Raskus skrev:
Putt skrev:
Ofarligt enligt elsäkerhetsverket.

[länk]
Ja, det är inte vattnet som är faran, utan de ledande detaljer man kan komma i kontakt med, t.ex kranar eller en stång att hålla i.

Mythbusters har testat både inkopplad brödrost doppad i badkar (med människa i) och att kissa på strömförande saker, och det blev ingen nämnvärd ström genom kroppen. Ett badkar kan nog vara farligt, men det kräver speciella förutsättningar. Den största faran är nog att man tar i något olämpligt när man kliver ur.

Edit:
Kiss bildar inte en kontinuerlig stråle, utan det delas upp i droppar efter några centimeter. Det var därför det inte blev någon ström. Detsamma bör gälla en dusch.
 
Prova och pissa på ett elstängsel så tror jag att du reviderar din uppfattning, har du prostata besvär kanske du klarar dig lite bättre.
En som, redan i unga år med upprepade försök, kan garantera att strömmen leds mycket bra :wow:
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Prova och pissa på ett elstängsel så tror jag att du reviderar din uppfattning, har du prostata besvär kanske du klarar dig lite bättre.
En som, redan i unga år med upprepade försök, kan garantera att strömmen leds mycket bra :wow:
Jag tror dig, både kiss och vatten har viss ledningsförmåga, men hur långt avstånd var det?

Jag har för mig att Mythbusters kom fram till att det blev droppar efter 5-10 cm. På längre avstånd än så måste spänningen vara så hög att den kan hoppa mellan dropparna. Det är skillnad på ett elstängsel och 230V!

Vid 230V och med en normal dusch- eller kiss-stråle är det nog omöjligt att få fram ström på längre avstånd än några få centimeter.
 
hsd
Mythbusters gör många fel, ta dem med en nypa salt
de gjorde ett generalfel på test av en jättestor newtons vagga
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
hsd skrev:
Mythbusters gör många fel, ta dem med en nypa salt
de gjorde ett generalfel på test av en jättestor newtons vagga
Ja, men jag tror på att en dusch- eller kiss-stråle delas upp i droppar efter en mycket kort sträcka. De hade filmat detta med höghastighetskamera.

När det gäller dödsfall i duschen så är jag 100% säker på att den dödande strömmen inte kom genom duschstrålen. Främst beroende på att det blir individuella droppar, men även pga den begränsade ledningsförmågan.

Strömgenomgång hand-hand eller hand-fot är rimligt, dvs man har tagit i eller stått på ledande detaljer, en strömförande och en jordad.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Urin innehåller ju dessutom rätt mycket salter vilket förbättrar ledningsförmågan jämfört med sötvatten
 
Vilket generalfel var det?? (ok, OT men nu blev jag nyfiken)
 
hsd
De fyllde stålplåtkula med betong vilket är lika effektivt som ihåliga golfbollar
 
Jo, det där reagerade jag också på. De borde kört stål rakt genom (men då hade de antagligen spräckt både budget och tidsramar).
 
O
Med risk att snöa in ännu mer OT så bara för att vissa saker kanske inte var helt korrekt utförda så innebär det inte allting inte är det. Men de brukar krypa till korset när de gjort fel...

Men när det gäller frågan om strömförande vatten, så tror inte jag heller att det var strömförande vatten, men det var andra livsfarliga eldragningar...
 
vad händer om man står på en gjuten golvbrunn och samtidigt ska justera ett strömförande duschmunstycke? bra eller anus??
 
Anus! ;) Gjutjärnsrören kan ligga mot jord i äldre hus och då blir det obra!
 
raveper skrev:
vad händer om man står på en gjuten golvbrunn och samtidigt ska justera ett strömförande duschmunstycke? bra eller anus??
Den stora faran är om du greppar tag om något, för musklerna drar ihop sig av strömmen. Petar man kommer muskelsammandragningen dra bort handen/armen och strömmen bryts. Greppar handen runt så är det omöjligt att släppa taget. Även om strömmen inte är direkt dödande så sitter du fast tills du får hjälp eller avlider.
 
Hur gjordes brödrosttestet ?
Var skyddsjorden inkopplad eller avklippt?
 
b_hasse skrev:
Den stora faran är om du greppar tag om något, för musklerna drar ihop sig av strömmen. Petar man kommer muskelsammandragningen dra bort handen/armen och strömmen bryts. Greppar handen runt så är det omöjligt att släppa taget. Även om strömmen inte är direkt dödande så sitter du fast tills du får hjälp eller avlider.
Precis. Det var bland det första jag fick lära mig av de gamle i yrket. Man gör spänningslöst och mäter, men trots det så gör man första beröringen av en naken ledare med yttersidan av högerhandens fingrar (och ha gärna inte ett bra tag med vänsterhanden om något jordat), inte fel att känna på både fas/jord med yttersidan av ett finger för att vara riktigt säker. Om det då ligger spänning på, så kommer man att rycka bort handen.

Annars är det ju lätt hänt att man nyper ett stadigt tag om exv. en FK/RK med tummen och pekfingret för att släta ut kardelerna, och det känns om inte annat rejält mycket otrevligare. Ja, som ung och dum så sket jag naturligtvis i vad de äldre försökte lära mig och fick en gång ett redigt tag runt en RK samtidigt som den hjälpsamme jäveln på andra sidan kabeln hade pluggat in den i vägguttaget... :thumbdown: Den stöten leder min egen liga vad gäller otrevlig strömgenomgång... ;)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.