Låt oss steka tårna i våra flipflops i trappan på mcdonalds i playa de las Americas! :eek:
20151031_145543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Konstigt, det är väl Burger King som har sloganen att "Grillat är godast" ? :D
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Broken arrow skrev:
Fruntimmer alltså ;) män sätter ju upp rejälare saker :D Dessutom saknar fruntimmer finnes oftast, utan vill mer bara köra på (bara se hur dom hanterar teknik). Ska tavlan vara där så hamnar den där även om man går genom 10 elkablar, dom inser oftast inte hur dumt det blir.
Ja, och i dessa fall är kombinationen väldigt olycklig eftersom kvinnan bestämt pekar ut var tavlan ska sitta och mannen dundrar på med borrhammaren.... ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klar man måste ha borrhammare för att hänga upp en tavla, det måste ju vara ordentligt. Tänk om den där partikelacceleratorn lyckas skapa ett svart hål som äter upp jorden. När tyngdkraften blir högre så kommer den tavlan att sitta kvar ett ögonblick längre!
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Ja jag satte borrhammaren i det enda elröret på en vägg (skulle gå genom för att dra en del ny el till köket).

Och nej, jag är inte stolt över den manövern :(
Jag borrhamrade mig upp i taket nära en lampa, och blev förvånad över det motstånd min ganska kompetenta maskin mötte. Jag ökade, men ångradeanska snart mitt misstag. De gamla elrören i metall stod emot rätt länge iaf ..
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Ja jag satte borrhammaren i det enda elröret på en vägg (skulle gå genom för att dra en del avny el till köket).

Och nej, jag är inte stolt över den manövern :(
Så ju det, män drar i rejälare saker ;)
 
Jag har använt 7 mm svart flexslang för att dra signaltråden till ringklockan. De används ju också en hel del i bilar.
 
Idag har jag faktiskt fått bort den sista (som jag vet om) dolda kopplingsdosan och byggt om ett antal skarvar mellan 16mm VP och 10mm svart slang så det är VP eller riktig flexslang hela vägen uppe på vinden och en bit ner i väggarna. Så går det att fiska fram flexslang/VPrör den dag köket ska byggas om utan att behöva röja uppe på vinden när den är tilläggsisolerad...

Nu har jag bara råttboet under köksbänken och den temporära inkopplingen av friggeboden kvar innan allt är tipptopp :). Den senare ska fixas dagarna efter nyår när kabelstegarna åker upp i förrådet. (Fibern ska dras på dem och det närmar sig inkoppling med stornsteg :D)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Knappast värsta men rejält irriterande. Huset blev allt kallare under kvällen och efter lite felsökning så verkade den nyinstallerade cirkulationspumpen stå still. Visar sig att installatören har skalat fasledaren till pumpen så taffligt att själva ledaren har gått av. Nu är huset varmt igen och nu vet jag hur en ctc ecoheat ser ut på insidan. Installatören fick just ett infomativt SMS (0:30 ungefär).


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det där såg väldigt amatörmässigt ut, ledarna är dessutom för korta.
 
snaggletooth skrev:
Det där såg väldigt amatörmässigt ut, ledarna är dessutom för korta.
Nu ska du inte dra in oss amatörer, inte ens vi gör så i illa ;) tror även 3 åringar gör ett bättre jobb ;)
 
  • Gilla
Arp32 och 2 till
  • Laddar…
Vafan! CTC, igen!

Jag har haft kabelbrand i min CTC värmepump, och jag har sett minst en brand till i CTC:s grejer, båda gångerna samma plint (dock inte samma som din nu). Skrev en tråd om det för länge sedan:
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/187071-varmepumpsbrand-ctc.html

Skickade en bunt bilder och en kopia på en mailkonversation med CTC till elsäkerhetsverket som blev intresserade och de tog såvitt jag förstod ett snack med firman i fråga.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Putt skrev:
rickardg skrev:
känns ändå säkrare än de duschar jag sett i brasilien med värmeelement i strilen som försörjs via sockerbit från två lösa trådar som kommer ut ur väggen inne i duschen..
QUOTE]

Haha, den råkade min kollega ut för. Det blev en riktig snabbdusch när han upptäckte tåtarna som stack ut :D
Ofarligt enligt elsäkerhetsverket.

[länk]
 
Helt riktigt att rent vatten inte leder el, men vad dom tydligen har glömt att ta med i beräkningen att rent (destillerat) vatten inte förekommer i naturen, utan det finns mer eller mindre föroreningar i kranvatten som kan leda ström utmärkt.
 
Njae, även om Fredrik Sjödin och jag haft våra duster, så får jag hålla med honom här. Att få till farlig strömgenomgång med strömmande vatten (oavsett hur många joniska föroreningar det innehåller) är i stort sett omöjligt. Även farlig strömgenomgång nedsänkt i vatten är svårt att få till.

MEN, därmed inte sagt att miljön som sådan är ofarlig. Man är ofta naken och fuktig, och kan lätt komma i kontakt med jord genom betong, vattenledningsrör, avloppsstammar osv. så risken för farlig strömgenomgång i badrumsmiljö är stor.

Så det döda paret i artikeln har antagligen inte fått strömmen genom vattnet från duschmunstycket, utan har kommit åt något strömförande direkt. Vilket ju är lätt hänt med dylika duschmunstycken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.