3 272 533 läst · 11 080 svar
3273k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
380V nä 230V borde det va va? Hoppas man pratade med någon som kunde ta bort den där lösningen på en gång.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Men beroende på hur resten är kopplat kan det ju bli 380 (400) Volt en kort kort stund, om man sätter den ena hanen i ett uttag som ligger på annan fas än den grenuttaget redan är kopplad till. (Jag har haft en användning för en sån där kabel en gång, och då var jag noga med att först kolla att båda uttagen låg på samma fas, annars hade det förstås inte funkat.)
Man blir mörkrädd när man läser denna tråden.
Så många idioter som ger sig på att leka "Lille Elektrikern"
Ett bra tips, det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer.
Inte skulle ni väl gå till en träslöjdlärare och be om en hjärnoperation även om ni har en träskalle.
Ett bra tips, det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer.
Inte skulle ni väl gå till en träslöjdlärare och be om en hjärnoperation även om ni har en träskalle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vem tipsar du? Jag tror inte någon som läser denna tråden gjort nån av kopplingarna som syns i den.optimum skrev:Man blir mörkrädd när man läser denna tråden.
[bild]
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Det är väl snarare så att en jordfelsbrytare (eller två) som löser ut med jämna mellarum kan lära en att hantera sin mörkrädsla ifall man nu lider av det. Varför man skulle BLI mörkrädd av något som man blir upprörd av eller inte gillar har jag aldrig förstått. Har försökt googla för att förstå varifrån detta överanvända uttryck kommer men inte hittat något.optimum skrev:
Då gäller det att hitta dessa.optimum skrev:
Hälften av mina bidrag i tråden är utförda av utbildade och arbetande elektriker (hantverkare? ... men inte resten av det du skrev ... )
Så jag hade gärna kortat ner:
"det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer."
till
"det finns de som är kunniga på att göra vettiga elinstallationer."
Det är helt tydligt ingen garanti för bra resultat för att man är hantverkare eller utbildad, har jag sett.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Esv säger ... snart kanske man börjar lita på regeringen oxå
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Esv säger ... snart kanske man börjar lita på regeringen oxå
Men visst kan du även hitta kunniga elektriker?Mikael_L skrev:Då gäller det att hitta dessa.
Hälften av mina bidrag i tråden är utförda av utbildade och arbetande elektriker (hantverkare? ... men inte resten av det du skrev ... )
Så jag hade gärna kortat ner:
"det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer."
till
"det finns de som är kunniga på att göra vettiga elinstallationer."
Det är helt tydligt ingen garanti för bra resultat för att man är hantverkare eller utbildad, har jag sett.
Men visst är det i debatten likhetstäcken mellan kunnighet och behörighet. Samma sak bland lärare, där varierar lämpligheten brutalt, oavsett om behörigheten finns.