3 273 894 läst · 11 083 svar
3274k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Från en pizzeria...
Det var det jäkligaste jag sett på länge. Förstår att många installatörer ser mellan fingrarna och gör det bästa av kundens situation - men detta borde anmälas till elsäkerhetsverket för utverka användarförbud.
Det var det jäkligaste jag sett på länge. Förstår att många installatörer ser mellan fingrarna och gör det bästa av kundens situation - men detta borde anmälas till elsäkerhetsverket för utverka användarförbud.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 471 inlägg
Och om lampan lös så får man paradoxalt leta efter ett fel (ett fel till)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Ja, fast kanske inte av det skäl man kunde tro. Processen tar så lång tid att allt fler hinner dö av naturliga orsaker.Alfredo skrev:
Men även om det är ett intressant område som man kunde säga mycket mer om, så är det ganska ordentligt OT, så jag slutar där.
Angående Pizzerian:
Hager-säkringarna är lite semi-huvudbrytare som både matar den egna centralen och något externt, kopplat med gamla vit/blå kablar. 63A på 1,5 mm2 är ju inte bra alls (och vem vet hur långt de blå och vita går), men en extra liten normcentral som distributionspunkt till de olika undercentralerna löser ju det mesta (samt så klart en upprensning och korrekta noll- och jordskenor i åtminstone den fotade centralen). Med tanke på hur centralen ser ut vore det kanske en god idé att titta över hela anläggningen så att de inte står utan försäkringsersättning om något skulle hända.Mikael_L skrev:
Jag tycker att det är svårt att se om det är en genomskinlig högtalarkabel eller en genomskinlig lampsladd. Jag råkar nämligen ha ett par lampsladdar som ser ut precis så där. De har 0.75mm2, som tillåtet på en lampsladd.
Här finns en liknande modell:
http://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-strömbrytare-och-stickpropp/36-1905
Den har dock förtennade ledare, vilket gör att det ser lite annorlunda ut.
Den ena jag har lyser kopparen igenom. Den andra har färgad plast på ledarna.
Här finns en liknande modell:
http://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-strömbrytare-och-stickpropp/36-1905
Den har dock förtennade ledare, vilket gör att det ser lite annorlunda ut.
Den ena jag har lyser kopparen igenom. Den andra har färgad plast på ledarna.