Rikard Gjersvold skrev:
...det verkar vara nån typ telefonkabel, 0,25 EK, denna kabel används flitigt av en leverantör, jag har otaliga gånger felsökt i styrskåp mm där denna kabel används, och kopparen har helt enkelt gått av vid plinten, både skruv och klämplintar...
Med ett antal år i Televerket/Telia måste jag ändå ta tunna enkelledare i lite försvar ;) Med bra material, rätt hantering, måttligt åtdragningsmoment i skruvplitar o s v så går det att göra bra fungerande signalkopplingar med sådana. I maskinsammanhang där det kan förekomma rörelser & störfält är dom såklart inte alltid lämpliga.
Sen är ju gamla teleskåp sällan kända för att vara jättevackra. Tur att opton kom :)
 
hsd
Inte är optoskåpen vackra, däermot de riktigt gamla teleskåpen med krusiduller pryder sin pplats
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Med ett antal år i Televerket/Telia måste jag ändå ta tunna enkelledare i lite försvar ;) Med bra material, rätt hantering, måttligt åtdragningsmoment i skruvplitar o s v så går det att göra bra fungerande signalkopplingar med sådana. I maskinsammanhang där det kan förekomma rörelser & störfält är dom såklart inte alltid lämpliga.
Sen är ju gamla teleskåp sällan kända för att vara jättevackra. Tur att opton kom :)
Det beror säkert på skalmetoden också, jag gissar att man som televerkare har en skaltång inställd för just den kabeln, inte använder avbitare eller nån universaltång, EK är ju lite känsligare.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
Det fanns fina och rent vackra teleinstallationer en gång i tiden.

På tiden som statligt verk (-> 1993) fanns det mer tid för de anställda att jobba snyggt, förfallet i skåp och stationer tog fart efter 1993.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Renoverade sjukhusavdelningar på 90 talet, det var noga med elen, landstinget hade egna bygg/el kontrollanter.
I korridorerna fanns kabelstegar indelade med plats för alla som behövde dra kabel. Kablarna skulle dras snyggt, linjen skulle följas även i kurvorna, man fick inge gena i böjen.
Sist till bygget kom televerket, då var undertaken redan uppe, han öppnade några undertaksplattor och kastade sin kabelrulle mellan hålen.
Sen var det besiktning. När elbesiktingsmannen öppnade första undertaksplattan hängde en telekabel ner i hålet.
"Jaha, har televerket varit framme igen" sen fiskade han upp en tång och klippte av kabeln.
Televerket hade ingen representant på besiktningen, så han vände sig till byggledaren "Ring televerket och säg till dom komma hit omedelbart, i morgon eftermiddag ska all tele vara omdragen, annars får dom inte betalt"
.
 
  • Gilla
helder och 6 till
  • Laddar…
Jag jobbade på Televerket 1985-2000. Första tiden som stationtekniker i riks- och mellanortsnätet.
Det skiljde en hel del på vem som gjorde installationer och dragningar, men den gamla stammen televerkare var ofta mycket noggranna, allra mest inne på stationerna där det på kopparens och koaxialkablarnas tid fanns massor av kopplingspunkter. Värre var det ute på fält av nån anledning.

Ligger säkert en hel del i vad Mikael_L skriver ovan. När verket blev affärsdrivande fanns nog inte den tid att vara pedantisk kvar. Plus att vi har en allmän trend i samhället att allt ska vara fort och slarvigt, bara man får betalt och kan åka till Thailand på semester.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det fanns fina och rent vackra teleinstallationer en gång i tiden.

På tiden som statligt verk (-> 1993) fanns det mer tid för de anställda att jobba snyggt, förfallet i skåp och stationer tog fart efter 1993.
Det såg lika jävligt ut på tiden det var statligt ju närmare abonnenten kopplingen är ju värre är det.
 
Min erfarenhet är att det var just hos abonnenten som det spårade ur och ofta (inte alltid) blev rena skatbon.
 
Protest!!!

Jag gick utbildning på påsen i Hammarby.
Och spikade kabel på televerket både på 70 och 80 talet.
Mestadels i villor ute i Bromma även innerstan.

Visst var man på kontor så var det friledning uppe på innertaket men ute hos privatperson var det ordning. Det är i alla fall min uppfattning. Men snittet var 0,9 jobb om dagen. Vilket jag inte då förstog, jag gjorde vapen fritt där ca 5 jobb om dan och ett par timmar på en brygga ute på mälaröarna för att inte förstöra ackordet för dom fasta. :surprised:
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Krillew skrev:
Protest!!!

Jag gick utbildning på påsen i Hammarby.
Och spikade kabel på televerket både på 70 och 80 talet.
Mestadels i villor ute i Bromma även innerstan.

