Jag började riva i elen samma vecka som jag köpte huset, doslocken på sista dosorna slogs igen någon vecka innan visning; 6 år senare
 
  • Gilla
  • Haha
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan skicka upp en bild på det värsta dåliga samvetet här hemma (nu när jag i somras bytte ett gammalt trasigt uttag utomhus som förut utgjorde värsta dåliga samvetet)
[bild]

Det har varit såhär så länge att vi inte längre ser det.
Efter detta kommer kanske att rensa upp kabelhärvan i gruppcentralen, det är dock inget fel där, utan ser bara skit ut.
Sen skulle all el i garaget få en liten översyn, det är ju liksom inte den standard där som jag lämnar hos någon kund, men typ inget felaktigt/olagligt.
I övrigt har jag nog inget som jag känner måste göras om/rätt.
Hade också en sån där för några veckor sedan. Den hade iofs bara varit öppen i en vecka när frun såg den och utbrast sitt sedvanliga "Vad f*n är det där på väggen? Åh nej, säg inte att det har sett ut sådär i flera månader" apropå att jag ibland gör saker utan att berätta när hon innan har sagt att det kommer se jättefult ut och att man kommer se det direkt.

Det hela är väl bara noggranna husägare som frilägger kopplingsdosorna inför den kommande elbesiktningen?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Så här ser det ut på landet, blev lite förvirrad när jag letade efter jorden.

hittade även 50-100st döda flygfän av olika sort.
 
  • Elektrisk säkerhetsbrytare och keramiska säkringar på vägg med döda insekter runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norrtull Norrtull skrev:
Så här ser det ut på landet, blev lite förvirrad när jag letade efter jorden.

hittade även 50-100st döda flygfän av olika sort.
Inga döda möss som försökt käka flygfäna?

Jorden kommer fram när snön tinat, ofta hittas den första bara jorden mot en södervägg, signalart snödroppe
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Så här ser det ut på landet, blev lite förvirrad när jag letade efter jorden.

hittade även 50-100st döda flygfän av olika sort.
Flygfän känns lindrigt, grannen kom springandes för någon månad sedan när det sprakade i elskpåpet... Öppet elskåp med döda gnagare bland kablar och säkringar som orsakat elfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Flygfän känns lindrigt, grannen kom springandes för någon månad sedan när det sprakade i elskpåpet...[bild]
oj, då är det illa.
 
Norrtull Norrtull skrev:
oj, då är det illa.
Nää, middag för två, redan varm också...
 
  • Haha
  • Gilla
LukasK och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Flygfän känns lindrigt, grannen kom springandes för någon månad sedan när det sprakade i elskpåpet...[bild]
eländigt är att de i driften att slita ner sina tänder, tuggar på sådant som strikt sett inte är del av deras normala diet.

Har plockat ur en kloakråtta ur en värmepump (och sen minnet av den där lilla musen som var utsträckt över ett antal polskruvar i en 50-tals tvättmaskin i Karlsborg - den var grå och torr.)

Men jo det var något åt den där råttan i den här bilden...
 
Gimp Gimp skrev:
Flygfän känns lindrigt, grannen kom springandes för någon månad sedan när det sprakade i elskpåpet...[bild]
Den va' go', redigt go'...!
 
Kollegan hittade en orm i elcentralen på en zoo butik. Han förhörde sig om de saknade en sådan, dock hade den troligtvis varit på rymmen mycket länge då ingen i personalen kunde minnas att de sålt dylika.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Glömde ta en bild tyvärr. Flyttade in för två år sedan och ett uttag har betett sig konstigt. Ibland har det inte funnits nån spänning men kommmit tillbaka. Mobilen gillade inte uttaget och vägrade snabbladda osv. Bestämde mig igår för att byta ut/kontrollera uttaget. Det var tapetserat rakt över uttaget och sen var höljet påskruvat på detta. När man sen tryckt in en sladd så har ju tapeten följt med in i hålen och förmodligen har kontakten inte varit den bästa.
Något sånt här menar du? Jag har bytt alla 60-talsuttag i vårt hus och hittat både det ena och det andra där.
 
  • Öppet elektriskt uttag från 60-talet i vägg med synliga ledningar och tappade skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
sandos och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sicken Halloween-bild! :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
robhol och 7 till
  • Laddar…
Fick nöjet att återbesöka denna skönhet i helgen.

Kopplade ur den svarta ledningen som går ut på höger sida, den användes inte längre. Passade på att ta bort även ledningen som hängde med skalad mantel bredvid 3-fasuttaget. Nu är allt som är kvar och används i denna en grupp för belysning och ett uttag för en frysbox.

Kanske inget "värsta elkoppling" egentligen, det är i det hela relativt korrekt utfört, största felet är väl att kapslingen är helt omöjlig att stänga så den har hängt öppen i decennier med korrosion på alla ingående delar som följd. En säkringsbotten saknas och den hållaren är även sprucken.

Får ta och beställa grejer för byte av centralen, så man har hemma till någon lagom regnig dag.

Gammal öppen elcentral med korroderade komponenter och oanvända avskalade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
T tompaah7503 skrev:
Kanske inget "värsta elkoppling" egentligen
Åtminstone sladden som hänger bredvid trefasuttaget kan inte få medalj i tävlingen "värsta elkopplingen".
Den är ju inte ens kopplad.
 
Höghus Höghus skrev:
Elcentralen från helvetet.

/Höghus[bild]
Denna har jag sett irl, är det i Skåne utanför Eslöv?
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.