Inget alls, så länge TV'n inte matas från en flerfasgrupp förstås :)
 
Mikael_L
cpalm skrev:
Det där låter som en skröna. Varför skulle den göra det?
Ja precis, antingen skröna eller så ren och skär missuppfattning.
Iaf så länge vi snackar enfas 230V apparater, och absolut särskilt stickproppsanslutna.

Och dom som ändå räknar ut att det kan bli skador vid brytning av nollan har antingen inte så mycket elkunskap eller bara lite otur när dom tänker. ;)
 
Apropå det, på en del LED-transformatorer anges att man måste koppla nolla resp. fas till rätt ingång på plinten. Kan det finnas något fog för det är eller är det bara ren slapphet av tillverkaren som inte orkat tänka efter när instruktionerna skrevs?
 
Ang LED så höll jag på att bli tokig innan jag fattade att 12v led till bilar måste sitta vänd "rätt" för att fungera så det känns kanske inte så långsökt att det finns någon anledning till det på vxlström LED också?
 
Om man bara har en nolla och en fas så "vet inte" en ansluten "apparat" vad som är vad. det går samma ström i bägge, även om nollan har mkt lägre potential mot "jord". Sen har vi ju "norskt" system också, eller "militärt", där det inte finns ngn nolla alls, utan huvudspänningen är 230V. Men jag kan tänka mig att en anledning att ha märkning för nolla/fas är just att man vill ha en enpolig "brytare" på fasen, eller att man vid sammankoppling av flera apparater inte ska blanda en apparat med nolla på "plint N" med en annan likadan apparat med fasen på "plint N", kanske blir fel då om de tex har sammankopplingsbara utgångar.. ???
 
f91jsw skrev:
Apropå det, på en del LED-transformatorer anges att man måste koppla nolla resp. fas till rätt ingång på plinten. Kan det finnas något fog för det är eller är det bara ren slapphet av tillverkaren som inte orkat tänka efter när instruktionerna skrevs?
Trafos med 230V ingång för impulsknapp måste kopplas rätt annars funkar den inte.
 
  • Gilla
f91jsw och 1 till
  • Laddar…
NinjaSatan skrev:
Ang LED så höll jag på att bli tokig innan jag fattade att 12v led till bilar måste sitta vänd "rätt" för att fungera så det känns kanske inte så långsökt att det finns någon anledning till det på vxlström LED också?
Alla lysdioder drivs med likström, då en lysdiod är - just det, en diod, som bara leder i en riktning :)

Precis detta är anledningen till att du var tvungen att vända lampan rätt i sockeln för att få den till att lysa.
Lite dyrare LED-lampor brukar ha en likriktarbrygga som gör den oberoende av rätt polaritet i sockeln.

Samma sak gäller för (dyrare) LED-lampor avsedda att drivas direkt av växelström, t.ex. G4- och GU10-lampor.

Antingen sitter där en likriktare och en kondensator för att begränsa strömmen genom lysdioderna, eller en likriktare och en lite mer avancerad "nätdel" av switchad modell, beroende på pris och kvalitét :p

Men själva lysdioden drivs alltid av likström.
 
  • Gilla
NinjaSatan och 1 till
  • Laddar…
VikHe skrev:
Alla lysdioder drivs med likström, då en lysdiod är - just det, en diod, som bara leder i en riktning :)

Precis detta är anledningen till att du var tvungen att vända lampan rätt i sockeln för att få den till att lysa.
Lite dyrare LED-lampor brukar ha en likriktarbrygga som gör den oberoende av rätt polaritet i sockeln.

Samma sak gäller för (dyrare) LED-lampor avsedda att drivas direkt av växelström, t.ex. G4- och GU10-lampor.

Antingen sitter där en likriktare och en kondensator för att begränsa strömmen genom lysdioderna, eller en likriktare och en lite mer avancerad "nätdel" av switchad modell, beroende på pris och kvalitét :p

Men själva lysdioden drivs alltid av likström.
Ja det låter ju väldigt logiskt nu när du säger det, men riktigt så tänker man inte när det är mörkt, kallt och bråttom ;)
 
ImageUploadedByTapatalk1393701823.955723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den här dök upp på Facebook i ett helt annat sammanhang :)
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Haha!
Jag har försökt ladda upp den i ett par timmar men fattar inte hur man gör! *suck*
 
cpalm skrev:
Är inte med på detta med antennförstärkaren. Rimligtvis är antenningången på en TV galvanisk skiljd från matningen till TV:n, annars skulle man ju riskera att få sig en rejäl borre från antennen (tänker tant Agda som skall justera in sin bordsantenn :D).
Nja gamla tjockTV hade intern 110V jord. Sedan var antennuttaget inkopplat med kondensatorer för galvanisk isolation. Men jag har fått rejält med stryk från antennen i ett centralantennsystem, men det var i och för sig i Oslo.
 
O
Magnus_Andersson skrev:
den här dök upp på Facebook i ett helt annat sammanhang :)
Det är inte vägguttaget som är felplacerat, det är duschen.... :p
Hur kan man placera en dusch så nära ett uttag.... :p
 
Odjuret skrev:
Det är inte vägguttaget som är felplacerat, det är duschen.... :p
Hur kan man placera en dusch så nära ett uttag.... :p
De kanske inte hade kolla på skillnaden mellan vertikalt och horisontellt? Om man mäter i vertikalled så är det ju tillräckligt stort avstånd från duschmunstycket... ;)
 
Det är med andra ord fel på gravitationsvektorn. :)
 
mycke_nu skrev:
Det är med andra ord fel på gravitationsvektorn. :)
:)

Precis. Lösningen är enkel. Rotera badrummet 90 grader i bildens plan! :)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.