3 281 762 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ja det beror ju helt på vilka "tankar" orden sätter i huvudet. Jordfel är ju ett mycket gammalt begrepp inom branschen och talar ju om vad det i huvudsak handlar om.
Restström får mig att tänka på ström där det finns rester som inte använts, och felström att det är fel på strömmen, och att det är en brytare som bryter vid den felaktiga strömmen eller bryter för att det finn restström.
Man ska ha i åtanke att dom allra flesta har mycket lite kunskap om hur ström beter sig och för mig är restström nått som jag inte kan greppa och felström kan ju lika gärna vara mellan fas och fas eller fas och nolla.
Restström får mig att tänka på ström där det finns rester som inte använts, och felström att det är fel på strömmen, och att det är en brytare som bryter vid den felaktiga strömmen eller bryter för att det finn restström.
Man ska ha i åtanke att dom allra flesta har mycket lite kunskap om hur ström beter sig och för mig är restström nått som jag inte kan greppa och felström kan ju lika gärna vara mellan fas och fas eller fas och nolla.
Det finns massor av människor som inte förstår vad en jordfelsbrytare skyddar eller inte skyddar mot. Det har inte att göra med att namnet är ologiskt utan att de har allmänt låga kunskaper om el. Namnet är mycket logiskt för dem som kan något om el och för de som inte kan är dels okunskapen oviktig och dels hjälper det inte med ett annat namn. Att försöka byta ut ett etablerat namn om något skapar förvirring.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 544 inlägg
Som när staten bytte namn på behörig till auktoriserad
Medlem
· Halland
· 4 109 inlägg
Hur är det med det mekaniska, bryter JFB:n faserna innan den bryter nollan? Annars kan man väl få över spänning i några millisekunder om nollan bryts först?lars_stefan_axelsson skrev:Eller om vi skall vara ännu mera petiga och säga att den summerar strömmar (med tecken) i samtliga ledare den övervakar så blir det ännu mera rätt. Returströmmen behöver inte gå i nollan, någon av de andra faserna går lika bra, och det behöver inte ens finnas någon nolla. Om någon nu skulle vilja sätta en JFB på en ren två eller trefas-last så går det precis lika bra.
Det enda skälet till att en JFB överhuvudtaget behöver veta om något om en noll-ledare är för att brytningen inte skall lämna ett flerfassystem utan nolla (med åtföljande över/under-spänningsproblem). Det har mao med själva den mekaniska brytningen att göra. För själva övervakningen så gör en JFB ingen skillnad mellan nolla och fas, alla är bara strömförande ledare. (Det är tom så att om en naiv implementation gjorde den skillnaden så skulle den inte fungera...)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg