Kan ju ta upp något tråkigt/kul här.

På arbetsplats, så var det överhettning i propskåp (var 3st 32A säkringar), har sagts till och chefen vet om det. Men det gjordes inget (utan det skåpet på utsidan hade en temperatur som gick knappt hålla handen på den). Var så mist 2/3 år, var nyligen en elektriker här i annat elarbete och fick reda på det och felet blev åtgärdat (var lite för kraftiga säkringar för den kabeltypen, men var kort friliggande kabel så elektrikern bytte den inte utan blev kortare när han skalade fram ny koppar). Felet var att det blivit dålig kontakt till säkrings hållaren och blivit så varmt att plasten på kablarna brunnit/smält en bit.


Nu senast fick våran chef för sig att säkra upp från 16A till 20A (bara för säkringen går en gång om året). Går till en travets och kan bli strömpikar ibland. :D hans försvar är att kabelarean är nästan samma på 16 och 20, samt för att inte säkringen ska gå vid en strömpik (är ju ingen kontinuerlig belastning, så ska ju inte vara någon fara enligt han).


Sen att vi har 32A hanskar där maskinen egentligen ska ha 16A. Plus otaliga gamla plåthanskar i varierade skick (mest i halvrisigt).
 
kulle
Är det chefen som är skyddsombud oxå :p
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Broken arrow skrev:
....Plus otaliga gamla plåthanskar i varierade skick (mest i halvrisigt).
Om det är SEMKO-handskar du pratar om så tycker jag du omedelbart ska sluta använda dem och ska visa följande för chef om dessa don : http://www.elektriskanamnden.nu/Med...+Semkodon.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true

Det har skett flertalet olyckor på grund av fel i dessa don och elsäkerhetsverket rekommenderar sedan många år att dessa byts ut. Om de inte byts ut omgående så ta upp det med ert skyddsombud, särskilt om de är i risigt skick.
 
  • Gilla
Busten och 1 till
  • Laddar…
kulle skrev:
Är det chefen som är skyddsombud oxå :p
Vi är inget stort företag och ingen vill ta den rollen, så ja det blir väll han som får ta den rollen :p

Är så komiskt, han klagar på sjukfrånvaro. Men se till att det är säkert så man inte får arbetsskador är inte prioterat.


Sen tjatas det om elbeskning (från kommunen kanske), det har chefen dragit ut på i flera år nu (kostade ju bara pengar).
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Om det är SEMKO-handskar du pratar om så tycker jag du omedelbart ska sluta använda dem och ska visa följande för chef om dessa don : [länk]

Det har skett flertalet olyckor på grund av fel i dessa don och elsäkerhetsverket rekommenderar sedan många år att dessa byts ut. Om de inte byts ut omgående så ta upp det med ert skyddsombud, särskilt om de är i risigt skick.
Spelar ingen roll vad man säger till den gubben. Han har sina idéer, nej våra är fyrpoliga. Vi har en 3 polig om jag inte har fel ( var någon el kille som sa till att den var olagligt, så den blev gömd), har inte används så länge jag varit där (har troligen används som adapter till någon maskin).

Vi har inget skyddsombud och ingen lär ställa upp på det. Inte med våran chef , han är skyst och trevlig tills pengar kommer i mellan(inget ska ju kosta något).
 
Oavsett, vägra använda den typen av handskar.

För det skadestånd han riskerar att få när det händer en olycka för att ha underlåtit att byta handskarna skulle han antagligen kunna köpa sig en ny bil, eller två.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Ingen människa ska riskera att dö på jobbet. Särskilt inte bara för att arbetsgivaren inte tar sitt ansvar.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Oavsett, vägra använda den typen av handskar.

För det skadestånd han riskerar att få när det händer en olycka för att ha underlåtit att byta handskarna skulle han antagligen kunna köpa sig en ny bil, eller två.
Tyvärr blir det svårt när 90% av vägguttagen är just dessa. Som tur är behöver man inte dra ur dessa handskar så ofta, vi har ju några vanliga 3 fas moderna som oftare används (eller ja i bland adapters mellan 4 polig plåt och moderna 3 fas i andra ändan).


