Mikael_L skrev:
Hmmm, cut the blue one, or the red one ...

shit ....!!!
Friskt kopplat --> hälften brunnet ;)

Hittade precis denna tråd och kan lägga till ett par roliga kopplingar som vi hittat i vårt hus.

http://www.akkk.se/huset/el/index.htm

Dessa bilder är bara en väldigt liten del av allt.
Till exempel så var mer än halva huset utrustat med telefonkabel för matning till eluttag.
16A säkringar har blivit ersatta av ståltråd i gruppcentraler.
Dubbla matningar från olika grupper i olika gruppcentraler till samma uttag/dosor.
180V mellan jord i köket och betongsulan (kittlade skönt i fossingarna),
Ethernetkabel nedgrävd i marken för matning till utomhusbelysning (20m rakt under gräsmattan),
Över 20 inbyggda dosor.
Många "osynliga dosor", dvs kablar som möts och sammankopplats och sedan bara bakats in i isolering för att sedan täckas över med gips/masonite.
Spänningssatta grön/gula ledare överallt.
SAMTLIGA strömställare i hela huset bröt nollan istället för fas till lamputtag.
FK inmurade direkt mellan tegelstenar för matning till uttag.
RG58 som matning till belysning.
Spisuttag matat med 2 grupper från en gruppcentral och 1 grupp från en annan central.
Ojordade eluttag 20cm från handfat i badrum, IP20, utan tätade genomgångar/skruvhål.
Gardenaslang istället för vp-rör har använts på ett antal ställen.

Och nej, ingen jordfelsbrytare fanns installerad när vi flyttade hit.

För övrigt så matchar elinstallationerna resten av bygget, en del av detta beskrivs i tråden
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-vaersta-husaegare.html och finns
att beskåda på http://www.akkk.se/huset

Jag har dock varit dålig på att uppdatera sidan/tråden på sistone, men hoppas på att snart bryta någon kroppsdel så jag får en ursäkt till att spendera tid framför datorn :)

Daniel78 skrev:
Jag har dock varit dålig på att uppdatera sidan/tråden på sistone, men hoppas på att snart bryta någon kroppsdel så jag får en ursäkt till att spendera tid framför datorn :)
Usch! Så får man väl inte säga. Det är ju kul att pyssla om sitt hus.
Datorn får komma i andra hand, även för oss IT-tekniker... :p
Trevliga bilder, mycket ska man se innan man dör...

Daniel78 skrev:
Hittade precis denna tråd och kan lägga till ett par roliga kopplingar som vi hittat i vårt hus.

[länk]

Till exempel så var mer än halva huset utrustat med telefonkabel för matning till eluttag.
Dubbla matningar från olika grupper i olika gruppcentraler till samma uttag/dosor.
Ethernetkabel nedgrävd i marken för matning till utomhusbelysning (20m rakt under gräsmattan),
Över 20 inbyggda dosor.
Många "osynliga dosor", dvs kablar som möts och sammankopplats och sedan bara bakats in i isolering för att sedan täckas över med gips/masonite.
SAMTLIGA strömställare i hela huset bröt nollan istället för fas till lamputtag.
Spisuttag matat med 2 grupper från en gruppcentral och 1 grupp från en annan central.
Ojordade eluttag 20cm från handfat i badrum, IP20, utan tätade genomgångar/skruvhål.

För övrigt så matchar elinstallationerna resten av bygget, en del av detta beskrivs i tråden
[länk] och finns
att beskåda på [länk]

Jag sa "va?!" flera gånger när jag läste ditt inlägg.

//Patrik

den tråden och dom bilderna har man ju läst med spänning, verkligen starkt gjort att orka med huset, jag skulle nog antingen få ett psykiskt sammanbrott eller eldat ner stället.

Jag såg något intressant i helgen. I ett ojordat uttag satt det en stickpropp (jordad) med 2X0,5 lampsladd som var klammrad och matade en jalusibrytare. Från brytaren gick det en 3X0,5 sladd klammrad nästan upp till takvinkel och sen ut till motorn till ett tyg-jalusi. Jorden inkopplad i motorn för styrning åt ena hållet.