Visst var man på kontor så var det friledning uppe på innertaket men ute hos privatperson var det ordning. Det är i alla fall min uppfattning. Men snittet var 0,9 jobb om dagen. Vilket jag inte då förstog, jag gjorde vapen fritt där ca 5 jobb om dan och ett par timmar på en brygga ute på mälaröarna för att inte förstöra ackordet för dom fasta. :surprised:
En som jobbade på televerket under miljonprogrammets uppbyggnad hör jag.
Åka ut och koppla allt med en gång och när resterande arbetsordrar kom så låg det flesta på stranden och solade med höga ackord då jobbet redan var utfört.
Det statliga gamla televerket var fullt med tokigheter.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Renoverade sjukhusavdelningar på 90 talet, det var noga med elen, landstinget hade egna bygg/el kontrollanter.
I korridorerna fanns kabelstegar indelade med plats för alla som behövde dra kabel. Kablarna skulle dras snyggt, linjen skulle följas även i kurvorna, man fick inge gena i böjen.
Sist till bygget kom televerket, då var undertaken redan uppe, han öppnade några undertaksplattor och kastade sin kabelrulle mellan hålen.
Sen var det besiktning. När elbesiktingsmannen öppnade första undertaksplattan hängde en telekabel ner i hålet.
"Jaha, har televerket varit framme igen" sen fiskade han upp en tång och klippte av kabeln.
Televerket hade ingen representant på besiktningen, så han vände sig till byggledaren "Ring televerket och säg till dom komma hit omedelbart, i morgon eftermiddag ska all tele vara omdragen, annars får dom inte betalt"
.
Jag är också så gammal att jag var elektriker när Televerket fortfarande fanns och kan skriva under på att när Televerkaren kom till bygget så fallerade den snygga kabelinstallationen...
Vi var tvungna att naja alla kablar utan kors på kabelstegarna vilket genererade ordning och reda ovanför undertaket. När Televerkaren kom knöt han fast den lilla skiftnyckeln på kabeländen och kastade den rakaste vägen ovanför undertaket. På något sätt var det ok även för besiktningsmännen tyvärr.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Inte värsta elkopplingen då det är svagström, men ett exempel på hur man inte bör göra.
Blev utkallad på ett jobb "Det går inte att trycka på knapparna"
Vad som hänt ser ni själva, knapplådan sitter i en dörröppning mellan fryslager och utomhus, och så här års när varm fuktig luft läcker in blir det is både här och där, men i en kapslad låda ska det inte vara is.
Knapplådan tillhör inte mina saker, men jag fixade den ändå, den tidigare montören har ju gjort allt fel.

Han/hon /hen har dragit i kabeln uppifrån, jag har jobbat i över 10 år inom livsmedelsindustri och tillhörande lagring, kyl och frusrum, det är alltid vatten överallt, om det inte är sprutat vatten, så är det kondens eller is.
En genomföring el dragavlastning sätter man alltid neråt hur krångligt det än ar att dra kabeln.

Skruvarna sitter i lådan in i plåtväggen, alla typer av skåp o kapslingar har infästning utanför tätningen.

Kabeln har ingen tätning, det är bara ett hål gjort med kniv el liknande.

Kabeln ser på bild ut att gå upp i kabelkanalen, men den går igenom väggen, utan genomföring, kabeln ligger mot den vassa plåtkanten.

Själva kabeln är kanske inte mycket att säga om, det verkar vara nån typ telefonkabel, 0,25 EK, denna kabel används flitigt av en leverantör, jag har otaliga gånger felsökt i styrskåp mm där denna kabel används, och kopparen har helt enkelt gått av vid plinten, både skruv och klämplintar.
Själva använder vi Nexan maskinkabel, 0,5 el 0,75 RK och den går aldrig av, dessutom kör vi ändhylsor på allt.

Tyvärr glömde jag ta en bild hur det såg ut när jag var klar.

[bild][bild]
Riktigt osmart monterat - innan du kom in :)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Kabeldragning deluxe och trasig armatur.
"Offentligt" stall i Kalmar.
Trasig armatur hängande på sladd mot en brun väggbeklädnad med takpannor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad utomhusarmatur med synlig glödlampa och oorganiserad kabeldragning mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
En ny bild i ämnet is/vatten och olämpliga kabeldragningar.
Även här har elektrikern dragit in matningen uppifrån in i dosan, denna gång var det dock tort i dosan. Förra gången var det vatten och kortis i den, då monterade jag nya dragavlastningar med rätt gänga, elektrikern hade kanske inte PG gänga i sitt sortiment, dessutom strök jag lite silikon på kabeln och gängan innan jag drog åt, då blir det tätt. Elutrustning med isbildning och kabeldragning uppifrån, tätt förseglad med silikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Kabeldragning deluxe och trasig armatur.
"Offentligt" stall i Kalmar.
Hittade någon liknande armatur i Österrike på en festival för några år senare, byggd av lokal elektriker enligt styrelsen.

På andra bilden syns hemmabyggd "strömtjuv", en trasig lågenergilampa, två sockerbitar, litet smältlim och en Schuko-propp pa samma festivalen. Installationen i köket (typ korvkiosk) är inte bättre heller. Den hela installationen är minst 12 år gammal och används minst två gånger om året (folkfestival och brandkårets sommarfest).
 
  • Hemmagjord armatur med lågenergilampor monterade på träd, omgiven av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diy strömtjuv med lågenergilampa, sockerbitar, smältlim och Schuko-propp utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmabyggd elektrisk installation med lysrör och osäkra ledningar fastsatta i ett mörkt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.