W
Likväl som ungar skulle kunna slå in en spik i en golvlist med kablar i. så skulle de i så fall kunna klippa en kabel, eller slå en spik i den.
Ännu värre är det ju i sådana fall med bordlampor där det räcker med att skruva ut lampan å stoppa ner fingrarna.
Har man småbarn så har man dem under uppsikt där det finns en uppenbar fara..
Håller med elmont, påhittade problem. :)

E
Största problemet jag upplevt vad gäller barn och elektricitet är att de går och rycker ur sladden till dammsugaren.

Har barn själv och ett antal brorsbarn. Men ingen har nog någonsin skruvat eller spikat i väggarna.

E Emil_K skrev:
- - -

Har barn själv och ett antal brorsbarn. Men ingen har nog någonsin skruvat eller spikat i väggarna.
Nä, hantverk är inget för dagens unga. Minns att jag själv fick en utskällning på förskolan när jag sågade i en dörrkarm i min ungdom. På den tiden hade förskolan ett slöjdrum!

• Gilla
LJC och 1 till
  • Laddar…
Hand håller ett elektriskt uttag med synlig dragavlastning och skadad L1-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk anordning med synlig dragavlastning och ledaren L1 som ser skadad ut.
Skapa konto

Dragavlastningen reagerar man ju på... sedan ser L1 lite tilltufsad ut. En svets är offret.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den va go'...tyvärr är den indianen inte alltför ovanlig.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vilka konstiga "problem" en del har. Jag har haft egna små barn och har nu ett antal barnbarn men ALDRIG har jag eller hört talas om att barnen spikar i tex golvlister. Jag tror att det är ett av många påhittade problem som teoretiskt skulle kunna häda men som i praktiken i princip aldrig händer.
Och skulle det vara någon som frekvent drabbas av problemet tror jag att denne bör söka hjälp för att lära sig att "uppfostra" sina små telningar.
Håller med. Jag hade en liknande diskussion på forumet för något år sedan med en förälder som tyckte att det var extremt barnfarligt med helglasade altandörrar, för barnen kunde missa att dörren var stängd och springa in i den (och gå igenom treglas? Ja jag vet inte ..).

elpaco elpaco skrev:
...Jag hade en liknande diskussion på forumet för något år sedan med en förälder som tyckte att det var extremt barnfarligt med helglasade altandörrar...
Är det inte säkerhetsglas så är det farligt.
Min egen son gick in i en altandörr så glaset yrde när han var liten. Och en f d kollega till mig höll på att förlora sin son trots massiva blodtranfusioner och operation när en glasskiva från en dörr snittat upp hela pojkens lår.
Men det var OT. Åter till el

• Gilla
LJC och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det är väl skillnad på egna barn och andras ungar iofs... men golvlister ligger lite väl mycket i lagom arbetshöjd för den lille snickaren som vill hjälpa pappa, tycker jag.
Som andra nämnt, skulle se andra problem före spik i golvlisten. Som barnet har hammare i näven. Sen känns listen lite låg även för ett barn att spika i, som orkar hammra med en större hammare. Om du inte har barn födda med hammare i näven.

Har jordfelsbrytare också som fungerar.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
jaja ok då... ska dra in kycklingvingarna dårå ;):p:oops:

Vad sägs, ska vi återgå till att diskutera värsta elkopplingar...?

• Gilla
1
  • Laddar…
Kabeldragningar och sladdvirrvarr framför en vägg med medaljongtapet från 70/80-talet.
Skapa konto

Någon som känner igen kabeldragningar likt dessa?

Gammalt elskåp med porslinssäkringar, oordnad kabeldragning och kapade kablar.
Skapa konto

När vi flyttade in för drygt, kanske, 13 år sedan, såg elen ut såhär.
Porslinssäkringarna var fullbelastade och lite till, de gick konstant på vintern.

Gamla kapade elledningar mot medaljongtapet, synlig isolering och kontrastrik kabeldragning.
Skapa konto

All el sitter kvar på en gömd vägg, gillar att visa den för blivande elektriker, äldsta sonen älskar dragningarna, tror han blev elingenjör pga detta elände från barndomen.
De kapade kablarna var en innovativ matning av huvudströmmen, fas i blå och fas i jorden, dubbla kablar för att klara matningen.

Ett bevis på att det fungerat i årtionden, de sitter under en medaljongtapet uppsatt på 70/80 talet.

Denna anläggning är inte i bruk längre, vill bara inte ta bort den.

Mvh P-A

• Gilla
Huvudbrytaren och 4 till
  • Laddar…
Perfekt placering om man vill använda elektriska apparater i duschen:):p!
Det är bara att rycka ur kontakten till AC:n som är till rummet.
Ska man kalla installationen halvfast installation som tillägg!
Hotel Avarali Palace i Railamagara Indien.
Är i Indien på tjänsteresa, inte första gången och tyvärr inte sista.
Eluttag placerat ovanför kakel nära en duschmunstycke, med ansluten kabel, i ett badrum.
Skapa konto
Eluttag placerat på en kaklad duschvägg med inkopplad AC-adapter, bredvid en duschkran och huvuddusch.
Skapa konto

• Gilla
Lewdis och 5 till
  • Laddar…
Den lilla "slingan" uppe till vänster. Är det handukstorken? :thinking:

• Gilla
smilingcopycat och 2 till
  • Laddar…
Nej, nej. Det är en genomströmningsberedare. Ljusbågen från det dränkta uttaget värmer vattnet i slangen.

• Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
[bild]
Det röda i bilden är det möjligtvis en strömtjuv?

1 123abc skrev:
Det röda i bilden är det möjligtvis en strömtjuv?
Jag tycker det ser ut som en torix.

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.