Från en pizzeria...

Det var det jäkligaste jag sett på länge. Förstår att många installatörer ser mellan fingrarna och gör det bästa av kundens situation - men detta borde anmälas till elsäkerhetsverket för utverka användarförbud.

Mikael_L
Bättre att larma arbetsmiljöverket tror jag. De lär nog klappa igen arbetsplatsen på stört.

Och annars elnätsägaren. ESV är dock ganska tandlöst.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Öppen eluttag med synliga ledningar där den blå och brun ledning är anslutna, med fokus på färgkodning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk om det vore så "väl" att någon hade skiftat på jord- och fasledare i centralen också, men så var tyvärr inte fallet.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Och om lampan lös så får man paradoxalt leta efter ett fel (ett fel till) :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Elektriska stolen är på utdöende, iaf i USA,
Så även brukarna...

• Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Så även brukarna...
Ja, fast kanske inte av det skäl man kunde tro. Processen tar så lång tid att allt fler hinner dö av naturliga orsaker.

Men även om det är ett intressant område som man kunde säga mycket mer om, så är det ganska ordentligt OT, så jag slutar där.

Angående Pizzerian:
Mikael_L skrev:
Hager-säkringarna agerar ju huvudbrytare.
Lite coolt, det kommer väl in 6mm2, sen avsäkrat med 63A och bakom C63-säkringarna går det FK 1,5 :eek:
Hager-säkringarna är lite semi-huvudbrytare som både matar den egna centralen och något externt, kopplat med gamla vit/blå kablar. 63A på 1,5 mm2 är ju inte bra alls (och vem vet hur långt de blå och vita går), men en extra liten normcentral som distributionspunkt till de olika undercentralerna löser ju det mesta (samt så klart en upprensning och korrekta noll- och jordskenor i åtminstone den fotade centralen). Med tanke på hur centralen ser ut vore det kanske en god idé att titta över hela anläggningen så att de inte står utan försäkringsersättning om något skulle hända.

freedolf skrev:
[bild]
Ser ut som en mellanöstern elektriker gjort installationen.

• Gilla
magnuse74
  • Laddar…
S
123abc skrev:
Ser ut som en mellanöstern elektriker gjort installationen.
har en elektriker från mellanöstern och han är mycket bättre än många "svenska" elektriker

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tomnil skrev:
[bild]

Tänk om det vore så "väl" att någon hade skiftat på jord- och fasledare i centralen också, men så var tyvärr inte fallet.
första jag tänker på är att man har gjort det själv för att fota

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
värst var det inte men kul
undrar om dom fick ut ljudet ;)

Överbelastad grenuttag med en strömkontakt och högtalare nära en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Klart du får ut ljud, bara du har en tillräckligt fet högtalare som kan ta strömmen.

50 Hz baby!

Ettstrukna G ligger på 49 Hz
Skriver man en låt som harmonisk passar med det så har man basen fixad och klar :wow:
(lite ensidig kanske men det är ju all musik nuförtiden)

Liknande kabeltyper finns på vissa lampor och rakapparater . Det är nog lätt för en lekman att tro att den aktuella kabeln är godkänd för 230 v

Jag tycker att det är svårt att se om det är en genomskinlig högtalarkabel eller en genomskinlig lampsladd. Jag råkar nämligen ha ett par lampsladdar som ser ut precis så där. De har 0.75mm2, som tillåtet på en lampsladd.

Här finns en liknande modell:
http://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-strömbrytare-och-stickpropp/36-1905
Den har dock förtennade ledare, vilket gör att det ser lite annorlunda ut.

Den ena jag har lyser kopparen igenom. Den andra har färgad plast på ledarna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.