M Metafor skrev:
Ursäkta en amatörfråga i denna kunniga krets: Vad är felet i bilden med två uttag? Den ena jordad, den andra ojordad.
Ojordade uttag får bara finnas i en "isolerad miljö". Det betyder oftast i ett rum där det inte finns annan jord. (Strikt taget får det inte finnas vattenradiatorer då de oftast har bra jordanslutning.)

Anledningen är att personer som tar i höljet på en trasig apparat och i något jordat samtidigt inte ska få ström genom kroppen.

Det är något som lätt kan missas om man river en vägg mellan kök och vardagsrum i ett äldre hus, då rivningen av väggen inte kräver elbehörighet, men slutresultatet blir att vardagsrummet inte längre är en isolerad miljö, och därför borde alla uttag skyddsjordas.

G Gramphos skrev:
Ojordade uttag får bara finnas i en "isolerad miljö". Det betyder oftast i ett rum där det inte finns annan jord. (Strikt taget får det inte finnas vattenradiatorer då de oftast har bra jordanslutning.)

Anledningen är att personer som tar i höljet på en trasig apparat och i något jordat samtidigt inte ska få ström genom kroppen.
Tack för svar. I ett äldre sommarhus med enbart ojordat och inga vattenradiatorer finns det alltså mindre risk för sådan ström genom kroppen. Men drar man in jord till vissa uttag ökar således faran.

M Metafor skrev:
Tack för svar. I ett äldre sommarhus med enbart ojordat och inga vattenradiatorer finns det alltså mindre risk för sådan ström genom kroppen. Men drar man in jord till vissa uttag ökar således faran.
Njae. I teorin så är det så, men i prakiken så kan man diskutera hur väl som isolerad miljö egentligen fungerade. Det är lätt hänt att man introducerar en jord i en sådan miljö (har du elradiatorer som är jordade exv.?) och då är "skyddet" av tveksam natur. Det är också därför som man inte tillåter det idag.

Nu har det iofs blivit svårare att få till en jord även om man skulle ha blandade uttag eftersom det är så få apparater idag som är jordade. Det är väl i stort sett bara brödrosten och en ensam stationär dator här och där som man stöter på bland de apparater man kan hitta på boningsplanet (utanför köket då, där har det aldrig varit OK med ojordade uttag).

Dock, det skadar ju inte att vara medveten om problemet. Dra alltså inte in brödrosten i vardagsrummet med en jordad sladd från köket.

Och installera jordfelsbrytare, den visar sig ha en verklig positiv effekt på elsäkerheten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae. I teorin så är det så, men i prakiken så kan man diskutera hur väl som isolerad miljö egentligen fungerade. Det är lätt hänt att man introducerar en jord i en sådan miljö (har du elradiatorer som är jordade exv.?) och då är "skyddet" av tveksam natur. Det är också därför som man inte tillåter det idag.

Nu har det iofs blivit svårare att få till en jord även om man skulle ha blandade uttag eftersom det är så få apparater idag som är jordade. Det är väl i stort sett bara brödrosten och en ensam stationär dator här och där som man stöter på bland de apparater man kan hitta på boningsplanet (utanför köket då, där har det aldrig varit OK med ojordade uttag).

Dock, det skadar ju inte att vara medveten om problemet. Dra alltså inte in brödrosten i vardagsrummet med en jordad sladd från köket.

Och installera jordfelsbrytare, den visar sig ha en verklig positiv effekt på elsäkerheten.
Tack också för detta svar.
Dags att se över torpet och definitivt köket.

Mikael_L
Tack för påminnelsen.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kan jag avslöja hur det ser ut på andra sidan väggen, där FK'n går in. Det upptäckte jag redan för några månader sen, så jag misstänkte väl något sånt här. Men arbetet i detta huset går i takt med deras takt på moderniseringar och ombyggnader, så jag tar en sak i taget, och släppte detta då, tänkte att vi kommer nog dit.
Igår fick jag faktiskt nästan bort den sista OVIR/RVIR-kabeln, det är bara två sovrum kvar nu.

Men när det revs OVIR på nedervåningen så gick det en matning upp. Så vi gick upp och fann att den antagligen gick in i detta infällda ojordade uttag. Men så var det ett jordat bredvid, och kabel åt både höger och vänster som gick till ett jordat (åt vänster) och ett ojordat (åt höger).
Aha, sa jag, dessa har inte jord ansluten. Men det var kontakt N-PE, aha, fuljordat utbrast jag.
Men så öppnade jag och kollade.
Men vad tusan ... var kommer jorden ifrån. Öppnade uttaget till vänster (det som jord-FK'n går in till i bilderna från förra inlägget...)
Jaha, suck. Detta får vi fixa sen sa jag, för nu har vi rivit OVIR och fått upp nya fräsha FK OCH jordledare på rätt sätt, sen anslöt jag allt som innan, men till de nya FK, och la den nya korrekta jorden åt sidan.
Detta blir fixat inom någon av de närmaste veckorna, ty nu ska allt snart bli klart.
[bild]
[bild]
Lägg även märke till isoleringen på den gulgröna ... Nåja, skyddsjorden kan man väl till nöds stå ut med att det ser ut så ... Om det verkligen kniper. Men ett varv gulgrön tejp vore väl en välgärning, typ det minsta man kan nöja sig med ... :)
[bild]

