mycke_nu skrev:
Det finns redan hus med dubbla elnät. Dom kallas husvagnar.

Fundera lite på hur bra det funkar..
Jo jag har ju ett sådant. Fast det flyter och då kallar vi det båt. :)

Och det funkar väl mycket bättre än att vara helt utan el, som man var på den gamla goda tiden. Men leva så någon längre stund det vete f-n... (Och så är jag ju kraftigt effektbegränsad på 12V-systemet, det är nog där skon klämmer mest.)

lars_stefan_axelsson skrev:
Och det funkar väl mycket bättre än att vara helt utan el, som man var på den gamla goda tiden.
Japp, men inte f-n vill man med öppna ögon dra in ett 12V-system i huset.

Ska det göras något, vilket jag skrev om på BH för många år sedan, så är det att införa ett smart elsystem där förbrukaren talar om för VU vilken spänning den vill ha, och under vilka omständigheter (pris, tid, etc) som energin skall levereras.

mycke_nu skrev:
Japp, men inte f-n vill man med öppna ögon dra in ett 12V-system i huset.

Ska det göras något, vilket jag skrev om på BH för många år sedan, så är det att införa ett smart elsystem där förbrukaren talar om för VU vilken spänning den vill ha, och under vilka omständigheter (pris, tid, etc) som energin skall levereras.
Ja, det där har jag tänkt på, fast ur säkerhetssynpunkt. Ingen spänning förän en förbrukare har förhandlat om parametrarna. Man skulle tom kunna detektera jordfel osv. på det här sättet om man gör effektförbrukningsförhandlingen tillräckligt noggrann och i realtid. Inte enkelt och självklart att man kan få tillräcklig precision, men ändå.

För att gå mera on/off topic, startaren av denna tråd, vår käre Rrrrrr har inte varit på forumet på över ett år.
Måhända att han skadats allvarlig eller tom avlidit av någon värsta elkoppling.
Det borde finnas en hitta knapp så Marlen kan skicka ett mail och undra vad som hänt.

Protte

Mikael_L
prototypen skrev:
För att gå mera on/off topic, startaren av denna tråd, vår käre Rrrrrr har inte varit på forumet på över ett år.
Måhända att han skadats allvarlig eller tom avlidit av någon värsta elkoppling.
Det borde finnas en hitta knapp så Marlen kan skicka ett mail och undra vad som hänt.

Protte
Jag tror vår Rrrr är Ronnie Lidström på fluxio
(Har för mig att han skrev här för några år sedan att han startat det forumet ...)
Isåfall har han skrivit nyligen där:
http://www.fluxio.se/forum/olyckor-och-tillbud/22473-kvinna-hittad-i-transformatorstation.html

Så du behöver nog inte vara orolig.
Men visst har jag också saknat vår "en massa R" en del. ;)

Redigerat:
Jo jag vet han var inbiten forumist men att sluta på Byggahus, nä si det går inte för sig

Protte

Vinsten med det lågspänningsnät jag tänkte mig skulle inte i första hand vara ekonomisk utan en väg bort från alla väggvårtor som levereras med varenda pryl man köper. Färre transporter, färre lagerplatser, mindre sopberg, mindre letande efter rätt väggvårtor i förrådet etc.

Mobiltelefon, monitor, radion, rakapparaten, routern, paddorna, TV-spelet, belysningen, DECT-telefonen, USB-hårddisken, väckarklockan, larmet, datorhögtalarna, Mini-stereon... Det är gott om utrustning som levereras med en ful klump som känns ordentligt onödig.

• Gilla
Carl_Elvis och 1 till
  • Laddar…
hsd
Nyfniken skrev:
Vinsten med det lågspänningsnät jag tänkte mig skulle inte i första hand vara ekonomisk utan en väg bort från alla väggvårtor som levereras med varenda pryl man köper. Färre transporter, färre lagerplatser, mindre sopberg, mindre letande efter rätt väggvårtor i förrådet etc.

Mobiltelefon, monitor, radion, rakapparaten, routern, paddorna, TV-spelet, belysningen, DECT-telefonen, USB-hårddisken, väckarklockan, larmet, datorhögtalarna, Mini-stereon... Det är gott om utrustning som levereras med en ful klump som känns ordentligt onödig.
å de har alla olika spännings och strömbehov, med olika kontakter...

Nyfniken skrev:

Det är väl ekonomi om något. I sin rätta form.

Man kan tycka att effektbehovet för alla dessa småprylar är litet, men en mobil vill ha 1 A. Dock borde det gå att få till en bra balans med moderata ledarareor, infälld 2.5 mm² klarar nästan 20 A. Ledningslängderna bör dock hållas ned till 15-20 meter vilket inte alls borde vara omöjligt.

Det blir väl spänningsfallet som är dimensionerande om man skall ha ett nät för klenspännig. 2,5 mm² kanske klarar 20 A, men med 30 m kabel (2x15) blir spänningsfallet 4,1 volt. Eftersom mobilen vill ha 5 V lär det inte vara acceptabelt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Uh, jag räknade spänningsfallet på 230 V ... :surprised:

Om usb-c kan slå igenom stort kanske man kan ha lite usb-portar för allsköns ström spridda över huset. Just nu känns väl det som bästa/minst sämsta lösningen som skulle kunna fungera.

Om denna historia är sann el inte, har jag inte en aning om, men jag fick den berättad av en elektriker som sa sig vara den som fick uppdraget att lösa det.

En byggnadsställning monterades på en fredag, på en central gata i Stockholm, delvis skärmad med plywood då den ju stod på en trottoar så folk gick under den.
På måndag morgon skulle en murare kliva upp på ställningen men fick en stöt, så elektrikern blev tillkallad.
Efter mycket sökande hittades problemet, en lång fasadskruv hade gått in i en dosa i en lägenhet, när skruven drogs in gick proppen i lägenheten, men när ägaren kom hem och upptäckte att strömmen gått i ett rum drog han i en ny propp, och den höll, skruven hade träffat flera ledare när den gick in i dosan, men träffade bara fasen när den väl satt där.

Varför inte.
Den här historien lär vara sann också.
Elektrikern hade satt upp en JFB.
Kunden var flygförbannad att den löste i tid och otid.
Elektrikern hittade att det var satt upp en bokhylla och en skruv hade gått i fasledaren.
Hänt i Värmland, kunden var ju glad efteråt.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.