3 272 197 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Besiktade en lägenhet åt en fastighetsägare i samband med byte av hyresgäst. Den utflyttade hyresgästen hade satt upp några extra vägguttag och vägglampetter. Installationen var utförd med EKUA (gammal klassisk tvåledadad enkelisolerad telefonkabel) fäst med tillhörande spik mellan ledarna. Vill minnas att arean är 0.5 på den. Troligen en gammal televerkare som bott där tidigare för det fanns rikstelefon i alla rum.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
En sådan kabel har jag varit med att hittat. Det var när min syster flyttat till en villa med en delvis inredd vind. Där hade föregående ägare tagit EKUA från en lampsockel i trappan och dragit den till uttagen och till belysningen i det inredda rummet på vinden.
Och ja, vi klippte bort den kabeln ganska så omedelbart.
Och ja, vi klippte bort den kabeln ganska så omedelbart.
Ja, och ledarna var ju dessutom dubbelisolerade mot personskada.M MagHam skrev:
"/s" är en förkortning för att man använder sarkasm, eftersom det är svårt att uttrycka på ett tydligt nog sätt i text.
Så, givetvis rev jag bort alla felaktiga insallationer som hittades i anslutning till köksrenoveringen
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Vad var det för fel med det? (Har fått förslag från elektriker på nåt liknande om/när vi ska byta el.)E elmont skrev:
Fel och fel. Det har väl visat sig att det inte var lika flexibelt och enkelt att förändra installationerna i efterhand som konstruktören tänkte. Kommer man till en sådan anläggning 30 år och ett antal ytskiktsrenoveringar senare så är det svårt att få loss täcklisterna pga färg och tapetlager. Ser snart ut som en krigszon även om man är försiktig. Sen har jag hittat flera skruv och klämskador i dessa system.
Jag gillar dom inte.
Jag gillar dom inte.
Redigerat:
ricebridge, för att använda ett sådant system bör det väl ha några fördelar. Är det inte lika bra eller bättre än andra system finns ju ingen anledning att använda det över huvud taget. Och att det inte används i dag tyder väl om inte annat på att det finns bättre sätt att dra el på.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Nej, det där med risken för spik och skruv genom sockel/list och därmed kabel är ju ett högst övertygande argument, tänkte inte på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om uttaget ser ut som ovan med lite extra stora hål så antar jag att man behöver en matchande stor stickpropp. Vad kan man tänkas klara av att belasta en sådan kabel med?
Fynd från miljöstugan.