?
 
E Emil_K skrev:
Lös FK bakom golvsocklarna hittade jag för en tid sedan i ett kök som renoverades. 1,5kvmm så jag lät det sitta.

/s
Ja, men det är ju helt enligt principerna att det ska krävas två samtidiga fel innan fara uppstår. (y)
1 Golvsockeln går sönder
2 FK isoleringen går sönder.
 
Besiktade en lägenhet åt en fastighetsägare i samband med byte av hyresgäst. Den utflyttade hyresgästen hade satt upp några extra vägguttag och vägglampetter. Installationen var utförd med EKUA (gammal klassisk tvåledadad enkelisolerad telefonkabel) fäst med tillhörande spik mellan ledarna. Vill minnas att arean är 0.5 på den. Troligen en gammal televerkare som bott där tidigare för det fanns rikstelefon i alla rum.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En sådan kabel har jag varit med att hittat. Det var när min syster flyttat till en villa med en delvis inredd vind. Där hade föregående ägare tagit EKUA från en lampsockel i trappan och dragit den till uttagen och till belysningen i det inredda rummet på vinden.

Och ja, vi klippte bort den kabeln ganska så omedelbart.
 
E
M MagHam skrev:
Ja, men det är ju helt enligt principerna att det ska krävas två samtidiga fel innan fara uppstår. (y)
1 Golvsockeln går sönder
2 FK isoleringen går sönder.
Ja, och ledarna var ju dessutom dubbelisolerade mot personskada.

"/s" är en förkortning för att man använder sarkasm, eftersom det är svårt att uttrycka på ett tydligt nog sätt i text.
Så, givetvis rev jag bort alla felaktiga insallationer som hittades i anslutning till köksrenoveringen
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
hsd
Det finns många åttiotalshus med lös fk bakom listerna, godkänt då iallafall
 
Dom husen har en speciell öppningsbar list avsedd för elförläggning, från listen ligger det sedan plaströr ut till dosor för apparater. Systemet var ingen "höjdare" och används inte sedan många år
 
E elmont skrev:
Dom husen har en speciell öppningsbar list avsedd för elförläggning, från listen ligger det sedan plaströr ut till dosor för apparater. Systemet var ingen "höjdare" och används inte sedan många år
Vad var det för fel med det? (Har fått förslag från elektriker på nåt liknande om/när vi ska byta el.)
 
Fel och fel. Det har väl visat sig att det inte var lika flexibelt och enkelt att förändra installationerna i efterhand som konstruktören tänkte. Kommer man till en sådan anläggning 30 år och ett antal ytskiktsrenoveringar senare så är det svårt att få loss täcklisterna pga färg och tapetlager. Ser snart ut som en krigszon även om man är försiktig. Sen har jag hittat flera skruv och klämskador i dessa system.
Jag gillar dom inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
ricebridge, för att använda ett sådant system bör det väl ha några fördelar. Är det inte lika bra eller bättre än andra system finns ju ingen anledning att använda det över huvud taget. Och att det inte används i dag tyder väl om inte annat på att det finns bättre sätt att dra el på.
 
Nej, det där med risken för spik och skruv genom sockel/list och därmed kabel är ju ett högst övertygande argument, tänkte inte på det.
 
Ja, det är skillnad på att lägga kabeln i en kabelkanal som ser ut som just en kabelkanal. Börjar man maskera den som nånting annat så ökar risken att man drar in en skruv eller nåt...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vit stickpropp med extra stora hål och kopplad vit kabel, ligger på ett mörkt tyg nära en röd handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal eluttag med synliga kopplingar och stort kabel anslutet, i behov av matchande stickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om uttaget ser ut som ovan med lite extra stora hål så antar jag att man behöver en matchande stor stickpropp. Vad kan man tänkas klara av att belasta en sådan kabel med?

Fynd från miljöstugan.
 
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ouch, den har hängt där ett tag ... :)
 
Den är ju jordad, så det finns ingen risk för personskador eller brand iallafall...
Jordat is the shit.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.