3 307 201 läst · 11 228 svar
3307k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Antagligen för att dessa är för eventuell utgående grupp från mätarplatsen.
Edit: tex så här
Här är ett nyare skåp med förberedd plats för utgående grupp(er)
Edit: tex så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett nyare skåp med förberedd plats för utgående grupp(er)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
@useless menar du min nedre bild eller menar du @JanneJanne123 bild?
Min bild är från nätet, från en säljsite, säljs antagligen i befintligt skick, mätarskåpet ser ut att inte ens vara monterad.
Om du menar Jannes bild så lär huvarna varit tvungna att plockas bort för att få bort kåpan.
Min bild är från nätet, från en säljsite, säljs antagligen i befintligt skick, mätarskåpet ser ut att inte ens vara monterad.
Om du menar Jannes bild så lär huvarna varit tvungna att plockas bort för att få bort kåpan.
Om du tittar på Jannes bild så ser du att det inte finns någon tråd på vare sig ingång eller utgång på säkringshållarna.Mikael_L skrev:
Om du tittar på min bild så har antagligen inte ens mätarskåpet varit installerat, iaf så har ingen mätare varit installerad. Bottenkontakter på inkommande matning monteras inte förrän vid montage/”driftsättning”.
Det mätarskåp som jag köpte från elbutik.se (tror jag det var) för flera år sedan hade inga passkontakter på inkommande säkringshållare utan det monterade elektrikern/nätägarrepresentanten när dom bytte ut vårt gamla mätarskåp till det nya.
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
Bara en off topic fråga från en diazedkramare (ja, jag använder fortfarande Torix fast funderar på att i nästa stora jobb använda ej öppningsbara Wago) - är det fortfarande diazed som gäller i mätarskåp på inkommande?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Det är nog allenarådande ja, åtminstone för bostäder. Det finns nog inga mekaniska och elektroniska brytare som klår en smältsäkring prismässigt eller egenskapsmässigt. Det är bara hanterbarheten som är sämre. Dvärgar är visserligen inte förbjudna, men nätägare vill gärna ha garanterad selektivitet mot sina servissäkringar som består av smältsäkringar osv...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Är inte dessa utvecklade för det ändamålet?
https://www.elbutik.se/product.html/hager-selektiv-dvargbrytare-6ka
Har funderat på dessa, men känns kanske dumt om det skulle krångla...
https://www.elbutik.se/product.html/hager-selektiv-dvargbrytare-6ka
Har funderat på dessa, men känns kanske dumt om det skulle krångla...
Enklare att säkra upp/ner med diazedsäkringar än med dvärgbrytare.
Det ges råd att prova med en/två steg mindre säkringar om man abonnerar på 20/25A och funderar om man klara sig på 16/20A när man tex ha bytt ut direktverkande el/elpanna till tex värmepump.
Det ges råd att prova med en/två steg mindre säkringar om man abonnerar på 20/25A och funderar om man klara sig på 16/20A när man tex ha bytt ut direktverkande el/elpanna till tex värmepump.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Därför jag skrev funderat, då jag övertalat mig själv att fördelarna med Diazed kanske ändå överväger.
Men gillar ändå tanken... snyggt, kompakt och smidigt(tills det krånglar, om man vill säkra ner osv)
Men gillar ändå tanken... snyggt, kompakt och smidigt(tills det krånglar, om man vill säkra ner osv)
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Finns ytterligare en fördel med diazed. De är mkt bra på att begränsa kortslutningsström. M.a.o. behöver man aldrig mer än 6kA grejor efter 16-25A diazed.
Det är dock möjligt att uppnå detta med MCB (dvärgar). Oftast behöver då sitta samma fabrikat av apparater i din elcentral som servis-MCB. D.v.s. de är testa mot varandra. Lite omständigare.
Det är dock möjligt att uppnå detta med MCB (dvärgar). Oftast behöver då sitta samma fabrikat av apparater i din elcentral som servis-MCB. D.v.s. de är testa mot varandra. Lite omständigare.
Medlem
· Halland
· 4 171 inlägg
det beror helt på hur det ser ur i centralen ligger båda faserna mot samma skena då kan du inte dra ut bara en noll ledare.E elmont skrev:
noll ledaren kommer då bli underdimensionerad förutsatt att det är 10 eller mer amperes säkring.
bättre documentation och lite blå tejp på ledaren hade ej skadat. misstänker även att du måste deklarera att främmande spänningar finns. men rätta mig om jag har fel nu jag tolkar det som att du inte får koppla som den norska modellen och erhålla 400v så, genom att separera dom har du ju bara 230v eller?