3 305 216 läst · 11 228 svar
3305k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Njae, i Norge har/hade de ett IT-system, dvs utan nollreferens. På Chalmers så var det inte så, dvs man hade en nollreferens, du kunde mäta 110V mot jord från vardera fas. Så det var ett riktigt tvåfassystem istället. Man tyckte att det blev bättre i en labmiljö eftersom det första jordfelet i ett IT-system är tyst, och det är lätt hänt att man tror att systemet inte för spänning när man mäter 0V mot jord på båda ledarna (men 220V mellan dem). Ja, jag är så gammal att dessa spänningar är korrekta, eftersom 230V/400V-omläggningen gjordes efter att jag var i det labbet.SkaneErik skrev:
220V/127V till 380V/220V-omläggningen var jag dock *inte* med om!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
Jag stötte på det så sent som 2008.
Installerades 2007 Några månader innan Jul tror jag. Vad jag vet så finns det kvar ännu.
Installerades 2007 Några månader innan Jul tror jag. Vad jag vet så finns det kvar ännu.
Det fanns 127 V i vissa områden i samhället i norra Skåne där jag växte upp. Jag var väl under 10 år, men minns att apparater ibland fick kopplas om.lars_stefan_axelsson skrev:
Två åkare som körde med häst och vagn, dessutom. Den ena körde öl, och den andra lite av varje.
Det var inte på 1800-talet, tro det eller ej.
Fasiken är du så gammal så att allt kördes ut med häst å vagn....mycke_nu skrev:
En internationell standardisering. Många länder gick från 220 -> 230, andra hade redan 230V, och en del (bl.a. UK om jag inte missminner mig) har fått gå ner från 240V.Nyfniken skrev:
Skiftet gjordes under ett antal år där det skulle gå ner eller upp 2 volt i taget. Men i praktiken kan det knappast ändå ha gått till så, en nätägare må väl bara ha gått in och ändrat en enda gång i ett 10V steg.
Men varför det öht är spänningar på 220-240V har jag ingen aning om, jag minns inte så långt tillbaka.
edit: Gotlänningen är lite vaknare än mig så här på morgonkvisten.