tuktuk skrev:
Fast det där kan vara avsiktligt för att skydda mot oavsiktlig återställning av säkring exempelvis vid en renovering , när man har demonterat ett element för att måla väggen bakom.
Aha! Men är inte det lite riskfyllt ändå? En dvärgbrytare löser ju inte ut omedelbart, så då hinner man kanske trolla fram en kabelbrand?

Men om detta är koscher är det ju jättebra, har några ställen där jag har plockat bort strömbrytare och just elradiatorer där jag har satt tre wagos.

Hmm tar inte dvärbrytare väldigt mkt stryk av att lösa ut upprepade gånger på en ren kortis?

Det är inte helt optimalt att göra på det viset. En kabelbrand ska inte uppstå om det är rätt dimensionerat.Tre enskilda wagos är bättre, I sin egen bostad är det overkill att kortsluta då har du troligtvis översikt och ingen slår på en säkring om man jobbar med elsystemet. Detta används bland proffs som extra säkerhet eftersom det kan förekomma att andra människor slår till säkringen när du jobbar tre rum bort.

Det viktiga är att säkra sig mot oönskad spänningsättning. Sen gäller det använda sunt förnuft när man väljer metod.

Jag slängde ett öga i föreskrifterna för skötsel och den säger
"Vid arbete i högspänningsanläggningar och i lågspänningsanläggningar där vi inte själva har kontroll över frånkopplingen ska en arbetsplatsjordning anordnas. Den ska vara synlig från arbetsstället."

En kommntar till SkaneErik ovan. Du har rätt, men det är enklare att byta ut en dvärgbrytare än en människa. Man ska naturligtvis hellre låsa dvärgen, men om det inte är möjligt sätter man en tejpremsa över den och hoppas att folk förstår och sen kortsluter man för sin egen och andras säkerhet.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 6 till
  • Laddar…
Nu var det ett tag sen den här tråden uppdaterades, här kommer ett bidrag jag hittade i mitt garage:
Tyvärr tog jag ingen bild från allra första gången jag såg den, så här har jag redan fixat bort ett par märkliga färgbyten.
Uppifrån kommer två separata enfasgrupper (!), den högra kabeln är till två olika brytare (varav den ena ses i nästa bild) och funktionen är fas, en trappkoppling och en tändtråd. Från början gjordes ett färgbyte (svart till gulgrön fas, sannolikt pga att den svarta blev kort för att räcka till fasplinten på uttaget det är kopplat till) även i den vänstra sockerbiten, men det åtgärdade jag innan bilden togs.
Jag blev hyfsat nervös när jag såg det första gången, men nu är allt utbytt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
Men koppla med sockerbitar???? då lyser det hempul på långt håll ;)

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Jo, hempulat var det utan tvekan! Numera är allt på bilderna nerplockat, utbytt och omkopplat, men hempulat är det ju visserligen fortfarande...men de bilderna passar inte i den här tråden!

• Gilla
Mattias_Edeslatt och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Nu ska vi ta det lugnt här, för temporära installationer är sockerbiten fortfarande rätt trevlig. Och sådana blir det ju en del av när man är seg på att färdigställa

AndersMalmgren skrev:
Nu ska vi ta det lugnt här, för temporära installationer är sockerbiten fortfarande rätt trevlig. Och sådana blir det ju en del av när man är seg på att färdigställa
Jag ser alltid till att ha några wagos hemma om det ska göras något temporärt, sockerbiten är bara trevlig när det är det enda man har att tillgå.

tommib
scim skrev:
Jag ser alltid till att ha några wagos hemma om det ska göras något temporärt, sockerbiten är bara trevlig när det är det enda man har att tillgå.
... och bara måste få dit den där installationen nu. Annars kan det vänta en vecka, så har man hunnit fixa Wagosar (även om jag också har en uppsättning hemma för tillfälliga grejer)

Och så kan man ju undra varför man har "sockerbitar" hemma men inte Wago eller torix ????

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det egentliga felet m sockerbitar?

davidgp skrev:
Vad är det egentliga felet m sockerbitar?
Inget alls om man bara skarvar som på bilden, men ska man "koppla" med avgrening är det inte optimalt om man inte är noggrann och van vid eljobb i allmänhet. Men inget man ska behöva göra i normalfallet särskilt inte permanent.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Samt att dom är mycket "knöligare" att hålla på med och lätt att man skruvar sönder ledningar mm mm. Det torde kanske finnas någon orsak till att yrkesmän nästan aldrig använder dom när dom ska koppla.

För att skarva använde man ju skruvplintar förr, och det är ju som en sockerbit, ungefär. Bra sockerbitar har en metalltunga som skyddar ledarna och det är ju en relativt bra skarv, bättre än plintarna som kommer med kopplingsdosor.

Wago och liknande fjäderklämmor verkar säkrare tycker jag. Konstant tryck och mindre risk för misstag vid monteringen.

Ok. Jag tänker förmodligen på skruvplint, vilket finns bakom alla mina element ex.vis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.