3 273 894 läst · 11 084 svar
3274k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Det ska väl stå på kabeln vad den är godkänd för?
Att skyddsjorden saknas behöver inte vara ett problem, kabeln kan ju gå till en dubbelisolerad apparat/armatur. Att sätta en jordad stickpropp på en tvåledare är egentligen inte fel och tyvärr ett krav ibland om man vill ansluta just en dubbelisolerad pryl som man inte kan använda ett färdigt sladdställ till. Europroppar är ju bara gjutna (ok, det finns några riktigt dåliga exempel på europluggar man kan montera själv men vi lämnar dem därhän, de ska egentligen inte existera).
Notera att jag inte på något sätt förespråkar högtalarkabel för denna typ av installation, då ska det vara en godkänd kabel för 230V.
Att skyddsjorden saknas behöver inte vara ett problem, kabeln kan ju gå till en dubbelisolerad apparat/armatur. Att sätta en jordad stickpropp på en tvåledare är egentligen inte fel och tyvärr ett krav ibland om man vill ansluta just en dubbelisolerad pryl som man inte kan använda ett färdigt sladdställ till. Europroppar är ju bara gjutna (ok, det finns några riktigt dåliga exempel på europluggar man kan montera själv men vi lämnar dem därhän, de ska egentligen inte existera).
Notera att jag inte på något sätt förespråkar högtalarkabel för denna typ av installation, då ska det vara en godkänd kabel för 230V.
Redigerat:
Just den där stickproppen ser inte ut att vara jordad eftersom jordstiften sticker upp på sidan. Förmodligen har man karvat till en gammal rund ojordad propp så att den passar...
Är det verkligen ok att sätta en jordad stickpropp på en tvåledad kabel?
Är det verkligen ok att sätta en jordad stickpropp på en tvåledad kabel?
Nej .. Det är formellt fel.useless skrev:
Men det utgör ingen fara så länge apparaten är en klass 2 apparat. Att däremot utrusta en klass 0 apparat med jordad stickpropp är farligt.
Mycket bättre hur?SBH skrev:
De följer förhoppningsvis samma regelverk.
Bara för att jag påpekade att det såg ut som om en elektriker från mellanöstern gjort installationen så kände du dig tvungen att försvara att det finns någon som arbetar efter samma standard som vi har här, det hoppas jag verkligen att det finns men det ändrar inte mitt initiala påstående.
oftast är dina mellöstern kopplingar likvärdig med okunninga.123abc skrev:Mycket bättre hur?
De följer förhoppningsvis samma regelverk.
Bara för att jag påpekade att det såg ut som om en elektriker från mellanöstern gjort installationen så kände du dig tvungen att försvara att det finns någon som arbetar efter samma standard som vi har här, det hoppas jag verkligen att det finns men det ändrar inte mitt initiala påstående.
Oj...:eek: