta är ju knappast värsta elkopplingen men...
På ett av kontoren stirrar jag på detta bredvid skärmen. Byggnaden är ett gammalt stenhus från 1878 som renoverades 2017.

Det jag undrar över är tre saker:
Sneda uttag. Det till höger är rakt medan de andra lutar i ökande grad. Jag tycker ju att yrkesfolk borde få till det bättre, särskilt som all renovering/ombyggnad gjorts med stor möda (kulturskydd).

Sladd med hankontakt bakom kabelkanal som försvinner upp i taket. Har ingen aning vart den tar vägen eller vad den är till för.

Kabel rakt ut genom gipsvägg. Detta funderar jag över, finns det inga grejer för snygg genomföring? Som kanske ett plaströr man fäster i hålet i väggen och sedan låter kabeln komma ut genom? Detta ser ju bara sunkigt ut.

Tre eluttag i olika vinkel med inkopplade kablar och en löst hängande kabel genom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
richardtenggren
Uttagen kan väl knappast vara från 2017? ;)

Om jag mot förmodan skulle haft en liknande situation, hade jag dragit kabelkanalen förbi hålet och satt ett ändlock, samt en slits i sidan av kanalen för stickkontakten.
 
  • Gilla
Krillew och 2 till
  • Laddar…
hordak
Lite OT (men det kanske fyller sin plats i denna tråd ändå, om lösningen faller under rubriken): Är det ok att använda en PAX-badrumsfläkt som kopplingsplint för vidare utanpåliggande dragning av kabel till uttag, eller skall/bör man sätta en kopplingsdosa före med separata kablar till fläkt respektive uttag?
 
  • Gilla
He3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.