davidgp skrev:
Okej. Jag fick information när vi bytte tvättmsk och tumlare och ville bygga om en trefas säkerhetsbrytare till två 230 uttag att man absolut inte kunde dela nolla. Därav frågan.
Ja, vi skall tillägga att en del andra förutsättningar måste vara uppfyllda för att man skall kunna/få mata enfasiga laster på en trefasgrupp. Så det kan ju vara något av de andra villkoren som inte var uppfyllda. Men som redan sagts, det är inte för att 10A i ena fasen + 10A i andra fasen ger 20A i nollan eller något liknande tokigt.

När jag lättade på ett lock som elektrikern satte dit i samband med den nyss avklarade badrumsrenoveringen, mötte mig denna syn.

IMG_20150810_135542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nolla och spänningssatt fas. Tidigare matade denna fläkten i badrummet, men efter att vi bad honom flytta in brytaren i badrummet lämnade han alltså det såhär. Inte det värsta, men konstigt är han missade en sådan sak.

Inte elkoppling i hus per definition, men jag fick syn på det när jag inhandlade husgrejjer..

• IMG_20150731_165259.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
S
gripnil skrev:
Inte elkoppling i hus per definition, men jag fick syn på det när jag inhandlade husgrejjer..
sett många elektriker som kört sönder kabeln och gjort på samma sätt

gripnil skrev:
Jag förstår att det inte är snyggt, men vad är det egentliga felet? Är det att en sockerbit har strömförande delar för exponerade?

tommib
Det ska vara dubbel skyddsbarriär. Hade man kört krymplang över eländet hade det kunnat vara godkänt men inte som det är nu. Den skulle dessutom behöva vara lite bättre dragavlastad. Presshylsor med krymplang hade varit bättre.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Jag förstår att det inte är snyggt, men vad är det egentliga felet? Är det att en sockerbit har strömförande delar för exponerade?
Jag tänker 1) blottade ledningar 2) utomhus 3) = dåligt.

Men då är jag ju en sådan som inte pillar så mycket med el heller ..

[video]http://www.facebook.com/ChristJexPage/videos/1776882622538221[/video]

• Gilla
ducc1 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Logga in...
VVF.

hsd skrev:
Logga in...
VVF.
Jaha... Testade med oinloggad browser och jag kom direkt in...

Det där hör mer hemma under "Humorhörnan"

Tycker många av dessa installationer är ett skämt faktiskt

Mycket i värsta elkopplingen är skämt. Men samtidigt är det driftsatta elanläggningar som utsätter sina brukare för en stor fara både vad gäller brand och personfara.

hsd
osiris skrev:
Jaha... Testade med oinloggad browser och jag kom direkt in...
Jahapp det gjorde det i datorn , men icke i mobilen...;)

VVF i alla fall

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det här är inte heller värsta elkopplingen, men en kul historia i ämnet.

Vi flyttade in sent på hösten 2013, tomten var skapligt igenväxt, så det tog säkert nån månad innan jag uptäckte att vi hade en stolpe med lyckta på tomten, då den inte lös satte jag i en beg lågenergilampa, och då lös den :)
Jag var och knäppte på knapparna i hallen, men lampan lös. Hittade en kabel bakom ett kabelskydd på källarväggen och på insidan i ett rum gick den in i en utanpåliggande metalldosa, från den gick en kabel till centralen, så jag antog att den var permanent inkopplad. Men det var ju mitt i vintern, så det gjorde ju inget att den lyste.
Ett tag senare lös den inte, jag bytte lampa men den var död, det fanns ingen ström i stolpen, men jag hade noterat att kabeln på källarväggen hade tryckt ut kabelskyddet och var som en fiolsträng ner i backen en bit ut från huset, året innan hade huset dränerats och marken har sjunkit mycket och dragit med sig kabeln, min tanke var att skruva ur säkringen, men det glömdes bort. Nån månad senare lös lampan igen :eek: ?? och så har det fortsatt, men jag har inte tagit tag i det.
Nu i våras, alltså 1,5 år efter vi flyttade in köpte frun en lampa till vår inre hall, jag hängde upp den, men det fanns ingen ström fram till uttaget, men det fanns vid knappen, alla dosor är övertapeserade.
Morgonen efter när jag klev ut från badrummet och solen stod rätt såg jag en rund ring i tapeten brevid dörrhålet ut till yttre hallen, lampknappen jag mekat med sitter mitt på en vägg där det tidigare varit dörr in till vardagsrummet.
Jag skär upp tapeten, och där bakom finns kablar, och ström i den ena, lägger ihop och taklampan i hallen lyser :).......men vad är knappen som sitter på den andra väggen till ??
Ja ni har väl redan listat ut att den går till stolpen på tomten, att den lyst lite till och från har vi med tiden också kommit på, vi har "Rut" här och städar var 14e dag, och det är hon som försökt att få lite ljus i hallen utan framgång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.