Mikael_L
Jag tolkar den bild som diskuteras som att någon (troligen ej elektriker, åtminstone inte kunnig då) har velat få ström till uttaget från två olika säkringar, antagligen för att kunna köra två större förbrukare samtidigt.

Och då har denne använt brun och svart till faser och blå och svart med vit rand som nollor.
Och enligt den som skrev inlägget är det trefas, så det där bara helt enkelt både dumt, fult och fel.

Det kommer vara lika dumt, fult och fel även om man lindar på lite blå tejp.

Deklarera främmande spänning gör man inte i ett sådant här fall, utan man använder samma grupp, så är det löst, och har gärna en tvåpolig dvärg till en sådan här installation.

Det rätta sättet att koppla är ju inte svårt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tolkar den bild som diskuteras som att någon (troligen ej elektriker, åtminstone inte kunnig då) har velat få ström till uttaget från två olika säkringar, antagligen för att kunna köra två större förbrukare samtidigt.
.
Och då har denne använt brun och svart till faser och blå och svart med vit rand som nollor.
Och enligt den som skrev inlägget är det trefas, så det där bara helt enkelt både dumt, fult och fel.
om båda faserna ligger mot tex, L1. då måste du antingen ha 2 nollor eller säkra ner till 6A om det är 1.5

Det kommer vara lika dumt, fult och fel även om man lindar på lite blå tejp.
blå tejp tydliggör vad det är, tydlighet skadar aldrig

Deklarera främmande spänning gör man inte i ett sådant här fall, utan man använder samma grupp, så är det löst, och har gärna en tvåpolig dvärg till en sådan här installation.
har sett flera fall där man gjort så, för att tala om för elektriker att det inte är en styrd tråd på samma säk, men kan vara bara en extra säkerhet .

Det rätta sättet att koppla är ju inte svår.
nej knappast men denna in koppling kanske följer föreskrifterna om än i grå zonen

T Triax skrev:
det beror helt på hur det ser ur i centralen ligger båda faserna mot samma skena då kan du inte dra ut bara en noll ledare.
Att dra två grupper i samma VPrör/kabel är inget vi gör i Sverige, det är långt från god elektrikersed att göra så.

Om man är tvungen att ha fram två grupper så får man helt sonika dra fram två matningar, eller så drar man fram en grövre matning och sätter en liten undercentral som delar upp enfasen till två grupper.

Demmpa Demmpa skrev:
Att dra två grupper i samma VPrör/kabel är inget vi gör i Sverige, det är långt från god elektrikersed att göra så.

Om man är tvungen att ha fram två grupper så får man helt sonika dra fram två matningar, eller så drar man fram en grövre matning och sätter en liten undercentral som delar upp enfasen till två grupper.
Det finns flera fall där man drar 3 faser så.
Dock är det idag ovanligt att man gör det till vägguttag. Förr var det väldigt populärt till tvättmaskin med 2 faser, hur inkoppling såg ut vid väggen vet jag dock inte då dom maskinerna gått sönder för många år sen.

T Triax skrev:
blå tejp tydliggör vad det är, tydlighet skadar aldrig
Sedan xx antal år tillbaka så ska nollan vara blå i hela dess längd förutom några få undantag.
I detta fallet så är det inte ett av undantagen.

Här är en tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/far-annan-faerg-aen-bla-anvaendas-som-nolla.325429/

Det finns iaf en tråd till i ämnet, nu hittar jag inte den men vet att jag har skrivit i den tråden.

• Gilla
Triax
  • Laddar…
hsd
Tre faser är oftast en grupp
Hemmatvättmaskiner går på en fas medans tumlare han kopplas på en eller två faser

Demmpa Demmpa skrev:
Sedan xx antal år tillbaka så ska nollan vara blå i hela dess längd förutom några få undantag.
I detta fallet så är det inte ett av undantagen.

Här är en tråd i ämnet,
[länk]

Det finns iaf en tråd till i ämnet, nu hittar jag inte den men vet att jag har skrivit i den tråden.
Hmm ok. Vilken föreskrift?

T Triax skrev:
Dock är det idag ovanligt att man gör det till vägguttag. Förr var det väldigt populärt till tvättmaskin med 2 faser, hur inkoppling såg ut vid väggen vet jag dock inte då dom maskinerna gått sönder för många år sen.
Nix, man drar inte flera grupper!
Man drar en flerfasgrupp.
En flerfasgrupp består an två/tre faser, en nolla & en skyddsjord!
Säkringarna till flerfasgruppen tass ”intill varandra” oftast lodrätt i en diezedcentral och intill/efter varandra i en normcentral.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
T Triax skrev:
Det var motor på enfasig 220V (det var 220/380 V på den tiden) anslutning och så låg värmeelementet mellan två faser 380 V för högre effekt.

