3 289 340 läst · 11 174 svar
3289k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Det är rätt många år sen de inte längre har med det att göra, får inte ens. Långt tillbaks kunde de göra besiktning även mot anläggningar även om det säkert var undantagsfall då också.Mikael_L skrev:
Ja det kan man undra men som mycket annat kring el inte helt rakt och självklart. Nu har ju det skett en del förändringar även här i nutid kring för-, färdiganmälan osv samma med möjlighet att ingripa, besiktiga osv från nätägare.
Föranmälan är ju mest för koll av hur nätet behöver stärkas, byggas om osv och för att veta vad som är anslutet med produktion, reservkraft etc. Färdiganmälan då bara en kvittens på att varaktig, korrekt mätarplats etc finns där anslutning och mätare kan sättas upp och spänningssattas. Strikta ansvaret till plint för servis och ägande av mätaren är vad de ser till.
Samma om en anläggning varit frånkopplad, då återställs servissäkringar spänningssätts till mätarplatsen men att gå vidare och slå till mot anläggningen ligger på innehavaren eller någon lämplig anlitad för det.
Nu är ju detta mycket OT i denna tråden.
Föranmälan är ju mest för koll av hur nätet behöver stärkas, byggas om osv och för att veta vad som är anslutet med produktion, reservkraft etc. Färdiganmälan då bara en kvittens på att varaktig, korrekt mätarplats etc finns där anslutning och mätare kan sättas upp och spänningssattas. Strikta ansvaret till plint för servis och ägande av mätaren är vad de ser till.
Samma om en anläggning varit frånkopplad, då återställs servissäkringar spänningssätts till mätarplatsen men att gå vidare och slå till mot anläggningen ligger på innehavaren eller någon lämplig anlitad för det.
Nu är ju detta mycket OT i denna tråden.
Jag vet mycket väl hur fel det är. Installationen är sen förra ägarna och plockades ner idag och ersattes med en lampa och omdragna trådar. Isoleringen på kablarna var lite fnasig och lampknappen var fasttejpad när vi flyttade in
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 314 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 314 inlägg
Det är sådana där saker som får mig att undra ibland... Det är ju inte ens svårt. En dosa över utloppet och en stump kabel så är man hemma. Var det verkligen så svårt? Eller bara dra kabel hela vägen.
This is why we can't have nice things.
Jag blir så arg när jag ser alla sådana här usla hempul som kan användas som vapen mot de vettiga.
This is why we can't have nice things.
Jag blir så arg när jag ser alla sådana här usla hempul som kan användas som vapen mot de vettiga.
Ja säg det?
Det jag alltid undrat är att om man nu ska hempula sin el, varför tittar man inte på hur proffselmojarna gjort, och gör lika, med samma grejer? Varför hittat man på nåt eget hopkok med lampsladd å brôte?
Det jag alltid undrat är att om man nu ska hempula sin el, varför tittar man inte på hur proffselmojarna gjort, och gör lika, med samma grejer? Varför hittat man på nåt eget hopkok med lampsladd å brôte?
Medlem
· Östergötland
· 562 inlägg
Kanske inte värsta kopplingen, men sista chansen att byta trådar.
När jag renoverade delar av huset innan inflytt lämnade jag kökslampan tänd, för att det skulle se ut som om någon bodde i huset. När det var dags att fixa köket såg det ut så här. En seriös brandrisk vill jag påstå, så där lagom resistans när trådarna gnuggas mot varandra, så säkringen inte går, men sätter eld på panelen och kutterspånen på vinden ovanför.
När jag renoverade delar av huset innan inflytt lämnade jag kökslampan tänd, för att det skulle se ut som om någon bodde i huset. När det var dags att fixa köket såg det ut så här. En seriös brandrisk vill jag påstå, så där lagom resistans när trådarna gnuggas mot varandra, så säkringen inte går, men sätter eld på panelen och kutterspånen på vinden ovanför.
Medlem
· Blekinge
· 10 541 inlägg
Jag vill påstå at det är ofta av snålhet. Man tar det som finns eller man har hittat, för att göra det lätt för sig. I ett tidigare liv då jag hade ont om stålar gjorde jag likaså fast mest med VVS. Hämtade prylar ur byggcontainrar.Fotografen skrev:
Nu 20 år senare har jag lärt mig en del, inte minst tack vare detta forum. Lite säkerhetstänk har tillkommit. Andra är kanske i början av den resan.
Jag bara måste kasta in denna bilden här, tagen från tidningen elinstallatören:
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/augusti/atta-slangar-in-i-dosan--nytt-rekord/
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/augusti/atta-slangar-in-i-dosan--nytt-rekord/