3 281 771 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Utdrag ur IEC61008
The moving contacts of all poles of multipole RCCBs shall be mechanically coupled so that all
poles except the switched neutral, if any, make and break substantially together, whether
operated manually or automatically.
The switched neutral pole (see 3.3.15) of four-pole RCCBs shall not close after and shall not
open before the other poles (see 3.3.14).
The moving contacts of all poles of multipole RCCBs shall be mechanically coupled so that all
poles except the switched neutral, if any, make and break substantially together, whether
operated manually or automatically.
The switched neutral pole (see 3.3.15) of four-pole RCCBs shall not close after and shall not
open before the other poles (see 3.3.14).
Husägare
· Skåne
· 4 980 inlägg
Nollan skall bryta sist och sluta först! Annars går saker sönder.
Det finns JFB med en liten flagga på symbolen som indikerar detta.
Och som @petersv skrev, finns det JFB med fri koppling av nollan antingen till vänster eller till höger, det funkar om dom två faserna i mitten bryter först och sluter sist.
För övrigt tycker jag att tråden spårat ur!
Den heter!
Värsta elkopplingen?
Det finns JFB med en liten flagga på symbolen som indikerar detta.
Och som @petersv skrev, finns det JFB med fri koppling av nollan antingen till vänster eller till höger, det funkar om dom två faserna i mitten bryter först och sluter sist.
För övrigt tycker jag att tråden spårat ur!
Den heter!
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Fast Einstein lärde oss att det inte finns något "samtidigt"...useless skrev:
Nej, det handlar naturligtvis om energi. Man kan tillåta att den bryter nollan före, bara det inte blir för tidigt. För att tillse det, så är det enklare att se till att den bryter lite efter. (Och sluter lite före.)
Redigerat:
Tillbyggare
· Hallands län
· 385 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Alltså, jag var helt övertygad över att det var en bild på en daggmask först.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Själv föredrar jag bananer