Och hur många ampere klarar ca 0,4mm2? för det är väl två trådar från en fk1,5 mm2
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt, de där trådarna lär inte brinna av under 50A
Och frågan jag ställer mig är hur många ampere klarar 20 meter 90-årig (numera, delvis) gummiklädd kabel klarar. Inaktuell fråga, kanske, eftersom all elen dragits om, men man kan ju inte annat än undra hur fan man tänker när man gör på det sättet.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur många ampere klarar ca 0,4mm2? för det är väl två trådar från en fk1,5 mm2
Nix, det är/var ett gem
 
  • Haha
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur många ampere klarar ca 0,4mm2? för det är väl två trådar från en fk1,5 mm2
Det beror helt på hur den förläggs. Fritt förlaggd eller tom kyld av porslinet kan det nog gå fruktansvärt med ampere. Den kan dessutom glöda utan problem då den sitter i obrännbart materiel.
Värre är det med husets övriga kablage som ligger isolerat i sågspån tex. Där blir ett par hundra grader en brandrisk. Då uppstår faran vid betydligt lägre ström per ytenhet än i säkringstråden.
Titta på hur tunn silvertråden är i en vanlig porslinssäkring.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Och hur många ampere klarar ca 0,4mm2? för det är väl två trådar från en fk1,5 mm2
Trådarna verkar vara grövre en kardelerna i FK1,5.
Men om de är på 0,4mm2 tillsammans så borde de bli ca 50-60°C vid en ström på 4,5 A. Troligen lägre pga kylningen från porslinet.

Och minst en 1500°C skulle jag tro det behövs för att erhålla ett snabbt brytförlopp, då smältpunkten för koppar är 1085°C
Så troligen har jag underskattat, det där är nog en 100A säkring. :surprised:
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Trådarna verkar vara grövre en kardelerna i FK1,5.
Men om de är på 0,4mm2 tillsammans så borde de bli ca 50-60°C vid en ström på 4,5 A. Troligen lägre pga kylningen från porslinet.

Och minst en 1500°C skulle jag tro det behövs för att erhålla ett snabbt brytförlopp, då smältpunkten för koppar är 1085°C
Så troligen har jag underskattat, det där är nog en 100A säkring. :surprised:
Gem brukar ju
dock vara stål pläterat med koppar, så resistensen blir ju högre, åas blir smältpunkten betydligt högre.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
En gång förr i tiden mekade jag med en trefasmotor tillfällig kopplad genom en C25 dvärgbrytare, CEE 32 uttag och sen gamla 20 A Diazed. En propp var tråsig och vi hade ingen ny, därför "lagade" vi proppen med en kardel från en RKK 1,5. Säkringen gick nästan direkt. Med två kardelar funkade det till vi fick en ny propp.

Ang. TN-C: PEN till uttag och lampor var mycket vanligt i flera Europeiska länder. PEN-ledare <10 mm2 Cu eller 16 mm2 Al förbjöds i Västtyskland året 1973, i Österrike och Schweiz 1978, i Östtyskland 1990, i Polen, Tjeckien, Slovakien och Turkiet kanske även senare. I Tyskland var PEN-ledaren grå (som nollan) upp till 1965 och kopplades först till nollkontakten med en bygel till jordkontakten, oftast blank. Sen blev den grön/gul och borde kopplas först till jordkontakten och byglas till nollkontakten. I Tyskland tyckte många elektriker att TN-C är faktiskt bättre än TN-C-S (dvs. billigare) och kopplade med PEN även om kabeln var en tre- eller femledare!
 
Mikael_L
RKK, dvs RK.
Då brukar varje kardel vara något runt 0,05mm", så 8 st motsvarar två kardeler från FK1,5.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
R Ragnar_AT skrev:
I Tyskland var PEN-ledaren grå (som nollan) upp till 1965 och kopplades först till nollkontakten med en bygel till jordkontakten, oftast blank.
I gamla gruppcentraler (i Sverige) så fanns det ofta bara en skena för utgående nolla och jord.
Även centraler med två skenor så var det ofta till nollskenan som inkommande PEN-ledare kopplades till och då till anslutningspunkten ”ink. 0”.

”PEN kallades tidigare nolla, eller huvudnolla, men ska inte förväxlas med neutralledaren.”
Se andra stycket på sida 4 av 8 i följande länk,
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#sida-4
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
J
Inte värsta elkopplingen ni sett antar jag, men ändå. Får tillfälle att bumpa tråden.

Bytte en brytare igår och gick upp för att kolla dosan. Detta är då gjort av en välrenommerad firma för ett antal år sedan. Ledaren till höger låg ca 10mm utanför, två kardeler satt fast och resten intryckta i hålet

Snyggt

En elektrisk brytare med synliga kablars ändar, där en ledare är felaktigt ansluten med utsatta kardeler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Hyr fjällstuga i Trysil denna vecka.

Först har vi det obligatoriska uttaget i duschen:
Eluttag i duschen med vattentätt draperi, ovanlig placering av termostat i proppskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är i alla fall IP44 och det är ett vattentätt draperi emellan.

Men sedan är det spännande golvvärme, som alltid är påslagen på entréplanet. Duktigt varmt alltså. Termostaten visade sig sitta i proppskåpet i kall(?)förrådet. Där ser det ut så här:
Termostat visar 19 grader i ett proppskåp med kontaktorer och brytare, ojämn plåtkapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock inte varmt vad jag kan känna, så det är väl en gammal olycka. Men inte skulle väl en riktig elektriker sätta en sådan kontaktor där, klippa plåtkapslingen på det viset och lämna halvt beröringsoskyddat? Inte ens i Norge väl?
 
  • Gilla
  • Wow
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Hyr fjällstuga i Trysil denna vecka.

Först har vi det obligatoriska uttaget i duschen:
[bild]
Det är i alla fall IP44 och det är ett vattentätt draperi emellan.

Men sedan är det spännande golvvärme, som alltid är påslagen på entréplanet. Duktigt varmt alltså. Termostaten visade sig sitta i proppskåpet i kall(?)förrådet. Där ser det ut så här:
[bild]

Dock inte varmt vad jag kan känna, så det är väl en gammal olycka. Men inte skulle väl en riktig elektriker sätta en sådan kontaktor där, klippa plåtkapslingen på det viset och lämna halvt beröringsoskyddat? Inte ens i Norge väl?
Får vi väll hoppas på att det inte är en elfirma som har gjort det med kontaktorn:thinking:. Gällande ditt uttag i duschen så har du nu så att rakapparaten kan köras samtidigt som du duschat:crysmile:;)
 
Skulle inte förundra mig om den är äldre än centralen?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Skulle inte förundra mig om den är äldre än centralen?
hade det varit en eg10 / eg20 hade jag tveklöst hållit med. :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.