J Jernhand skrev:
Läste att blå CEE-don inte är petskyddade, även om dom har lock. Betyder det då att nästan samtliga installationer i gästhamnar är olagliga?
Om de är blockerade (med strömställare som inte går att manövrera utan att stickproppen sitter i) går det också att sätta dom lågt.
 
Hep Hep skrev:
Finns det flytvästar med inbyggda jordfelsbrytare?
Hoppas det. Det kan vara farligt att trilla i strömmen.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Om de är blockerade (med strömställare som inte går att manövrera utan att stickproppen sitter i) går det också att sätta dom lågt.
Ja de är de aldrig. Utan det är ett vanligt 16A CEE-uttag som sitter 50cm-1m upp på bryggan.

Det har faktiskt aldrig slagit mig att de inte är petskyddade och att det springer en massa barn runt dem. Mest för att man bara fokuserar på om ungarna har flytväst eller inte... Det är som sagt antagligen inte så farligt som brukligt eftersom ungar på bryggor är under uppsikt på ett helt annat sätt.
 
Hep Hep skrev:
Finns det flytvästar med inbyggda jordfelsbrytare?
Skyddar i så fall dessa mot flytande nolla?
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
När man har jordfelsbrytare i en båt så skyddar den mot oavsiktlig grundstötning, dock ej mot klipphällar, bara mot stränder med jord som botten.

ASEA har forskat i åratal på en klippfelsbrytare, men det verkar vara knepigt att få fram en fungerande produkt.
 
  • Haha
  • Gilla
kest och 9 till
  • Laddar…
Är det redan fredag? :)
 
  • Gilla
Jernhand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
ASEA har forskat i åratal på en klippfelsbrytare, men det verkar vara knepigt att få fram en fungerande produkt.
Är det en sån som klipper strömmen när man riskerar att driva mot jord?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja de är de aldrig. Utan det är ett vanligt 16A CEE-uttag som sitter 50cm-1m upp på bryggan.

Det har faktiskt aldrig slagit mig att de inte är petskyddade och att det springer en massa barn runt dem. Mest för att man bara fokuserar på om ungarna har flytväst eller inte... Det är som sagt antagligen inte så farligt som brukligt eftersom ungar på bryggor är under uppsikt på ett helt annat sätt.
På Tivoli i Köpenhamn sitter det ett sådant uttag på en stolpe i kön till lilla bergochdalbanan.
Med placering 1m upp och massor med rastlösa barn som väntar på sin tur, så tyckte jag att det var en olämplig placering.
Så många barn som lekte med locket, men det gick bra vad jag såg:)
 
  • Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Är det bara jag som känner på mig att det går lösa FK i väggen sen.

Det borde kanske varit en eller två förhöjningsringar här, också.
Eluttagsdosa i vägg utan förhöjningsring med synliga kablar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Och en väl iskruvad skruv blir ju också spännande !
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag har raderat några inlägg. Om ni känner att ni vill vara komiker, föreslår jag att ni är det i tråden Humorhörnan. Här kommer sådana inlägg att raderas.
/Mod.
 
  • Ledsen
  • Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
En duktig elektriker tänker naturligtvis lite längre, och ser till att ordna dubbel funktionalitet i det han gör.
Eluttag ovanför spis med en slev hängande på en improviserad krok av en skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jorn och 16 till
  • Laddar…
Är detta rätt ? Väggmonterad elcentral med märkta uttag och inkopplad sladd, ovanför en träyta med lindad kabel och lampfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Jorn och 18 till
  • Laddar…
Märkningen är ju i alla fall rätt :crysmile:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är detta rätt ?[bild]
Möjligen om det är frågan om en arbetsbänk för reparation/test av apparater och uttagen matas av en fulltrafo/isolationstrafo. I annat fall är väl placeringen i denna tråden helt rätt ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.