För att få tag i rätt färgpenna krävs väl minst ett besök på Ahlsells ? ;):crysmile:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är detta egentligen otillåtet? Det finns regler om vad gulgrön får och inte får användas till. Men målar man den så är den ju inte längre gulgrön. Det kanske finns utrymme för rationalisering här. Man har bara vit FK och en samling tuschpennor. Lite jobbigt förstås när det är långa ledare. Också svårt att få den gulgröna att se bra ut.
Ja, det är förbjudet, ledaren skall ha samma färg i hela sin längd.
Vad tror du händer om någon i framtiden klipper kabeln för att sätta en dosa mitt på någonstans för att gå ned till ett uttag och det ligger spänning på det som skall vara skyddsjord?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
N Necromanial skrev:
Ja, det är förbjudet, ledaren skall ha samma färg i hela sin längd.
Fast nu var väl tanken att ledaren skulle "målas" i hela sin längd om jag fattar rätt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Magnus E K
Snart kommer det nog börja säljas regnbågsfärgad tråd. "Ingen typ av användning diskrimineras."
 
  • Gilla
  • Haha
Robbalove och 10 till
  • Laddar…
N Necromanial skrev:
Ja, det är förbjudet, ledaren skall ha samma färg i hela sin längd.
Vad tror du händer om någon i framtiden klipper kabeln för att sätta en dosa mitt på någonstans för att gå ned till ett uttag och det ligger spänning på det som skall vara skyddsjord?
Jag har två kommentarer. För det första ver det ett skämt. Jag rekommenderar ingen att göra så. För det andra så stod det i beskrivningen uttryckligen att det var FK som målats i hela sin längd.

Men man kan ju spekulera vidare. Vad händer om någon i framtiden spiller sprit på tråden så att färgen försvinner? Är det då den som kopplade eller den som spillde som bär ansvaret för den uppkomna felaktigheten?
 
Är man så full att man spiller sprit kanske man inte ska koppla så mycket.

Protte
 
  • Gilla
  • Haha
Ragnar_AT och 13 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
För att få tag i rätt färgpenna krävs väl minst ett besök på Ahlsells ? ;):crysmile:
Har'om morronfika??
 
A Avemo skrev:
Jag har två kommentarer. För det första ver det ett skämt. Jag rekommenderar ingen att göra så. För det andra så stod det i beskrivningen uttryckligen att det var FK som målats i hela sin längd.

Men man kan ju spekulera vidare. Vad händer om någon i framtiden spiller sprit på tråden så att färgen försvinner? Är det då den som kopplade eller den som spillde som bär ansvaret för den uppkomna felaktigheten?
Jag läste lite för fort och missade att det var FK det gällde. Har dock svårt att se att det skulle vara godkänt ändå.
När man sett lösningen med målade ledare lite för många gånger så är det inget roligt skämt längre, förvånansvärt många verkar tro att det är en godkänd lösning.

Och på dina spekulationer så säger jag att den som kopplar bär ansvaret, då den inte gjort en permanent märkning.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
U
Långt ifrån värst, men jag har undrat varför två säkringar i centralen haft ett par tejpbitar under sig. Idag fick jag reda på det. Förvisso olika faser och separata neutralledare men inte vad jag förväntade mig hemma i köket.
Öppen elcentral med säkringar och färgkodade kablar på en trävägg, ej enligt förväntningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om man har många gäster samtidigt kan det ju vara praktiskt att få mer kräm i vattenkokar'n. (Om det nu varit kopplat i centralen som man förväntar sig.)
 
Eftersom det fans flera faser i centralen så är det helt fel att dra fram två nollor, det blir bara förvirrande, dessutom är det uttaget ej godkännt för 400V. Typiskt överarbetat hempul.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
U
E elmont skrev:
Eftersom det fans flera faser i centralen så är det helt fel att dra fram två nollor, det blir bara förvirrande, dessutom är det uttaget ej godkännt för 400V. Typiskt överarbetat hempul.
Hela huset är en orgie i misslyckat, eller i bästa fall, halvdant hempul. En fixarglad ägare i nästan 50 år sätter sina spår. Hoppas bara ingen kommer gå runt här om några år och säga samma sak om min insats. :thinking:
Tror jag har lagt upp bilder på elcentralen tidigare. Ska se vad jag kan hitta.

Här är den. Fast tejpbitarna får jag nog kolla upp. Det här uttaget matades av nr 7 och 11.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/fiber-jpg.187881/
 
Redigerat:
Uhhh, skummet runt kablarna känns sådär lagom roligt...
 
Rummet är kanske EX-klassat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.