Daniel78 skrev:
Jag hade nog hellre velat ha en hel central med transparent SKX isåfall, alternativt högtalarkabel :)

Och självklart så hade jag krävt att Hager fixar fram lite dvärgbrytare med transparenta höljen också såklart.
Hager har det kanske inte men det finnas har sett sådana på jobbet ;)

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Hagers centraler uppfyller väl IP20 med locket avtaget, det är ju bara att skaffa nån slags dubbelisolerade ledare för all dragning så är det lagligt att köra utan lock.

Tänk att argumentera igenom det mot nån slags inspektör av något slag ;)
 
yxis skrev:
Tänk att argumentera igenom det mot nån slags inspektör av något slag ;)
Det är väl inga problem?, du har ju gjort det just för att underlätta för inspektörer, nu slapp han skruva loss locket, och hålla reda på en massa färger.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det är därför jag alltid skriver att man ALDRIG skall pilla i mätarskåpet.
 
Och allt dom skulle göra var att byta en 16A säkring, så se upp där hemma.. ;)
 
Ooops...
Vad gjorde de tro?
 
Kortslöt säkert inkommande och då blev det en ljusbåge. Tur att dom hade skyddsutrustning, annars hade det blivit akuten och brännskadeavdelningen.
 
Bilden är tagen på ett hotell på Rhodos.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1344784863.399335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Snyggt :), fattas bara att det var inne i dusch-hörnan också ;)
 
Mikael_L
Vi var på djurparken Parken Zoo i Eskilstuna.
Störd som jag är så tittar jag på hur hus är byggda, hur bultarna på karusellerna verkar åtskruvade och hur elen är dragen.
Ja så råkade jag se en tiger, eller två, också. ;)

Överlag verkade elen ganska bra.
Jag hittade inget värre än detta:

1. En viss fäbless för semipermanent installerad gummikabel.
2. Lite mer halvpermanent gummikabel.
(Har man t.o.m målat över den när tröskeln målades så är det nog inget dom rullar in på kvällarna!)
3. EKK ligger helt löst på något slags glest lagt innertak. (Jag trodde först att även det var gummikabel, till jag såg att EKK'n bara hade fått sig lite av färgen den med.)
4. Iofs snygg böj, men fattas det inte minst ett klammer.

Ja inte så speciellt illa, även om det är en offentlig miljö.

5. Sen hittade jag denna 63A handske liggande i en perfekt höjd (ca 40cm) för att en 1-3-åring ska hitta den och tycka den verkar rolig. Och hålen i en 63A handske har ganska perfekt diameter för att en treårings fingrar ska lätt och ledigt hitta in.

Och den var inkopplad i andra änden, men strömbrytaren dör stod på "0". Men å andra sidan skulle det vara den lättaste sak i världen att någon vrider om den till "1". :confused:
Detta var dock vid en utescen, där det inte verkade passera så väldigt mycket människor.
Men hade jag sett någon personal i närheten hade jag givetvis påtalat det något olämpliga.
 
  • bh120812#05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120812#06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120812#07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120812#08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120812#09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du ska ge Zoo en försikig hint om detta. Var för sig är det inte speciellt allvarligt men tillsammans signalerar det att det behöves en genomgång av elsäkerhetskulturen.
 
Mikael_L skrev:
4. Iofs snygg böj, men fattas det inte minst ett klammer.
Vissa elektriker vet inte (skiter i?) att ett visst mått från apparater och böjar är heligt (förslagsvis 5 cm).
Jag anser att det är väldigt olyckligt. Visst, men måste väl inte vara övernitisk med klammeravstånden, men avstånden från böjar är för sjutton avgörande!

//Patrik
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
Tycker du ska ge Zoo en försikig hint om detta. Var för sig är det inte speciellt allvarligt men tillsammans signalerar det att det behöves en genomgång av elsäkerhetskulturen.
Tja, det är ju ett rätt stort område och väldigt många byggnader och så. Och nu har jag ju inte gått och granskat rubbet direkt, men efter jag såg de här sakerna (när vi satt och fikade) så höll jag ögonen öppna lite mer, men det såg faktiskt helt OK ut överallt annars jag tittade. Så jag tror inte att dom har nå speciellt rutten el där.

Den stora elhandsken såg däremot lite läskig ut, och jag hoppas att dom även stänger av strömmen ännu tidigare än den där brytaren vid uttaget, när det inte används.
Tänk så tokigt ändå att man inte alltid går med phasen-pennan på sig så man kan kolla sånt här vid behov. :D


Patrik_Hed skrev:
Vissa elektriker vet inte (skiter i?) att ett visst mått från apparater och böjar är heligt (förslagsvis 5 cm).
Jag anser att det är väldigt olyckligt. Visst, men måste väl inte vara övernitisk med klammeravstånden, men avstånden från böjar är för sjutton avgörande!

//Patrik
Estetik är ju en sak. Men saknas klamret närmast apparaten har man ju i princip skitit i dragavlastningen. Så det får ju plötsligt en elsäkerhetsmässig betydelse också.
Fast det var ju kanske det du tänkte på. ;)
 
Pölze skrev:
Bilden är tagen på ett hotell på Rhodos.
är det myresjöhus som byggt? nej förlåt, hur kunde jag se så fel, det är ju trots allt en EKK från golvet och inte lösa FK som i fallet med MS-hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.