Den lille elektrikern! Måste kolla hos farsan om han har min gamla låda på vinden.

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
(Jag har haft en användning för en sån där kabel en gång, och då var jag noga med att först kolla att båda uttagen låg på samma fas, annars hade det förstås inte funkat.)
Har sagts förut i tråden men det finns ingen som helst ursäkt för att tillverka och använda en dylik dödsfälla. Bara för att du vet att den finns där betyder det ju inte att andra gör det, även om den bara sitter "en liten stund". Dessutom kan du själv drabbas av tillfällig demens och dra ut "fel" ände av kabeln först. Det finns andra sätta att lösa problemet som kanske tar något längre men inte är ett veritabelt mordredskap...

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
jag noga med att först kolla att båda uttagen låg på samma fas, annars hade det förstås inte funkat.
Om det spelar roll vilken fas dom ligger på så är dom alltså spänningsmatade båda två? Vad gör i så fall kabeln för nytta?

• Gilla
roli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det spelar roll vilken fas dom ligger på så är dom alltså spänningsmatade båda två? Vad gör i så fall kabeln för nytta?
Grisdödare. :cool:

useless useless skrev:
Ett senario är följande:
”Uppsäkring” av gruppen, gruppen som användes var väll avsäkrad 10A men behövde vara avsäkrad med 16A för att en tillfällig maskin skulle användas, genom att parallellkoppla två grupper så blev gruppen avsäkrad 20A å det gick att använda maskinen utan att säkringen gick hela tiden.

JA! Detta ÄR FÖRKASTLIGT, ska absolut inte göras.

Kreativ lösning.:thinking: Dom flesta andra hämtar en special säkring med ett kopparspik slaget rakt i genom. Då blir det huvudsäkring som får ta över skyddet.

• Gilla
Jobri
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
Jag hade en apparat som var ansluten med ett grenuttag och behövde flyttas från ett rum till ett annat (där uttagen turligt nog låg på samma fas trots olika grupper; detta var 2011 i lägenhet med 3-fas) utan att bryta strömmen! Det var alltså bara en tillfällig grej och kabeln monterades ner igen samma dag. (Men kort stunds brott mot diverse regler, det förstår jag.)

• Gilla
witten och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det var kreativt, rent ingenjörsmässigt. :cool: (y)

Jag hade en apparat som var ansluten med ett grenuttag och behövde flyttas från ett rum till ett annat (där uttagen turligt nog låg på samma fas trots olika grupper; detta var 2011 i lägenhet med 3-fas) utan att bryta strömmen! Det var alltså bara en tillfällig grej och kabeln monterades ner igen samma dag. (Men kort stunds brott mot diverse regler, det förstår jag.)
Var det en Frogger-maskin med din High-score? ;)

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en apparat som var ansluten med ett grenuttag och behövde flyttas från ett rum till ett annat
En normal apparat klara att man avbryter uppvärmningen en kort stund utan att "koket" förstörs... :cool:;)

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
optimum
N nmeden skrev:
Vem tipsar du? Jag tror inte någon som läser denna tråden gjort nån av kopplingarna som syns i den.
Nej givetvis inte de som läser denna tråd utan de exempel som visas upp här.
Ruggiga saker.

Mikael_L
possum77 possum77 skrev:
Frogger-maskin
cab.jpg

Jag hade ingen aning, men google hittade åt mig. :)
Men jag misstänkte något i denna stilen.

• Gilla
  • Haha
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag får göra er besvikna, det var ingen spännande apparat utan bara en halvgammal stereo som inte tålde att strömmen bröts. Den somnade in för gott två år senare när det blev strömavbrott.

Detta är ju en humortråd, varför tar en del den på högsta allvar?? :thinking:

När blev tråden en humortråd? Det måste jag missat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.