3 282 230 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Nä dom sitter i en secondhandbutik för att folk ska prova lampor så ingen labmiljö
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Dom kanske tänkte att två fel blir ett rätt
Husägare
· Jönköping
· 5 596 inlägg
Svarar enl Mod:s önskemål i Humorhörnan ...J Jernhand skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhoernan.209511/page-714#post-3519711
Det kom in en kund till mig med en calix motorvärmarsladd med schuko uttag i ena änden.
-Har du en sån sladd?
*Ja det har jag nog. Men kupeuttaget är kantigt och sitter med lös sladd, sa jag.
För det där såg hemgjort ut sa jag.
-Nä nä, sa kunden . Men du är den enda butiken som har en sån sladd!
*Ja ha?? Alla i stan säljer väl kupeuttag tyckte jag.
Jag måste erkänna att jag inte inspekterade mannens sladd allt för noga då den var fullsmetad i smuts och olja från nån traktors maskinrum.
Men 10 min efter att kunden lämnat min butik slog det mig.... gubbens sladd hade HONKONTAKT i bägge ändar !
Tur att jag visste vem han skruvade åt så jag fick ringa upp och stoppa honom. Han va för övrigt på väg tillbaks för min skitsladd passade ju inte heller .
-Har du en sån sladd?
*Ja det har jag nog. Men kupeuttaget är kantigt och sitter med lös sladd, sa jag.
För det där såg hemgjort ut sa jag.
-Nä nä, sa kunden . Men du är den enda butiken som har en sån sladd!
*Ja ha?? Alla i stan säljer väl kupeuttag tyckte jag.
Jag måste erkänna att jag inte inspekterade mannens sladd allt för noga då den var fullsmetad i smuts och olja från nån traktors maskinrum.
Men 10 min efter att kunden lämnat min butik slog det mig.... gubbens sladd hade HONKONTAKT i bägge ändar !
Tur att jag visste vem han skruvade åt så jag fick ringa upp och stoppa honom. Han va för övrigt på väg tillbaks för min skitsladd passade ju inte heller .
"Ja vadfan, nolla och jord är ju ändå ihopkopplade i centralen, så det kvittar väl?"G Garpen skrev:
En kommentar jag fick från en som hade bytt från ojordade uttag till jordade och byglat mellan nolla och jord i uttagen.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
I princip kan det ju funka, så länge som inte den hemgjorda "PEN-ledaren" råkar gå av någonstans... Livsfarligt dock, så inte att rekommendera! Dessutom lär inte jordfelsbrytaren kunna fungera med denna koppling!L lordi skrev:
Ja, funkade gjorde det ju. Jordfelsbrytare hade han inte. Tror inte det är ett välkänt fenomen i hans hemland.3 305 skrev:
Han hade tidigare jobbat med elinstallationer inom livsmedelsindustrin, enligt egen utsago.