3 282 582 läst · 11 144 svar
3283k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
...överträffas endast av gamla Televerket...
Om jag får tro något så var det kanske t.o.m när man betalade per ljuskälla, och ofta bara hade ljuskällor.J Jernhand skrev:
Jag tror det var då dessa kom.
Dvs, ingen elmätare, utan avgift efter antal belysningspunkter.
Varför ska man dra en utanpåliggande lampsladd en halvmeter när man kan såga lite hål i taket, "öppna" vp-röret och dra igenom några extra FK istället? Och standarder är ju fånigt, brunt funkar ju lika bra som nolla. Varför inkommande fas till takdosan är grön vet jag inte än, inte heller varför den ensamma bruna fick Flukepennan att lysa trots att säkringen var ur...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lyste för att den typen av "instrument" i princip är värdelösa, det är helt omöjligt att lita på dom. Och eftersom du redan bestämt att "standarder" är fåniga så är det väl ingen mening att svara dom dom övriga frågorna.
Haha, den dagen jag gör en sån fulkoppling är det nog dags att skruva ur huvudsäkringarna och kasta bort demE elmont skrev:
Trafon satt bakom några skjutdörrar, antar att förra ägaren tyckte det var fult med utanpåliggande kabel men inte hade något emot några extra "lufthål" i taket. Fast det är klart, det blir ju lättare att laga röret nu när taket redan är söndersågat.
En sådan har jag liggandes.Pen skrev:
Den användes flitigt förr vid jourjobb, låsöppningar och montering.
Batteridrivna borrmaskinerna var värdelösa och gick inte att använda så det krävdes elsladd.
Vissa tider kunde man ha tur och få låna ström av en granne annars användes denna i portbelysningen vid låsöppningar.
Det fanns även situationer när man körde ner hissen och lånade el från taket av hissen, jag har kvar de verktygen än.
Det kan verka lite lustigt nu för tiden när batteridrivna verktyg är suveräna men det fanns en tid när man var tvungen att ha elström för många verktyg.
Jag hade även en del olika handborrar som fick användas.
Medlem
· Blekinge
· 10 512 inlägg
Det fick jag också veta när jag köpte ett hus på 90-talet. I huset ingick et antal delar i det lokala elverket. Andelarna var skrivna på fastigheten.J Jernhand skrev:
Tydligen berodde elräkningen på antal uttagspunkter i hemmet. Därför var dessa lamputtag populära.
Medlem
· Stockholm
· 7 315 inlägg