Akzid skrev:
Jag tänker på det klammret som är till höger på denna sidan: [länk]
Storel har haft dessa letti för gips ett tag, har haft såna i min sortimentlåda ett tag. Har väl inte hunnit testat dom överdrivet många gånger, dock de få gångerna jag har använt dom har det fäst bra. Min kollega snodde några från min sortimentlåda och påstod också att dom funkade kanon.

Dom får gärna ta fram tvåbenta såna.:wow:

Power-1.jpg
Ser ut som hemmapul. El till ett nytt uttag som tas från en dosa bakom kaklet till en utanpåliggande infräst kabel.

Mikael_L
Ser ganska hempul ut ja. Men säker kan man inte vara. Elektriker gör sig skyldiga till rätt fula grejer ibland.
Men är kabeln en lampsladd eller någon annan anslutningssladd så är det nästan 100% säkert ett hempul.
Elektrikerna brukar iaf använda rätt sorts material, för det är det dom har i bilen.

Lampsladdar, anslutningskablar, sockerbitar, hemgjorda dosor osv är nästan osvikliga tecken på hempul. Fel använda färger, fula lösningar osv är inte alls lika säkra tecken.

Hittade just en fin lösning från en tidigare ägare - en utomhusstrålkastare på vedboden har en skarv mitt på kabeln i form av en sockerbit. Sitter precis under taket i vedboden, i stort sett utomhus... IP-klass på det? :S

Mikael_L
BiFuel skrev:
Hittade just en fin lösning från en tidigare ägare - en utomhusstrålkastare på vedboden har en skarv mitt på kabeln i form av en sockerbit. Sitter precis under taket i vedboden, i stort sett utomhus... IP-klass på det? :S
Kan räcka med IP21.

Fast det har ju inte en sockerbit förstås, när jag tänker efter.
Öht måste kanske en sockerbit skyddas av ett isoleringslager till, då strömförande metall är så lättåtkomligt. ?

Mikael_L skrev:
[bild]
Har tänkt på den bilden förut. I Göteborg måste vi ha minst IP44 överallt utomhus pga det horisontella regnandet. :D

Mikael_L
...och syrafast pga av salthalten ... :D

Det är kanske inte den värsta elkopplingen, men den är läskig. I hallen hos mina föräldrar finns det en strömbrytare som när man lossar och tittar så ser det helt normalt ut med FK som går in och ut. Men där lampan ska sitta sticker det ut vanlig lampsladd ur väggen!!! Alltså byter det från FK till Lampsladd någonstans i väggen, inga dosor.:S

Klart läskigt, ja, se till att få det fixat.

Ljudteknikern skrev:
Det är kanske inte den värsta elkopplingen, men den är läskig. I hallen hos mina föräldrar finns det en strömbrytare som när man lossar och tittar så ser det helt normalt ut med FK som går in och ut. Men där lampan ska sitta sticker det ut vanlig lampsladd ur väggen!!! Alltså byter det från FK till Lampsladd någonstans i väggen, inga dosor.:S
Det kanske fanns ett färdigt sladdställ att köpa på sjuttiotalet: FK till lampsladd till uttag.:D

Bidrar med elcentalen i källaren i min förra lägenhet i Bryssel
Bara kopplat in lite automatsäkringar på de gamla trådarna så har man ny el i hela huset:)

Försöker bifoga bilder

• El central Alfons renard 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El central Alfons renard 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Åhhh, vad härligt med sådana där "Frankensteins monster" fällströmbrytare. Helt öppet och allt.

I ett gammalt kraftverk såg jag sådana som manövrerade något tusental volt. Jag tänkte att operatörerna hade säkert respekt för sina "arbetsredskap". :D

yxis skrev:
Vad sägs om det här?

[länk]

(sorry, länkad text på engelska)
verkligen ett vrickat ställe! det måste ju ändå ha vart smartare att installera 2 helt skilda elsystem, ett för 120 och ett för 230v. och ha varsitt uttag vid skrivbordet, eftersom stickpropparna är olika för olika system så råder det ju ingen förväxlingsrisk, man väljer det uttag där ens utrustning passar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.