Odjuret skrev:
Inte den värsta men "snyggaste" kableldragning
:p
Det jag nästan gillar mest är att de lämnar ett par meter sling på väggen där uttaget är som de kopplade in. Tydligen så är klammer överdrivet. ...
Grattis till inlägg 3000 i denna tråd!
 
corre skrev:
Jag tänker också på att om det är 2poliga säkringar så är det 2polig fasskena, och varför är L1 kopplad på L3 då?
Tittar man på undersidan av översta fasskenan så tyder den på att det är 2polig också.
3-fas in, säkert 230V mellan faserna, 2-polig säkring på varje utgående grupp, fasskenan är då en 3-fas skena.
Helt normalt i IT -system.
 
Svärfar var här och skulle tråda ur en gammal lampa i ett rum som vi ska renovera. Rummet är i originalutförande sen 1943. Han jobbar oftast med svagström så han har en ful ovana att lämna säkringen påslagen, men som tur var hade jag skruvat ur den idag. När han trådade ur upptäckte vi nämligen att lampans brytare bröt på nollan och inte på fasen. Således ett elfel som varit i huset hela husets livslängd. Känns tryggt och säkert!
 
Göran.W
Hade samma fel här med brytare som bröt på nollan.
Har hittat en massa annat kul här med.
Bodde en elektriker här innan som dragit elen själv så jag fick ta hit en elektriker för att rensa upp.
Känns bra och tryggt ju.
 
Vid arbete så spelar inte så stor roll egentligen om man bryter nollan eller fasen, du kan få en smäll från nollan med, man ska ALLTID stänga av strömmen fram, strömbrytaren på väggen är inte godkänd som arbetsbrytare.
 
Location skrev:
När han trådade ur upptäckte vi nämligen att lampans brytare bröt på nollan och inte på fasen. Således ett elfel som varit i huset hela husets livslängd. Känns tryggt och säkert!
Är det verkligen ett fel? Jag har fått för mig att det är tillåtet? Om än olämpligt.
 
Kanske lagligt då. Men det gör man inte idag iaf. inte i en fast installation. Att en bordslampa bryts på nolla eller fasen beroende hur stickproppen vänds. Viss elektronik går sönder av att brytas på nollan. Men vanligtvis är ju att man pumpar in 400V i grejorna istället.
 
C
-=fullmoon=- skrev:
Viss elektronik går sönder av att brytas på nollan.
Det där låter som en skröna. Varför skulle den göra det?
 
Nyfniken skrev:
Är det verkligen ett fel? Jag har fått för mig att det är tillåtet? Om än olämpligt.
Först kommer hempulare #1 och sätter brytaren på nollan.

Sedan kommer hempulare #2 och fuljordar..
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
När vi flyttade in i huset hade tidigare ägare mekat lite själv. Allt draget med 0,75mm skx, även utomhus. Två utomhuslampor var nedmonterade vid flytten, kablarna var strömförande.
Över diskbänken satt en trasig lampa där skyddsglaset och lamphållaren var spräckt och kontaktbläcken blottade. Självklart strömförande.
Samtliga taklampor som han tagit med sig hade han även tagit med sockerbitarna till och lämnat kablarna i taket, men strömbrytaren var ju avslagen och sladdarna särade, så det var ju ingen fara :p

I bostadsrättsföreningen jag bodde i tidigare gick jag och undersökte ett klagomål på "dåligt ljus" på toaletten i en av affärslokalerna vi hyrde ut. Det hade undan för undan blivit sämre senaste fem åren. Stack elmätaren i lampsockeln och mätte upp 80v ac när strömbrytaren var på. Ringde elektriker. (kanske borde bytt ut lampan mot en 110v istället)

Köparen av min gamla lägenhet beklagade sig över att jag låtit elektriker jorda upp hela lägenheten och installerat jordfelsbrytare, han kunde ju inte koppla in sin sänglampa utan hade blivit tvungen att (själv) byta ut vägguttaget mot ett ojordat först.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt han med sänglampan...
 
cpalm skrev:
Det där låter som en skröna. Varför skulle den göra det?
En Tv kan man ju döda om man har otur iaf. Kan gå vägen genom antennförstärkaren. Annars är det mest så att man förlorar nollan tex för hela huset då snackar vi bränd elektronik då inte många prylar håller för 400V. En Billig radio höll för 400V men ett dyrt HF-don klarade ca 3 sekunder på 400V då snickaren kopplat 3fas handskar själv och skiftat L3 och nollan. Funkar ju så länge man bara använder 1fas och kopplar i rätt uttag i byggcentralen men tar man fel så är det 400V ^^
 
C
-=fullmoon=- skrev:
En Tv kan man ju döda om man har otur iaf. Kan gå vägen genom antennförstärkaren. Annars är det mest så att man förlorar nollan tex för hela huset då snackar vi bränd elektronik då inte många prylar håller för 400V.
Jo, vad som händer men nolledaren om man tar bort nollpotentialen i ett trefassystem är jag med på men det är ju något helt annat än att bryta nollan till en enfaskopplad apparat som var fallet här.

Är inte med på detta med antennförstärkaren. Rimligtvis är antenningången på en TV galvanisk skiljd från matningen till TV:n, annars skulle man ju riskera att få sig en rejäl borre från antennen (tänker tant Agda som skall justera in sin bordsantenn :D). Så jag kan inte se att det skulle kunna flyta någon ström den vägen. I en modern TV är väl dessutom hela elektroniken galvaniskt skiljd från nätet?

Om det du säger stämmer skulle t.ex. hela TV:n kunna paja om säkringen (i TV:n) gick sönder, då detta kommer att bryta nollan till TV:n om nätkontakten skulle vara "felvänd"?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
cpalm skrev:
Är inte med på detta med antennförstärkaren. Rimligtvis är antenningången på en TV galvanisk skiljd från matningen till TV:n, annars skulle man ju riskera att få sig en rejäl borre från antennen (tänker tant Agda som skall justera in sin bordsantenn :D). Så jag kan inte se att det skulle kunna flyta någon ström den vägen. I en modern TV är väl dessutom hela elektroniken galvaniskt skiljd från nätet?
Då central TV anläggningen är "jordad" (potentialutjämnad är nog mer korrekt) i huvudänden utgör skärmen i koaxialkabeln i princip en förlängning av PE(N) vilket med en ojordad eller dubbelisolerad apparat inte är ett problem.

Har man däremot en jordad apparat (typiskt tidiga LCD och Plasma) så innebär det att man mellan huvudjordskena och PE/PEN skena i lägenhetscentralen har två parallella ledningar - en förhoppningsvis väl åtskruvad och riktigt dimensioneras och sedan en betydligt klenare (0.5 - 0.75mm2) förbindelse genom apparatsladden och den halvslitna antennkabeln.

I normalfallet "bör" ingen farlig ström flyta genom antennkabeln då dess resistans bör vara så mycket högre än PE/PEN ledaren. Får man däremot ett brott på PE eller ännu värre PEN ledaren till lägenhetscentralen så har man ett betydligt farligare felfall där en klart underdimensionerad ledare bär starkström vilket kan leda till brand p.g.a överhettning eller personskada (t.ex om en TV montör har god jordkontakt och lossar den strömförande ledaren från förstärkaren.

Av denna anledning föreskriver t.ex ComHem att det i deras anläggningar skall användas lägenhetsuttag som bryter jordslingor så ovanstående felfall inte kan inträffa.
 
C
Tror jag är med :D
Men fattar fortfarande inte vad detta har med att bryta nolledaren i matningen till TV:n att göra... :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.