3 272 206 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Aha! Men är inte det lite riskfyllt ändå? En dvärgbrytare löser ju inte ut omedelbart, så då hinner man kanske trolla fram en kabelbrand?tuktuk skrev:
Men om detta är koscher är det ju jättebra, har några ställen där jag har plockat bort strömbrytare och just elradiatorer där jag har satt tre wagos.
Det är inte helt optimalt att göra på det viset. En kabelbrand ska inte uppstå om det är rätt dimensionerat.Tre enskilda wagos är bättre, I sin egen bostad är det overkill att kortsluta då har du troligtvis översikt och ingen slår på en säkring om man jobbar med elsystemet. Detta används bland proffs som extra säkerhet eftersom det kan förekomma att andra människor slår till säkringen när du jobbar tre rum bort.
Det viktiga är att säkra sig mot oönskad spänningsättning. Sen gäller det använda sunt förnuft när man väljer metod.
Jag slängde ett öga i föreskrifterna för skötsel och den säger
"Vid arbete i högspänningsanläggningar och i lågspänningsanläggningar där vi inte själva har kontroll över frånkopplingen ska en arbetsplatsjordning anordnas. Den ska vara synlig från arbetsstället."
En kommntar till SkaneErik ovan. Du har rätt, men det är enklare att byta ut en dvärgbrytare än en människa. Man ska naturligtvis hellre låsa dvärgen, men om det inte är möjligt sätter man en tejpremsa över den och hoppas att folk förstår och sen kortsluter man för sin egen och andras säkerhet.
Det viktiga är att säkra sig mot oönskad spänningsättning. Sen gäller det använda sunt förnuft när man väljer metod.
Jag slängde ett öga i föreskrifterna för skötsel och den säger
"Vid arbete i högspänningsanläggningar och i lågspänningsanläggningar där vi inte själva har kontroll över frånkopplingen ska en arbetsplatsjordning anordnas. Den ska vara synlig från arbetsstället."
En kommntar till SkaneErik ovan. Du har rätt, men det är enklare att byta ut en dvärgbrytare än en människa. Man ska naturligtvis hellre låsa dvärgen, men om det inte är möjligt sätter man en tejpremsa över den och hoppas att folk förstår och sen kortsluter man för sin egen och andras säkerhet.
Redigerat:
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Nu var det ett tag sen den här tråden uppdaterades, här kommer ett bidrag jag hittade i mitt garage:
Tyvärr tog jag ingen bild från allra första gången jag såg den, så här har jag redan fixat bort ett par märkliga färgbyten.
Uppifrån kommer två separata enfasgrupper (!), den högra kabeln är till två olika brytare (varav den ena ses i nästa bild) och funktionen är fas, en trappkoppling och en tändtråd. Från början gjordes ett färgbyte (svart till gulgrön fas, sannolikt pga att den svarta blev kort för att räcka till fasplinten på uttaget det är kopplat till) även i den vänstra sockerbiten, men det åtgärdade jag innan bilden togs.
Jag blev hyfsat nervös när jag såg det första gången, men nu är allt utbytt.
Tyvärr tog jag ingen bild från allra första gången jag såg den, så här har jag redan fixat bort ett par märkliga färgbyten.
Uppifrån kommer två separata enfasgrupper (!), den högra kabeln är till två olika brytare (varav den ena ses i nästa bild) och funktionen är fas, en trappkoppling och en tändtråd. Från början gjordes ett färgbyte (svart till gulgrön fas, sannolikt pga att den svarta blev kort för att räcka till fasplinten på uttaget det är kopplat till) även i den vänstra sockerbiten, men det åtgärdade jag innan bilden togs.
Jag blev hyfsat nervös när jag såg det första gången, men nu är allt utbytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jag ser alltid till att ha några wagos hemma om det ska göras något temporärt, sockerbiten är bara trevlig när det är det enda man har att tillgå.AndersMalmgren skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
... och bara måste få dit den där installationen nu. Annars kan det vänta en vecka, så har man hunnit fixa Wagosar (även om jag också har en uppsättning hemma för tillfälliga grejer)scim skrev:
Samt att dom är mycket "knöligare" att hålla på med och lätt att man skruvar sönder ledningar mm mm. Det torde kanske finnas någon orsak till att yrkesmän nästan aldrig använder dom när dom ska koppla.
För att skarva använde man ju skruvplintar förr, och det är ju som en sockerbit, ungefär. Bra sockerbitar har en metalltunga som skyddar ledarna och det är ju en relativt bra skarv, bättre än plintarna som kommer med kopplingsdosor.
Wago och liknande fjäderklämmor verkar säkrare tycker jag. Konstant tryck och mindre risk för misstag vid monteringen.
Wago och liknande fjäderklämmor verkar säkrare tycker jag. Konstant tryck och mindre risk för misstag vid monteringen.