3 272 533 läst · 11 080 svar
3273k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Har sagts förut i tråden men det finns ingen som helst ursäkt för att tillverka och använda en dylik dödsfälla. Bara för att du vet att den finns där betyder det ju inte att andra gör det, även om den bara sitter "en liten stund". Dessutom kan du själv drabbas av tillfällig demens och dra ut "fel" ände av kabeln först. Det finns andra sätta att lösa problemet som kanske tar något längre men inte är ett veritabelt mordredskap...Magnus E K skrev:
Ett senario är följande:useless skrev:
”Uppsäkring” av gruppen, gruppen som användes var väll avsäkrad 10A men behövde vara avsäkrad med 16A för att en tillfällig maskin skulle användas, genom att parallellkoppla två grupper så blev gruppen avsäkrad 20A å det gick att använda maskinen utan att säkringen gick hela tiden.
JA! Detta ÄR FÖRKASTLIGT, ska absolut inte göras.
Husägare
· Skåne
· 4 969 inlägg
Kreativ lösning. Dom flesta andra hämtar en special säkring med ett kopparspik slaget rakt i genom. Då blir det huvudsäkring som får ta över skyddet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Jag hade en apparat som var ansluten med ett grenuttag och behövde flyttas från ett rum till ett annat (där uttagen turligt nog låg på samma fas trots olika grupper; detta var 2011 i lägenhet med 3-fas) utan att bryta strömmen! Det var alltså bara en tillfällig grej och kabeln monterades ner igen samma dag. (Men kort stunds brott mot diverse regler, det förstår jag.)useless skrev:
Var det en Frogger-maskin med din High-score?Magnus E K skrev:Jag hade en apparat som var ansluten med ett grenuttag och behövde flyttas från ett rum till ett annat (där uttagen turligt nog låg på samma fas trots olika grupper; detta var 2011 i lägenhet med 3-fas) utan att bryta strömmen! Det var alltså bara en tillfällig grej och kabeln monterades ner igen samma dag. (Men kort stunds brott mot diverse regler, det förstår jag.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Jag får göra er besvikna, det var ingen spännande apparat utan bara en halvgammal stereo som inte tålde att strömmen bröts. Den somnade in för gott två år senare när det blev strömavbrott.