elmont skrev:
Man borrar sig aldrig in genom en fönsterkarm ...
Då hade du gärna fått varit hemma den gången jag släppte in en elektriker i huset (vid fjärrvärmeinstallationen). Kunde han borrat genom väggen, eller bett killarna som ändå borrade genom väggen för rören att borra ett hål till? Nej, rätt genom fönsterkarmen 50 cm ifrån alla andra hål bara...

Det är fixat nu...

En elektriker ska ha både maskin och borrar för att själv borra genom väggar. Det ingår i "jobbet" att ta sina egna hål.

elmont skrev:
En elektriker ska ha både maskin och borrar för att själv borra genom väggar. Det ingår i "jobbet" att ta sina egna hål.
Det hindrar inte en del från att ta genvägar.
Det är precis som med andra yrken att det finns duktiga och mindre duktiga yrkesmän.
En del har en yrkesstolthet och gillar sitt arbeta medan andra endast gör vad det absolut måste och gör det endast för att få sin lön.

elmont skrev:
Jo, borrmaskin hade han ju uppenbarligen... Det var lättjan vid användningen jag hade invändningar på. :)

Och det är klart att har man fem , tio, hus den dagen, och jobbet är bjudet per hus, eller fastpris eller hur de nu har sålt in det, så blir det ju genvägar...

Ja det stämmer att ingående Pen är skarvad i den där sockerbiten. Jordfelsbrytaren ligger endast över golvvärmen i gillestugan, säkring 2-3 längst ner till vänster.

Den svarta tejpade kabeln går tillsammans med den bruna som blir blå till en belysningsgrupp i bastu, dusch...

tommib
De där bruna trådarna som sitter i PE-plinten då? Är de i själva verket röda och del av gammal installation eller är det roligare än så? Har du gula fasledare också eller är det gulgrön som går ner i sista säkringen på översta raden och andra på mittenraden? De kanske hör ihop med de röda/bruna :)

Påminner mig om en konversation jag råkade höra på Hornbach häromveckan där en herre förklarade med myndig stämma för försäljaren att man i sverige minsann alltid kunde lita på att gulgrön alltid var jord, 100%.

Hittat på jobbet

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
osiris skrev:
Hittat på jobbet

[bild]
Dragavlastning är överskattat.... Då hade det inte kabeln räckt :D

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Det är ju åtminstone knut på den svarta ! ;) Skruvat "sockerbiten" lite närmare hade ju gjort det något bättre, men .....:thumbdown:

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Om fantasin hos "montören" varit lite större så kanske han kunnat sätta en stickpropp på den svarta sladden eller??

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Då hade vi ju inte haft så stor anledning att kritisera ;)

Folk på jobbet tycker att jag har blivit miljöskadad av att hänga här...

Finns fler som tycker det.......

Lika fint hål i uttagsdosan som jag själv brukar få till (så förra veckan köpte jag en kulotång)

Kulotång är en tång som man tidigare använde för att göra fina böjar på den styva plåtkulon. Det som felaktigt ofta kallas kulotång i dag är en KLIPPTÅNG. Att fel ord används är i och inte så konstigt då merparten av dom som använder klipptången aldrig sett eller använt en kulotång, det är bara vi riktigt g:a rävar som hade nöjet att lägga "riktig" kulo. Då var kulotången ett nödvändigt verktyg för utan den gick det inte att böja kulon utan att den fick ett veck i stället för en böj. Den slutades att användas i slutet av 60 talet.

• Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.