Som elektriker (med yrkesskada då man tittar på allt som har med el att göra så fort man kliver in hos någon) så påpekade jag lite fint själva grejen (dom boende visste inte att jag var elektriker) och killen "skröt" lite om sitt arbete och hur enkelt det var med el, jag ifrågasatte saken med jordning av motorn (det var då jag fick reda på att den användes som fas) och han menade på att det var ju lungt för jord och nolla var i princip samma sak (byglat i motorn antar jag) och han hade minsann satt eltape på jordkabeln också. När jag frågade om kabelvalet så var svaret att sånt spelar ingen roll för i princip så är ju allt rätt och varför det finns så många regler runt elinstallationer kunde han ju inte förstå. Hur som.....under dagen så berättades det hej vilt från honom och hur lätt hantverksyrken är och i synnerhet vvs och el som ska vara så "speciellt". Efter ett antal timmar av skrytande så frågade han mig var jag jobbade (han trodde att jag jobbade på resturang för vi disskuterade många gemensamma vänner som är anställda på krogen) och när jag svarade att jag drev en elfirma och gjort det i 5 år så sa han inte ett ljud till mig tills det var dags att säga hej då.
När jag går ser jag till min förvåning en jordfelsbrytare vid centralen och frågar om den används på hela centralen och han svarde att det var bara skit med jfb för den löste hela tiden så den var urkopplad.........

O
Daniel78 skrev:

[länk]

Över 20 inbyggda dosor.

[länk] och finns
att beskåda på [länk]

tycker det är skönt med kreativa människor som vågar använda saker till annat än tänkt... sen var det väldigt vackert tvinnade kablar....:p

Nääää sånt där får en å drömma mardrömmar.... frågan är om inte dessa bilder blir tillhör toppen av botten på usla livsfarliga kopplingar....

O
Glufsglufs skrev:
Jag såg något intressant i helgen. I ett ojordat uttag satt det en stickpropp (jordad) med 2X0,5 lampsladd som var klammrad och matade en jalusibrytare. Från brytaren gick det en 3X0,5 sladd klammrad nästan upp till takvinkel och sen ut till motorn till ett tyg-jalusi. Jorden inkopplad i motorn för styrning åt ena hållet.

Som elektriker (med yrkesskada då man tittar på allt som har med el att göra så fort man kliver in hos någon) så påpekade jag lite fint själva grejen (dom boende visste inte att jag var elektriker) och killen "skröt" lite om sitt arbete och hur enkelt det var med el, jag ifrågasatte saken med jordning av motorn (det var då jag fick reda på att den användes som fas) och han menade på att det var ju lungt för jord och nolla var i princip samma sak (byglat i motorn antar jag) och han hade minsann satt eltape på jordkabeln också. När jag frågade om kabelvalet så var svaret att sånt spelar ingen roll för i princip så är ju allt rätt och varför det finns så många regler runt elinstallationer kunde han ju inte förstå. Hur som.....under dagen så berättades det hej vilt från honom och hur lätt hantverksyrken är och i synnerhet vvs och el som ska vara så "speciellt". Efter ett antal timmar av skrytande så frågade han mig var jag jobbade (han trodde att jag jobbade på resturang för vi disskuterade många gemensamma vänner som är anställda på krogen) och när jag svarade att jag drev en elfirma och gjort det i 5 år så sa han inte ett ljud till mig tills det var dags att säga hej då.
När jag går ser jag till min förvåning en jordfelsbrytare vid centralen och frågar om den används på hela centralen och han svarde att det var bara skit med jfb för den löste hela tiden så den var urkopplad.........
klart att en jfb är skit, om resten av huset är felkopplat! :p

typiskt resultat från en FDS´are (förstör det självare)

Glufsglufs skrev:

Hahaha Klockrent! :D Hur lyckades du med att inte berätta direkt om att du drev elfirma?

(Jäkla fluga som ska landa på benen hela tiden... som tur är bor man i lägenhet i stan så nu handlar det om bara en fluga och inte om en hel flugsvärm som hemma hos mor och fars bondgård.)

