breakman skrev:
Länge sedan jag såg någon som stavade vattpass rätt, handen är konstant knuten i fickan med tanke på alla som skriver/säger vattenpass :)
Säker på detta?
Aldrig hört det förut, därav frågan.

breakman skrev:
Länge sedan jag såg någon som stavade vattpass rätt, handen är konstant knuten i fickan med tanke på alla som skriver/säger vattenpass :)
Ha, Ha. Och jag som lite fult "rättade" babianarmar när jag citerade. Men tittar jag exempelvis på http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista så hittar jag vattenpass men går bet på vattpass, så frågan är vad som är rätt. ;) Så breakman, knyt upp handen eller kom med en bättre stavningsreferens. ;) Och det är som sagt fredag... :p

Det är väl dessutom etanol i dagens vattpass?

Etanol?? Inget blir ju rakt av sprit, har man ju märkt...

Rakvatten är det såklart! :)

• Gilla
babianarmar
  • Laddar…
Annars kan vi ju kalla det
"rakvatten" och gå vidare! :)

babianarmar skrev:
Annars kan vi ju kalla det
"rakvatten" och gå vidare! :)
Då måste det ju ändå bli "rakvattpass". Den du SAOL! :D

VikHe skrev:
Jag har nog sett en och annan (i spegeln?) bli raka av sprit...:D

• Gilla
Granngubben
  • Laddar…
B
Anade att det skulle komma en del mothugg, speciellt när jag inte har någon mer referens än en gammal fd arbetskollega... :)
Enligt han så kommer det från att man vattade in något.

Handen är oknuten och ligger lätt utslagen brevid mig i soffan :/

Mikael_L
Den här tråden spårar ju ut med jämna mellanrum, men jag hoppas att den snart hittar tillbaka mha en bild på någon smaskig elkoppling. ;)

• Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Haha!
Nu är nog etanolen invärtes hos en del :D

VikHe skrev:

Rakvatten är det såklart! :)
Dumheter.
Att man blir dyngrak av etanol är väl välkänt ;)

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Ord som Svenska Akademien inte känner till, sökes lämpligen i Nordisk Familjebok.

Vattenpass (Vattpass), L i b el l, Nivå, fys.,
kallas instrument, medelst hvilka vågräta,
d. v. s. med den lugna vattenytan parallella,
riktningar kunna bestämmas.

Man bör också passa sig för att blanda vatten med el. Däremot blandas vatten med etanol, vilket stundom under kvällens senare timma skrives e(tano)l.

:wow: URK! :down:

breakman skrev:
Men även här är det ju felstavat, korrekt stavning ska vara "wattpass" och är ett redskap för elektriker numer sällan använt.. man hade det så klart för att få rätsida på sneda fasbelastningar! :p

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.