Men dessa maskiner skrotades innan ABBA slog igenom. Som skrivits, dra för sjutton en trefasgrupp i stället. Räcker oftast med standard 1.5kvmm, till och med 2.5kvmm går in i ett VP16 om man drar det rätt. Tror till och med du får in trefas 2.5kvmm I 16mm slang.

A Anders_Nilsson skrev:
Det var motor på enfasig 220V (det var 220/380 V på den tiden) anslutning och så låg värmeelementet mellan två faser 380 V för högre effekt.

Men dessa maskiner skrotades innan ABBA slog igenom. Som skrivits, dra för sjutton en trefasgrupp i stället. Räcker oftast med standard 1.5kvmm, till och med 2.5kvmm går in i ett VP16 om man drar det rätt. Tror till och med du får in trefas 2.5kvmm I 16mm slang.
Ok så det var så länge sen. Slang använder jag bara på ackord och när jag vet att jag aldrig ska röra efter det är färdig monterat. Har sett 10 1.5 i en 15 mm rör. Hur man lyckats med det vet jag än idag inte.

Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
En reflektion över detta ... ;)
Jag har faktiskt en gång dragit två grupper i samma VPrör, en enfaslägenhet där jag inte såg någon annan bra lösning på problemet att få fram ytterligare en grupp till köket.
Det hade gått att klamra, men det var ett ohyggligt avstånd och saknades bra vägar att komma fram, att t.ex. gå genom ett kaklat badrum kändes sådär ...

Så där blev de två fasledare och två nollor, men jag fick till det ganska bra till sist ändå.
Man måste vara vaksam på flera saker, bl.a att det då blir 4 belastade ledare i röret = högre värmeutveckling, vilket gör att dimensionering med tabellerade strömvärden inte låter sig göras, man får räkna eller interpolera. Och i praktiken är detta ej möjligt med rör i isolerade träregelväggar med 1,5mm2 samt 10A, men i mitt fall var det rör i betong.
Det finns inget förbud i föreskrifter eller ss4364000 mot detta, det är bara ganska olämpligt.

Det finns inte något förbud mot att dra en eller flera strömkretsar i rör. I VP-rör har jag gjort det en gång som sagt, i andra större rör har jag gjort det en massa gånger, t.ex. i grova 50 eller 110-rör som i mark, eller gjutits in i väggar och valv för att erbjuda kabelvägar.

Men sen skrev du två grupper i samma VPrör/kabel ...

Hmm, flera grupper i samma kabel ... hmmm
Ja deet har jag aldrig gjort. :)
Jag vet inte om något förbud, men jag kan kika lite i ss4364000. Sen så är det svårt att hitta en kabel med 2 blå ledare i. ;)
Men om det är tillåtet går det ju att tänka sig att man har en 1-fasgrupp mellan brun och blå och en 400V tvåfasgrupp mellan svart och grå. :thinking:
Detta måste ju dock vara vida mer olämpligt än att ha två grupper i samma rör. :)

T Triax skrev:
Du måste lära dig, samt hålla isär begreppen grupper vs faser, om du ska förstå och att det ska vara meningsfullt att diskutera.
Detta gör sen att bilden du senare postade gjorde dig själv löje.
Jag tar gärna en djupdykning i grupper och faser och kretsar och enfaslaster och flerfaslaster. Men denna tråd är inte rätt ställe.

T Triax skrev:
Hmm ok. Vilken föreskrift?
Ingen föreskrift, utan en standard som har presumption i föreskrifterna.
SS 436 40 00, elinstallationsreglerna (heter väl även HB444 idag?)

• Gilla
GK100 och 6 till
  • Laddar…
T Triax skrev:
Ok så det var så länge sen. Slang använder jag bara på ackord och när jag vet att jag aldrig ska röra efter det är färdig monterat. Har sett 10 1.5 i en 15 mm rör. Hur man lyckats med det vet jag än idag inte.
Räta ut trådarna och klipp med överlängd, forma dom till ett paket så gott det går. På med mycket diskmedel. En man drar fjädern genom röret och en annan matar, se till att inte stanna utan dra igenom i ett drag. Kan man så drar man hela röret, annars får man dra segment för segment och dra böjarna över trådpaketet och sedan fortsätta med nästa rör. Förutsätter ju god åtkomlighet. Det var inte 1.0kvmm du såg? Det är ju tydligen godkänt av EU för 13A.

Mer bilder på hemmapul, bonnakopplat, pizzeria kopplingar, etc. och mindre diskussioner tack! :p;)

• Gilla
BiFuel och 6 till
  • Laddar…
Följddiskussionen är ju halva nöjet med den här tråden...

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.