3 281 901 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 665 inlägg
Får man installera amerikanska uttag i en 120-voltsanläggning i Sverige?electrocuted skrev:verkligen ett vrickat ställe! det måste ju ändå ha vart smartare att installera 2 helt skilda elsystem, ett för 120 och ett för 230v. och ha varsitt uttag vid skrivbordet, eftersom stickpropparna är olika för olika system så råder det ju ingen förväxlingsrisk, man väljer det uttag där ens utrustning passar...
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Läste på Elfa (det lilla det fanns att läsa) om en Amerikansk stickpropp, och där stod det
"2-polig 15 A/125 V (50 V inom EU)"
"2-polig 15 A/125 V (50 V inom EU)"
det får man om man kan dokumentera elsäkerheten.. men det blir väl svårt att göra det.. man kanske kan installera helt enligt amerikansk standard med färger, kabel, central, GFCI, AFCI, dosor osv och hänvisa till att det är utfört enligt senaste NEC men jag vet inte om det godtas som "god elsäkeretsmässig praxis" här, men exemplet ovan var inte i sverige heller..Johan Gunverth skrev:
Vad gör man efter att man kopplat en massa apparater (stekbord, fritös osv) som drar mycket ström för att skydda sig och utrustningen?
Man lindar in allt i metallfolie såklart!
Bilden tagen av mig på en pizzeria i Hässleholm i fredags
Man lindar in allt i metallfolie såklart!
Bilden tagen av mig på en pizzeria i Hässleholm i fredags
Redigerat:
det där var ju faktist en av de mer seriösa pizzeriorna, troligtvis har dom gjort så för att hålla fettet borta från uttagen.
jag försökte ta en spionbild med mobilen på pizzerian en gång men glömde stänga av ljudet, så det sa klick när jag tog kortet och pizzagubben tittade på mig:blushing:
jag försökte ta en spionbild med mobilen på pizzerian en gång men glömde stänga av ljudet, så det sa klick när jag tog kortet och pizzagubben tittade på mig:blushing:
Jag bifogar två bilder som jag tog i Tyskland när jag var där på mässa med jobbet. Lokalen är gamla flygplatsen i München som används som mässhall. På en offentlig toalett satt två handfat monterade med en liten VVB under respektive handfat. Tydligen så blev elkabeln lite för kort vid monteringen av den ena beredaren...
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Jag såg det här idag, jag var i hyreshusets hobbyrum och byggde högtalare.
Jag hade frågat vaktmästarn om det fanns JFB till hobbyrummet och detta visste han inte så jag tog med min portabla.
Idag var dörren till elcentralsrummet öppen (stoppad med en passdel) och jag tänkte att det var bäst och kolla.
Det fanns ingen men jag såg det här (kolla bild). En trasig kontaktor var utbytt mot en ny, bara det att kapslingen såg lagom kul ut... Varför kunde de inte ha en 2 modulskapsling istället?
Jag hade frågat vaktmästarn om det fanns JFB till hobbyrummet och detta visste han inte så jag tog med min portabla.
Idag var dörren till elcentralsrummet öppen (stoppad med en passdel) och jag tänkte att det var bäst och kolla.
Det fanns ingen men jag såg det här (kolla bild). En trasig kontaktor var utbytt mot en ny, bara det att kapslingen såg lagom kul ut... Varför kunde de inte ha en 2 modulskapsling istället?
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Är det den 3-pol automatsäkring? som bryter jord!?
Lik bra att bryta allt, måste ju vara säkrast så...