Vi hade en el beskning för kanske 4/5 år sen (när dessa var på honom om en ny beskickning, har han vägrat i alla fall) och vad jag vet fick vi ingen anmärkning (vad jag vet på dessa plåtuttag).


Ingen bryr sig på företaget och ingen elektriker som kommer till oss noterar detta är fel (och jag själv vet inte om dessa 4 poliga är tillåtet eller inte, samt hur farligt det är att använda det).



Du verkar ha viss rätt (är tillåtet att ha kvar dessa så länge dom inte är trasiga/sönderrostade, lite märkligt dock) http://www.skyddsnet.se/files/Handskar.pdf som tur är flesta kablarna i gott skick och inget sönderrostat, men själva donen är rätt glappiga och tiden har tagit ut sin rätt.

Har personligen kastat flera han kontakter som varit helt slut (vet inte hur reglerna är, men skarvsladdar har man pillat på flera gånger, kanske inte helt tillåtet enligt reglerna).
 
I fallet med såna handskar är det enkelt de får inte användas yrkesmässigt så det är lätt att pressa fram en lösning om man vill och det ska man vilja. Dessutom bara i häradet hundralappar per par som byts till nyare bra typer av handskar så just pengar kan knappast vara ett tema isf är det nog kört oavsett med verksamheten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Ingen människa ska riskera att dö på jobbet. Särskilt inte bara för att arbetsgivaren inte tar sitt ansvar.

Det med el har inte våran chef förstått sig på, det ser man bara på elinstallationen. Borde ha gjorts en elsanering för länge sen och nymärkning vart proppar går (men det skulle kosta rätt många tusenlappar).




Ni ska bara veta vad som hänt, som kunde sluta med dödsfall (vet inte om jag ska nämna det). Men har med eltruck och lagning (bara för att spara pengar).
 
GK100 skrev:
I fallet med såna handskar är det enkelt de får inte användas yrkesmässigt så det är lätt att pressa fram en lösning om man vill och det ska man vilja. Dessutom bara i häradet hundralappar per par som byts till nyare bra typer av handskar så just pengar kan knappast vara ett tema isf är det nog kört oavsett med verksamheten.


Det som är sjukt på mitt företag, allt som kostar mellan 10/5.000 kr är dyrt (speciellt engångs och slitage produkter). Men däremot om dom lägger 50.000kr på något som sen inte fungerade så bra är inget (pengar finns, men det läggs på fel saker) :)


Sen slår sig chefen på brösten och säger att dom gamla heliga uttagen går ju inte sönder som dom nya i plast (som så klart är skit). När det diskuterades för par år sen, om att ta bort dom gamla.
 
Broken arrow skrev:
Tyvärr blir det svårt när 90% av vägguttagen är just dessa. Som tur är behöver man inte dra ur dessa handskar så ofta, vi har ju några vanliga 3 fas moderna som oftare används (eller ja i bland adapters mellan 4 polig plåt och moderna 3 fas i andra ändan).
Det är sämre att dom sällan tass ur/i, det medför att den oxid som bildas, främst på jordblecket, inte nöts bort.

Även om uttagen sitter svåråtkomliga så är väll höljet på maskinerna mer lättåtkomliga?
 
Demmpa skrev:
Det är sämre att dom sällan tass ur/i, det medför att den oxid som bildas, främst på jordblecket, inte nöts bort.

Även om uttagen sitter svåråtkomliga så är väll höljet på maskinerna mer lättåtkomliga?
facepalm :/ Ja du har helt rätt, tänkte bara på själva farligheten att beröra kontakten. Man får helt enkelt skriva testamente illa kvickt eller be en bön innan beröra en maskin :p
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag satt just och läste de sista 15 inläggen i denna tråd och tänkte att jag ska svara att arbetsmiljöverket nog är det rätta stället att anmäla till.
Men mexi hann före. (y)

Jag tror absolut att AMV är den vassaste parten att anmäla till.


edit:
Och oavsett vad folk här och där påstår, alla SEMKO17-handskar har varit totalförbjudna att sälja, sätta upp osv sedan mitten på 90-talet någon gång.
Och i yrkesmässig verksamhet med anställda är de även idag förbjudna att ha kvar även om de sattes upp före förbudet.
Detta gäller helt oavsett om det är 3 eller 4 stift i dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.