7 78bjarnarson skrev:
Denna har jag sett irl, är det i Skåne utanför Eslöv?
Nej, faktiskt inte. Då kanske inte min installation var den värsta iaf.

/Höghus
 
  • Gilla
78bjarnarson
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Nej, faktiskt inte. Då kanske inte min installation var den värsta iaf.

/Höghus
Okej,. Min svärfar för länge sedan hade ett liknande helvete minns jag, vi brukade stå med en grogg i näven och skratta åt hans el pund, funkade bra som en ice breaker när man träffa nytt folk på hans tillställningar..
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
7 78bjarnarson skrev:
Okej,. Min svärfar för länge sedan hade ett liknande helvete minns jag, vi brukade stå med en grogg i näven och skratta åt hans el pund, funkade bra som en ice breaker när man träffa nytt folk på hans tillställningar..
:D
Jag kände mer att elcentralen behövde döljas för gästerna så att dom inte sprang skrikandes därifrån...

/Höghus
 
H
Hittade denna hemma. Kanske inte värsta men man blir ju lite less på husets förra ägare.
Tändtråden till spegelbelysningen är inspårad lös fk under panel och under kakel i relativt nybyggt badrum. Ingen nolla drogs dock fram utan den kommer från en annan grupp i tvättstugan som ligger vägg i vägg.
Notera även skruvhålet för spegeln. Typ mitt i prick..
Om man lägger 150k på ett badrum kan man väl ändå lägga på 5k på en elektriker?
 
  • Oorganiserade elkablar och skruvhål i en vägg, tecken på slarvigt elarbete i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt installerad el i badrum med lös ledning under panel och skruvhål mitt i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Hittade denna hemma. Kanske inte värsta men man blir ju lite less på husets förra ägare.
Tändtråden till spegelbelysningen är inspårad lös fk under panel och under kakel i relativt nybyggt badrum. Ingen nolla drogs dock fram utan den kommer från en annan grupp i tvättstugan som ligger vägg i vägg.
Notera även skruvhålet för spegeln. Typ mitt i prick..
Om man lägger 150k på ett badrum kan man väl ändå lägga på 5k på en elektriker?
Kanske det ingick i totalpriset?
Hantisen kanske tänkte:
Hur svårt kan el vara?
Det handlar ju bara om tre trådar, onödigt att anlita en elektriker :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
LukasK och 2 till
  • Laddar…
Om bilderna visar ett 150k badrum förstår jag fullt ut varför man inte anlitar hantverkare utan gör jobbet själv.
 
  • Gilla
LukasK och 3 till
  • Laddar…
Kvällens lilla pulshöjare. Luktade plötsligt ”bränd el” i köket. Lyckades lukta mig till denna dimmer. Ser inte så allvarligt ut, dålig kontakt ger värme osv så jag kopplade bara ur den, inte helt ovanligt i äldre hus.

När jag satte i säkringen igen var det dock lite mörkt på väl många ställen!

Då visar det sig att ena tråden in kommer från centralen, den som satt i samma klämma i dimmern går sedan vidare till all köksbelysning, köksfläkt, mikro, kaffebryggare, kökshall, garagebelysning, uttag i garage med bilvärmare, utomhusbelysning, kanske något mer…

Original 60-tal men antagligen påbyggt i omgångar.

Jag tror elektrikern får komma förbi en sväng i morgon och dra om några tåtar!
 
  • Bränd dimmer och skadad kabel på ett träbord, tecken på överhettning och elektrisk skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
erik5678 och 4 till
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Om bilderna visar ett 150k badrum förstår jag fullt ut varför man inte anlitar hantverkare utan gör jobbet själv.
De har givetvis gjort allt själv... Inklusive stora sneda kakelplattor och dåligt fall mot golvbrunnarna.
 
E
En koppling jag önskar att jag tagit kort på är den stickpropp jag fick koppla om igår eftermiddag.

Vi hade ordnat med byggström längs en cykelbana för ett antal veckor sedan. I fredags hade en lastbil fel på bromsen till ena bakhjulet och drog med sig både överkörningsbrygga och kabel, och nästan byggströmskåpet den var ansluten i. Vi skarvade på en ny kabelbit i måndags och fick igång byggströmmen igen. Så långt allt väl.

Tills en av borrmaskinisterna fick för sig att deras kompressor inte fungerade som den skulle och bestämde sig för att koppla om i stickproppen på matningen ut till alla undercentraler.

Felet uppdagades när en av montörerna skulle svetsa. Det gick bra att svetsa ända fram till lunch igår, men därefter löste en säkring ut varje gång han pluggade i svetsen. Vi åkte ut och kunde konstatera att det var 400V på 3 av 4 uttag i alla undercentraler. Borrmaskinisten hade skiftat plats på N och L3 i stickproppen, och så som kopplingen såg ut, med spretande kardeler hej vilt, är det ett under att det inte blev kortis så fort den pluggades in.

En bild säger mer än tusen ord, men nu hade jag tyvärr ingen bild, så ni får hålla till godo med de tusen orden istället.
 
  • Gilla
robhol och 12 till
  • Laddar…
Inkoppling av fiber som blev sådär, får snygga till dragningen vid fasadbytet
 
  • Fiberanslutningsbox monterad på röd träfasad med löst hängande fiberkabel och hål vid fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Ledsen
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det är verkligen helt overkligt vad fiberleverantörerna kommer undan med och vad folk accepterar estetiskt.

Visst kan det vara så att genomföringen var tvungen att vara just där men ärligt talat måste man kunna lösa sånt här bättre. Kunde inte den fula skarvlådan suttit nere på sockeln och så hade man kunnat smyga en patchfiber genom fasaden istället? Kunde inte slangen kommit upp bredvid fönstret istället för precis framför? Iofs lätt att lösa men en irriterande smådetalj i det stora hela.
 
  • Gilla
Jens83 och 5 till
  • Laddar…
B
Ja den där var inte snyggt. Har för mig att man ska ha en radie som en snusdosa minst, om man håller på fiber, så var försiktig om du ska göra om installationen, så du inte bryter av fibern.
 
  • Gilla
Jens83
  • Laddar…
S
J Jens83 skrev:
Inkoppling av fiber som blev sådär, får snygga till dragningen vid fasadbytet
"Skit i det där, nu tar vi helg" brukar få det resultatet. Riktigt illa
 
  • Gilla
Jens83 och 1 till
  • Laddar…
E
Med en synlig duktskarv mitt på väggen som grädde på moset
 
  • Gilla
Jens83
  • Laddar…
T
Sommarstuga i väst. Ny ägare tyckte att det såg bristfälligt ut !
Men har inga pengar att åtgärda det.
Tack så mycket för titten.
Äldre elcentral med oordnade kablar på en vägg i en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp med rörigt ledningsnät och säkringsdoser i en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Düsseldorff och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.