O
elmont skrev:
Då jag skriver "skit" begränsar jag inte påståendet enbart till säkerhetsaspekten utan till den samlade "bilden" där bla användarvänligheten väger minst lika tungt och i den bilden ingår även dom olika typer an sockebitar som finns. För visst kan man uppnå helt OK säkerhet med rätt typ av sockerbit och med rätt utförd anslutning men det räcker inte för att jag ska ge dom nått annat betyg än skit. Och som jag skrev tidigare så är även U-båtar rätt ovanliga, även om dom är bättre (hanteringsmässigt) än sockerbitar, och används normalt endast i undantagsfall.
Varför skulle jag och mina kollegor inte välja den metod/matr som fungerar bäst i vår dagliga verksamhet???
Och att skrået inte tycker om sockerbitar kan ju ha att göra med dom erfarenheter dom under årtionden samlat på sig.
Tja... Säkerhetsmässigt är det säkerligen inte så hemskt så det passar i den här tråden:D
Men att använda sockerbitar i en koppling? Det känns inte speciellt seriöst. Luktar hemmapul lång väg. De är inte heller speciellt användarvänliga. Så det finns ingen anledning att använda sockerbitar mer än i kaffet:p

Ubåtar gillar jag, men framförallt för allt vid när en kabel väntar på en kompis, Jag sätter hellre en ubåt än tejpar änden.
 
Men varför förmedlar du då inte kunskap om *varför* och *på vilket sätt* sockerbit är sämre än ubåt och andra skruvanslutningar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ibland kan en praktisk övning ge mer än en hel sida text så prova och jämför så kanske ljuset tänds.
 
Själv använde jag sockerbitar i en ubåt (skarv) när jag var ute på ett hobbyjobb härom dagen. Gick ganska bra nästan optimalt med dem där under förutsättningarna, så helt ska man inte döma ut dem trots allt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ingen har helt dömt ut dom, det kan finnas gånger då man inte har nått alternativ, av en eller annan anledning, men i dom allra flesta fall är dom kanske det sämsta alternativet.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
elmont skrev:
Ibland kan en praktisk övning ge mer än en hel sida text så prova och jämför så kanske ljuset tänds.
Som jag sa, det satt sockerbitar som skarv i centralen, och jag använde någon till. Hittade inte så stora ubåtar eller wago som behövdes (RK 6mm2). Ja, det finns ju den ubåten som ser ut som en dubbelvikt sockerbit men såg inte varför den skulle vara bättre. Kan du motivera.

Så jag har prövat, och märkte ringen skillnad.

Okej, elmont verkar inte kunna eller vilja förklara, kan någon annan elektrikerskåare berätta varför sockerbiten är hatobjekt medan ubåt anses OK?
 
Det du har provat var att skarva en grövre ledning och det var OK, prova nu att göra en kopplingsdosa med FK och minst 5 trådar i varje sockerbit. Och en gång till jag har ALDRIG förespråkat U-båtar.
 
Prova du en wago 773 till att skarva RK 6mm2, och återkom med resultatet...

Så sockerbit är helt OK då i sina applikationer, lika bra som ubåt? Ytterligare ett verktyg i arsnalen att lösa problem med.
 
För att du ska veta så är Wago 773 inte godkänd för RK utan endast FK och EK. Däremot finns en uppsjö av andra alternativ för att skarva RK 6mm2. Det vet jag utan att ha provat, jag undrar varför? Och än en gång, skarva med sockerbit är en godkänd metod men inte den som jag skulle förespråka.
 
elmont skrev:
. Däremot finns en uppsjö av andra alternativ för att skarva RK 6mm2..
Spännande, har du något bra förslag hur man förgrenar 6 mm2 också, jag letar.

Protte
 
elmont skrev:
Ingen har helt dömt ut dom, det kan finnas gånger då man inte har nått alternativ, av en eller annan anledning, men i dom allra flesta fall är dom kanske det sämsta alternativet.
Det var ett bra förtydligande. Dina ord tidigare i tråden var lätta att tolka som att du dömde ut dem helt.
elmont skrev:
Ja visst är det lite konstigt att sånt skit som "sockerbitar" inte är förbjudna sedan många år :confused:
Jag kan inte se att någon förespråkar dem allmänt. Jag ser bara att många anser dem möjliga att använda på ett säkert sätt i brist på bättre. Och det gör jag också.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker nog att denna diskussion om sockerbitar är rätt OT i tråden.

Om jag nu ändå har börjat skriva ytterligare ett OT-inlägg så kan jag väl också meddela att jag själv knappt använder sockerbitar, även om jag inte ser något stort fel eller problem med dom.
Jag kör väl med ubåtar i max 10% av fallen när jag gör kopplingar. De passar bra när det är trångt i kopplingsutrymmet och finkardelig ledare eller biledare ska anslutas.
De är också trevliga när något ska isoleras bort tillfälligt, eller det ska kopplas om senare. Men wago221 blir det allt oftare vid dessa tillfällen.
Jag använder också rätt ofta ubåt vid olika styrjobb, särskilt om det är anbudsjobb då en ubåt kostar såpass mycket mindre än en wago221.

Har jag att välja mellan ubåt och sockerbit tycker jag ubåten oftast är ett bättre val. Den är något lite mindre, det är mindre risk att man trycker ut andra ledare när man sätter in nya från andra sidan. Ubåten är också lite snabbare att jobba med än sockerbit.
Ubåten har längre isolation som skydd mot att komma åt spänning bredvid där ledarna går in. Sockerbiten måste man egentligen vara supernoga med, både att skala exakt rätt längd och sätta in ledarna exakt rätt längd.
Visa bilaga 98230


Jag har inga generella åsikter om andras användande av sockerbitar, jag himlar inte med ögonen och dömer ut något som hempularjobb bara för att det är sockerbitar. De finns trots allt lagerförda hos grossen, så tydligen finns det tillräckligt många som köper.


Ska jag skarva RK6 så kör jag naturligtvis med gula presshylsor och en riktig tång med spärr.
Är det ännu grövre så blir det oisolerade hylsor en annan tång och sen dubbla lager krympslang, alt krympslang sen PVC-slang.
Om det nu inte passar bättre med någon plint, finns där en DIN-skena så finns det fina plintar med hissklämmor.

Ska det grenas RK6 så finns det bra förgreningsplintar, men dåligt med riktigt bra alternativ om det skulle vara en förgrening mitt på hängande kablar.
Men någon sådan förgrening har jag än aldrig behövt göra. Det sker väl bara i bilar och båtar typ? ;)
 
  • Gilla
yxis och 5 till
  • Laddar…
Om man sammanfattar då, sockerbit och ubåt har sina användningsområden där sockerbit är bättre i något fall, medan ubåt är det i andra?
 
  • Gilla
thomasloven
  • Laddar…
För att skarva 2 ledare i central eller dosa, tycker jag sockerbit ger ett bättre resultat än ubåt. Kablarna kommer ut på olika sidor, och en skruv per kabel känns säkrare. Skarva EK gjorde jag med wago 773, och det blev inte alls lika snyggt. Dock så kändes det säkrare med fjäderbelastat.

Nackdelen med ubåt är att de har vassa kanter när man brutit av dem från listen, inte särskilt sköna att jobba med.
 
O
Sockerbitar har man i kaffet :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.