Mikael_L
Själv är jag dock lite förvånad att inte eleverantören hotar med att stänga av elen, då allt detta går att inspektera i samma utrymme som mätarna sitter i. ... :thinking:

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man ska inte lägga ut bilder på sin egen källare :crysmile:

• Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv är jag dock lite förvånad att inte eleverantören hotar med att stänga av elen, då allt detta går att inspektera i samma utrymme som mätarna sitter i. ... :thinking:
Det är rätt många år sen de inte längre har med det att göra, får inte ens. Långt tillbaks kunde de göra besiktning även mot anläggningar även om det säkert var undantagsfall då också.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Aha, jag trodde elnätsägaren fortfarande hade något finger med i spelet avseende den anslutna anläggningen ...

Varför är för och färdiganmälan kvar i sin form? Är det bara en historisk rest, som ingen orkat ändra på?

Ja det kan man undra men som mycket annat kring el inte helt rakt och självklart. Nu har ju det skett en del förändringar även här i nutid kring för-, färdiganmälan osv samma med möjlighet att ingripa, besiktiga osv från nätägare.

Föranmälan är ju mest för koll av hur nätet behöver stärkas, byggas om osv och för att veta vad som är anslutet med produktion, reservkraft etc. Färdiganmälan då bara en kvittens på att varaktig, korrekt mätarplats etc finns där anslutning och mätare kan sättas upp och spänningssattas. Strikta ansvaret till plint för servis och ägande av mätaren är vad de ser till.

Samma om en anläggning varit frånkopplad, då återställs servissäkringar spänningssätts till mätarplatsen men att gå vidare och slå till mot anläggningen ligger på innehavaren eller någon lämplig anlitad för det.

Nu är ju detta mycket OT i denna tråden. :)

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Väggmonterad lysrörsarmatur med synliga ledningar mot träbeklädd takyta, ironiskt betecknad som klamrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemskt klamrat ;)

• Arg
Mikael_L
  • Laddar…
C
Felet är avsaknad av dubbelisolering.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Antagligen för att dessa är för eventuell utgående grupp från mätarplatsen.

Edit: tex så här
[bild]

Här är ett nyare skåp med förberedd plats för utgående grupp(er)
[bild]
Är det vad som kallas "elnät"?

Mikael_L
M MrJozk skrev:
[bild]

Hemskt klamrat ;)
Ibland saknar jag denna smiley :sick: som "reaktion" ...

Jag det värsta är faktiskt inte klamringen utan att det är draget med enkelisolerade ledare, mycket mycket fel, allvarligt fel och totalförbjudet, finns inte den minsta gnutta gråzon här!

Jag vet mycket väl hur fel det är. Installationen är sen förra ägarna och plockades ner idag och ersattes med en lampa och omdragna trådar. Isoleringen på kablarna var lite fnasig och lampknappen var fasttejpad när vi flyttade in :)

tommib
Det är sådana där saker som får mig att undra ibland... Det är ju inte ens svårt. En dosa över utloppet och en stump kabel så är man hemma. Var det verkligen så svårt? Eller bara dra kabel hela vägen.

This is why we can't have nice things.

Jag blir så arg när jag ser alla sådana här usla hempul som kan användas som vapen mot de vettiga.

• Gilla
Emil_Nord och 6 till
  • Laddar…
Ja säg det?
Det jag alltid undrat är att om man nu ska hempula sin el, varför tittar man inte på hur proffselmojarna gjort, och gör lika, med samma grejer? Varför hittat man på nåt eget hopkok med lampsladd å brôte?

Kanske inte värsta kopplingen, men sista chansen att byta trådar.
När jag renoverade delar av huset innan inflytt lämnade jag kökslampan tänd, för att det skulle se ut som om någon bodde i huset. När det var dags att fixa köket såg det ut så här. En seriös brandrisk vill jag påstå, så där lagom resistans när trådarna gnuggas mot varandra, så säkringen inte går, men sätter eld på panelen och kutterspånen på vinden ovanför.

• Brända och sammantvinnade elektriska sladdar i ett tak som utgör en brandrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja säg det?
Det jag alltid undrat är att om man nu ska hempula sin el, varför tittar man inte på hur proffselmojarna gjort, och gör lika, med samma grejer? Varför hittat man på nåt eget hopkok med lampsladd å brôte?
Jag vill påstå at det är ofta av snålhet. Man tar det som finns eller man har hittat, för att göra det lätt för sig. I ett tidigare liv då jag hade ont om stålar gjorde jag likaså fast mest med VVS. Hämtade prylar ur byggcontainrar.
Nu 20 år senare har jag lärt mig en del, inte minst tack vare detta forum. Lite säkerhetstänk har tillkommit. Andra är kanske i början av den resan.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.