tommib
Ingen bild tyvärr men vi hade en grej på jobbet idag som kunde blivit värsta elkopplingen.

Elektrikern: Jaha, jag är här för att byta ut den trasiga jordfelsbrytaren* så jag stänger av strömmen i det där rummet nu.

Driftansvarig (läkare): Eh...... NEJ!

Rummet i fråga är en IVA-sal med fyra patienter i respirator. Ja, det finns förstås batteribackup i respiratorerna (och sprutpumparna) men inte till en del annat som t.ex. dialysmaskinerna osv. Dessutom är vi inte superförtjusta i överraskningar överhuvudtaget. Något oklart om elektrikern förstod vad det var för verksamhet som bedrevs där.

De får byta jordfelsbrytaren* imorgon. Vi ska bara flytta fyra patienter först till en annan sal. Det tar ungefär en förmiddag. Det är nyligen ombyggt. Tydligen hittar de inte ritningarna. Suck....


* Något oklart om det faktiskt var en JFB, det var kollegans ord. Jag är inte så säker, speciellt eftersom jag tror att vi har IT-nät inne på IVA. Kan lika gärna varit jordfelsövervakning eller något helt annat. Poängen kvarstår dock, det är lämpligt att förstå implikationerna för verksamheten att man bryter strömmen.
 
  • Wow
  • Gilla
KristinaRT och 11 till
  • Laddar…
Den var inte kul. Brukar inte sjukhus ha egna el/driftgubbar som är lite insatta i vad som pågår?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
tommib
Ingen aning. Med tanke på hur bra grejer sköts inom SLL, förlåt, Region Stockholm, så förvånar det mig inte alls. De borde definitivt ha egna gubbar med tanke på hur mycket specialgrejer det är, både rent eltekniskt (som sagt, IT-nät mm) och verksamhetsmässigt (nej, du ska inte ens bryta strömmen en liten stund där). Jag, som är lite uppmärksam på sånt här, ser folk från alla möjliga firmor med ett gulligt litet armband som säger "arbetar åt locum" (dvs det lokala förvaltningsbolaget).

Egentligen inte så mycket kritik mot elgubben (som vad jag förstår backade rätt snabbt) utan snarare mot vederbörandes arbetsledning.

Det jag såg av det var att det var draget lite skarvsladdar på några ställen och anslutningskablar gick in i några teleställ och signalsystemsställ (öppna dörrar, kunde titta in lite). Skarvsladdar på golvet är liksom inte heller bra i vår verksamhet men det är bättre än att bryta strömmen till en IVA-sal i drift.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
O
Fotografen Fotografen skrev:
Brukar inte sjukhus ha egna el/driftgubbar som är lite insatta i vad som pågår?
Det har de ju! Varför tror du @tommib har så bra koll på el för? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den var inte kul. Brukar inte sjukhus ha egna el/driftgubbar som är lite insatta i vad som pågår?
I Västmanland har man lagt ut det på kontrakt.
Men det är en och samma firma som haft det i typ 30 år. Brukar vara en grupp som är rätt permanent stationerade där. Men ibland byts det runt lite folk.
Som regel så har dom sjukhus anställda el mer övergripande roll som typ teknisk kunnig eller inofficiell chef för arbetsledaren. När man arbetar på såna ställen är det MYCKET viktig att dubbel kolla vad som blir spännings löst innan och att fråga avd. Chef om det är ok att bryta. Ibland gör man ju tabbar. Roligaste jag sett var då man sänkte drygt 60% av datanätet. El killarna gick fria pga att vi spelat in samtal precis innan där arbetsledaren säger "klipp ner fibern, slit ner och ut stativet"
Resultat: 40 min senare kommer driftens nätverkstekniker och blir mycket upprörda.
Pga att all trafik gick igenom ett ställe nu var typ hela nätverket nere.
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
U under_construction skrev:
Långt ifrån värst, men jag har undrat varför två säkringar i centralen haft ett par tejpbitar under sig. Idag fick jag reda på det. Förvisso olika faser och separata neutralledare men inte vad jag förväntade mig hemma i köket.
[bild]
Ett tag sedan denna lades upp, men jag undrar över syftet med detta? Ett uttag med dubbla faser/säkringar?
För att snabbt kunna byta när proppen går? Eller en fulkoppling för att få 400v tvåfas?
 
U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ett tag sedan denna lades upp, men jag undrar över syftet med detta? Ett uttag med dubbla faser/säkringar?
För att snabbt kunna byta när proppen går? Eller en fulkoppling för att få 400v tvåfas?
Det förstnämnda. Diskmaskin respektive kyl/frys. Fråga mig inte varför.
 
Mikael_L
En gammal vit eluttag mot en strukturtapet, delvis täckt av en sliten dörrlist med synlig blå färg under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Det där borde ligga i en tråd "värsta snickringen". Alltså snickare...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det där borde ligga i en tråd "värsta snickringen". Alltså snickare...
Eller hemmafixare?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nästan som hemma efter att garderoberna flyttades...
Garderob flyttad för att avslöja en ljusbrytare och skadad vägg bakom, med en synlig kabel som löper längs golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
E
Vinklad stickgök?

Annars kom jag att tänka på den gamla marknadsklassikern "Så kan det gå, snickarjävel", t-shirt med en korsfäst J.H Kristus
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 2 till
  • Laddar…
Vet inte vad det är, men det är ett nätverksuttag, plus ett eluttag längre in :thinking:
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ett tag sedan denna lades upp, men jag undrar över syftet med detta? Ett uttag med dubbla faser/säkringar?
För att snabbt kunna byta när proppen går? Eller en fulkoppling för att få 400v tvåfas?
För att få 400V tvåfas till en enfas elgrill!!
Skulle vara perfekt effekt!

Har funderat ett tag på om det skulle funka, men slutsatsen är nog att det behövs nån spänning mitt-i-mellan för att inte smälta elementet.
 
Mikael_L
Oorganiserade kablar och rör längs ett orenoverat källartak med ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med ett smutsigt fönster och en vägg full av elcentraler och kablage i en bostadsrättsförening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av elkablar och belysning på en källarvägg i en bostadsrättsförening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationer i ett källartak med synliga rör, kablar och kabelstegar i en bostadsrättsförenings byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instickslåda och rörinstallationer i en källare till en bostadsrättsförening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källare i en BRF
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Woundedknee och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.