tommib skrev:
Det ser visserligen roligt och dumt ut men jag tror att det där är en konsekvens av den extremt strikta ellagstiftningen vi har. Om man hade fått lossa brytaren själv och flytta på den lite så hade det där inte behövt hända.
Ja det hade det iofs kunnat vara, men mina pengar sitter på hantverkare som inte bryr sig om vad f-n de håller på med. Utan bara skiter i det och tar genvägar för att raskt kunna ta sig till nästa arbete.

Det hade gått att lösa det där både snyggare och bättre utan att flytta brytaren, även om en flytt antagligen hade blivit bäst.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Kan fixa lite att diskutera :) garanterat hemmapul ;) inget arrangerat (kan diskuteras i för sig), är inte heller vanligt lysrörsamatur (ledrör).


IMG_20160430_124326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Bara jag som kolla ljuset hamnade som jag tänkt och ljuset var bra nog. Men saknas ju hel del angående säkerhet (jord är det minsta problemet antar jag) ;)
 
Broken arrow skrev:
Bara jag som kolla ljuset hamnade som jag tänkt och ljuset var bra nog. Men saknas ju hel del angående säkerhet (jord är det minsta problemet antar jag) ;)
Njae, om det är det minsta problemet vet jag inte. Men när man ändå fixar det så verkar ju dragavlastningen lämna lite i övrigt att önska. ;)
 
Andy78 skrev:
Vad är tanken med de 2 knivarna?
kanske för att få bättre separation på isoleringen? - nä, tror mest på att det låser fast proppen med sidopress, om det inte är fake.
 
tommib
Müssli skrev:
Allt är nytt, det är jag som har dragit en kulo till brytaren (som också är ny) innan snickaren var där. Man kan se att väggen tidigare varit mer "rak" men uppenbarligen ville kunden ha en mer rundad kant. Det här såg jag först långt senare när jag var där i ett annat ärende.
Ok. Då är det bara korkat. Suck..... att inte folk har någon yrkesstolthet.....
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Snailman skrev:
[bild]
[bild]

har fått nästa sändning från kina nu, hittar inte symbolen för dubbelisolerat på denna nätdel, istället står det på lite dålig svenska Får endast anslutas till jordat uttag och det passar ju ihop med att dubbelisolerat symbolen saknas, men nu kommer ytterligare en egenhet, nätanslutningen består av ett tvåpinnars typ rakapparatuttag :thumbdown: aldrig får man bli riktigt nöjd med kineserna :banghead:

Skulle varit trevligare med en skylt med dubbelisolerat och ingen text om jordat uttag. (y)

Får se om jag törs använda de här grejorna, kanske ihop med ett brandlarm, men kanske inte ska köpa det från Kina? :p
Undrar om de inte klippt-och-klistrat alla fina EU-märken de hittat på olika ställen, för att få det att se vackert och imponerande ut? - en dubbel fyrkant såg väl inte så officiellt ut att det bevärdigades att komma med på den fina skylten!!
 
Snailman skrev:
Om de inte har gjutit höljet i ledande plast, så lär den vara dubbelisolerad, så det skulle gå bra.
Eller snarare "enkel-isolerat". Man vet aldrig hur det ser ut inuti, med ledningsavstånd o uppbyggnad, eller vad för material det använt.

(Om jag minns rätt krävs det klart mer än ett plasthölje för att det ska klara dubbelisolerat.)
 
Redigerat:
elmont skrev:
En vanlig förhöjningsram och en vanlig infälld brytare hade funkat helt ok. Nu måste man troligen förstöra putsen den dag som man vill byta "kulo"brytaren.
Ni bara klagar: Nu sitter det Ju fast riktigt stadigt i alla fall! ;) - Topphantverk :p
 
Snailman
helder skrev:
Eller snarare "enkel-isolerat". Man vet aldrig hur det ser ut inuti, med ledningsavstånd o uppbyggnad, eller vad för material det använt.

(Om jag minns rätt krävs det klart mer än ett plasthölje för att det ska klara dubbelisolerat.)
Det stämmer säkert, har suttit och lagt in isolationsavståndsregler i cad programmet, för att uppfylla isolationsavståndet under trafon och optokopplaren, samt mellan nätdelskomponenter och resten av mönster kortet, då under överinseende av den ansvarige för nätdelen, sen var det rätt längesen, så har väl hunnit glömma det mesta.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Det hade gått att lösa det där både snyggare och bättre utan att flytta brytaren, även om en flytt antagligen hade blivit bäst.
Precis, ett samtal till mig så hade jag lossat på två skruv och sedan skruvat tillbaka brytaren när de hade putsat klart.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tror televerket hade bråttom.

DSC_0118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Tycker att det är ett ganska typiskt tele jobb säker utfört av riktiga televerkare.
 
  • Gilla
bruka och 3 till
  • Laddar…
Bevis för " man kopplar tills det fungerar" kanske här......eller där
 
elmont skrev:
Tycker att det är ett ganska typiskt tele jobb säker utfört av riktiga televerkare.
Dom är nog pensionerade allihopa. - Det får gå tills det spricker - är nog nya devisen.
 
larsbj skrev:
Tror televerket hade bråttom.
Man har i alla fall ansträngt sig på några ställen och tvinnat parterna i ett par lite extra (vit-blå, vit orange och vit grön).
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.