Vad tänkte du egentligen när han skröt om hur lätt el var och om hur lätt det är som elektriker osv.? :p

//Putte

Patrik_Hed skrev:
Hahaha Klockrent! :D Hur lyckades du med att inte berätta direkt om att du drev elfirma?

(Jäkla fluga som ska landa på benen hela tiden... som tur är bor man i lägenhet i stan så nu handlar det om bara en fluga och inte om en hel flugsvärm som hemma hos mor och fars bondgård.)

Vad tänkte du egentligen när han skröt om hur lätt el var och om hur lätt det är som elektriker osv.? :p

//Putte

Det blev aldrig av att ta upp mitt yrke och sen var det ju kul att höra hur hans "skryt" skulle sluta. Jag var ju bra sugen på att flika in att jag minsan sett hur det går till på renoveringar osv men jag knep igen.
Jag tänkte ärligt verkligen ta i ordentligt och ta upp säkerhetsaspekter för jag vet att hans fru är lite nojjig när det gäller saker som överbevisar hans kunskaper men nä....jag tog det lungt.

Han har ju ändamålsenlig skjorta iaf ;)

• safety.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du, att han har försäkrat sig mot kortslutning genom att bära kortärmad skjorta? :rolleyes:
Noterar att han har försäkrat sig om ordenlig jordanslutning genom att inte använda skor. :wow:

"När jag går ser jag till min förvåning en jordfelsbrytare vid centralen och frågar om den används på hela centralen och han svarde att det var bara skit med jfb för den löste hela tiden så den var urkopplad........."
mot sådana argument måste man kapitulera.......bara idioter och genier kan ställa en normalbegåvad människa svarslös.

Jag är själv sedan några veckor ägare till en 1,5 plansvilla från 1964 där den förre ägaren (har haft huset sen det varit nytt) varit ganska förtjust i kreativa ellösningar. Jag är själv bara en ganska grön hemmapulare - men när till och med jag får skrämselhicka, då förstår man att något är fel. Håller just nu på att upptäcka/avhjälpa de "uppenbara" dödsfällorna innan jag efter semestern kontaktar någon kabelguru som får komma och kolla över hela kåken. Ett par exempel på roligheter:

¤ lampsladdar ( från dosa ) fäster man bäst genom att spika dyckert GENOM sladden in i bakomliggande trä/skiva......

¤ utomhusel (laterna) kan ligga i öppen normal kabel om man sparkar lite jord över den.
Är kabeln för kort så skarvar man genom att sammanlänka två kablar med en strömbrytardosa........

¤ gamla 380 v dosor är inte fastskruvade i väggen och hänger löst och överföringen mellan väggrör och dosa är "öppen" - dvs kablarna syns och ligger an mot det metalliska väggröret.

Fortsatt trevlig Sommar
Jörgen

Jag rensade själv ett bort två elfel i helgen.
Den före detta ägaren till mina föräldrars hus hade gjort elinstallationen helt och hållet själv i en gäststuga,
Det är la halvbra gjort bortsett från vissa detaljer, matningen går med kulo utan manteljordning från centralen i verkstaden, genom en vedbod med tuff miljö till en dosa i stugan.
I stugan är samma typ av kulo förlagd bakom golvlister till alla uttag och brytare.
Men de riktigt stora felet som jag också rensade ligger mellan brytare och taklampa.
Väggen är vit taket är brunt, från brytaren går det en vit SKX som vid taket byter till en brun SKX med lite brun eltejp i skarven, jag tar bort detta och ser att det bara är ihopvirat (brun till brun osv.) under tejpen.
Sen öppnar jag brytaren och ser att nollan är skarvad på ett rätt fult sätt, det är en EK som som är ihopvirad lite löst med ena tåten från SKX kabeln.
Lite fukt på det -> oxid -> byte till kraftigare lampa -> eld!
Hade man varit en någorlunda smart idiot hade man i alla fall kunnat dra fast en ubåt på den.

Ljudteknikern skrev:
Hade man varit en någorlunda smart idiot hade man i alla fall kunnat dra fast en ubåt på den.
Hur ser en sådan där "ubåt" ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.