Förövrigt har huset varit trevligt befriat från risigt hempul, jag tror att det mesta gjorts av riktiga elektriker, och någorlunda noggranna, tur att alla kopplingar med OVIR har varit exemplariskt utförda, med ordentliga extra lager med isoleringstape, det är detta som gjort denna långsamma uppgradering möjlig, det har inte rasat av all isolering direkt man bara rör något. Skulle det varit så hade enda möjligheten varit att slå av huvudbrytaren och sen ta allt byte omedelbums.
Nu är hela detta hus faktiskt klart, någon i nov-dec revs den sista OVIR ut från huset, det där blandade jordat/ojordat uttagen i sovrummet åtgärdat, allt jordat osv. Ja det finns fortfarande kvar en 3g1 lampsladd till ett uttag som ska åtgärdas, men i övrigt känner jag på mig att hela huset har helt korrekta elinstallationer nu, och det mesta i bra estetiskt skick också.
Jodå, det har blivit många timmar, inkl att nytt kök byggdes på ny plats, gamla köket byggdes om till nya bostadsrum, bytt elcentraler, ny elcentral osv. 2 våningar + källare. Allt är inte riktigt helt klart, till sommaren ska en altan byggas, så då ska det bli lite utomhusel, och så hoppas jag att vi också kommer ihåg och kommer åt att byta bort den där sista lilla stumpen lampsladd. :)
Men det känns alltid trevligt och skönt att få lämna ett hus där man fått till allt till OK skick, inte bara fixa till det mest akuta, och knappt ens det ...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Glömde ta en bild tyvärr. Flyttade in för två år sedan och ett uttag har betett sig konstigt. Ibland har det inte funnits nån spänning men kommmit tillbaka. Mobilen gillade inte uttaget och vägrade snabbladda osv. Bestämde mig igår för att byta ut/kontrollera uttaget. Det var tapetserat rakt över uttaget och sen var höljet påskruvat på detta. När man sen tryckt in en sladd så har ju tapeten följt med in i hålen och förmodligen har kontakten inte varit den bästa.

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Drog ut denna ur ett rör (syns inte på bilden, men det är alltså en gul/grön kabel). Med en sådan lösning måste det vara kul att felsöka varför jordfelsbrytaren ”inte” fungerar...

• Gul/grön kabel och verktyg på en väska med trägolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
cotillion
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Det är något som lätt kan missas om man river en vägg mellan kök och vardagsrum i ett äldre hus, då rivningen av väggen inte kräver elbehörighet, men slutresultatet blir att vardagsrummet inte längre är en isolerad miljö, och därför borde alla uttag skyddsjordas.
Så ser det ut i många 70-talshus inklusive vårt. Jordade uttag i köket men ojordat vid matplatsen i samma rum. Öppen planlösning ut till vardagsrummet där det också finns ojordade uttag. Har utökat med ytterligare ojordade i samband med renovering. Lutar mig mot att anläggningen var godkänd -79 när huset byggdes.

G Fredrik Jönsson skrev:
Så ser det ut i många 70-talshus inklusive vårt. Jordade uttag i köket men ojordat vid matplatsen i samma rum. Öppen planlösning ut till vardagsrummet där det också finns ojordade uttag. Har utökat med ytterligare ojordade i samband med renovering. Lutar mig mot att anläggningen var godkänd -79 när huset byggdes.
Vi har ojordade uttag bredvid varje element i hela huset förutom i köket där man drog ny el för 20 år sedan.

P Peter_Ker skrev:
Vi har ojordade uttag bredvid varje element i hela huset förutom i köket där man drog ny el för 20 år sedan.
Jag har också dragit om elen i samband med renovering. Satte t.ex. in takdosor för att slippa kablar under innertaket.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vågar jag göra något jobb här, utan att kräva att få åtgärda allt trasigt?
Tror inte det
Intressant att se hur det ser ut hemma hos dig:crysmile:

• Gilla
19Anders57
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det ser du väl i bilden?

Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag kan skicka upp en bild på det värsta dåliga samvetet här hemma (nu när jag i somras bytte ett gammalt trasigt uttag utomhus som förut utgjorde värsta dåliga samvetet)
Oorganiserad samling av anslutna elledningar och kontakter som behöver städas upp.
Skapa konto

Det har varit såhär så länge att vi inte längre ser det.
Efter detta kommer kanske att rensa upp kabelhärvan i gruppcentralen, det är dock inget fel där, utan ser bara skit ut.
Sen skulle all el i garaget få en liten översyn, det är ju liksom inte den standard där som jag lämnar hos någon kund, men typ inget felaktigt/olagligt.
I övrigt har jag nog inget som jag känner måste göras om/rätt.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
E
Vadå? En öppen kopplingsdosa med utstickande toppklämmor är ju bara ett tecken på att den som bor där löpande underhåller anläggningen.

Den här dosan är del i ett mångårigt löpande underhåll här hemma.
Öppen kopplingsdosa med synliga elkablar och toppklämmor på vit vägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.