R Robin7 skrev:
Ok, låt mig förklarar vad som är problemet. Detta är i en villa som vi fick städa upp efter (fuskelektriker) det dom hade gjort var att sätta vägguttag när intill duschen, slangarna som sticker ut är bara en skarv för självaste uttaget. Det skulle kompletteras med en koppldosa. (Vi rev så klart bort trådarna/slangen/uttaget mm)

Den vattenstyrd kranen är bredvid toan, som inte är med på bilden.
offentliga toaletter och de i exv restauranger brukar för enkel städnings skull ha just en golvbrunn.

Det enda som var misstänkt för den här var fallet mot den - duschhörna ?

Mikael_L
Spitzenklasse

Elanslutningsbox monterad på rödbrun tegelvägg vid sidan om en utomhuslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elnätanslutning fixad med kablar som går in i väggen ovanför ett stuprör.
Skapa konto

Eluttag installerat i vägg med öppen kopplingsdosa och synliga anslutna kablar.
Skapa konto

Nu sedan någon vecka tillbaka fixat.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu sedan någon vecka tillbaka fixat
Va?! När var du här och fixade min balkonglampa?

Bästa svaret

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu sedan någon vecka tillbaka fixat.
Hur såg det ut innan?

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 21 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Japp:surprised:
Tyvärr verkar installatören i fråga intee veta om vad yrkesstolthet är för nåt eller bryr sig inte bara.
Jag hade blivit vansinnig bara på den sista vinkeln innan uttaget - skulle aldrig kunna lämna det så.

Hemma_ Hemma_ skrev:
Vad tycks om den här lösningen då?
Kontakten satt sedan gammalt, och vid ett stambyte i några lägenheter där min son bodde, byttes element och rör ut.
Efter besiktningen frågade jag vem sjutton som gjort detta, om det verkligen är godkänt att göra så…om inte annat såg det förj**igt ut…
När sonen fick flytta tillbaka, kan jag tillägga att kontakten var uppflyttad till fönsterhöjd, den gamla plomberad, och nya, raka rör från elementet var dragna!
Mest imponerad att man ens får tanken att göra något sådant:crysmile:

Och klamringen som var så rak. Man ska inte röra något i ett kök någon annan byggt.

• Noggrant klamrad vit elektrisk kabel monterad i ett öppet elkopplingsdon på ett träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
3x4 kör man inte runt med.

Vad tycks om denna lösningen för att få el till diskmaskinen:
Elledningar och en dosa inkilade mellan diskbänk och vägg med bristfällig fastsättning över en skadad kakelvägg.
Skapa konto

Lösa FK i kakelfixet med ledarna inklämda mellan diskbänk och vägg. Säkert och bra...

Han tyckte säkert han var duktig som satte kopplingarna i en dosa. Det är ju direkt ovanför kökskranen.

Men hur såg det ut där då:
Eluttag utan lock med synliga ledningar och anslutningar i en vit kaklad vägg.
Skapa konto

Notera även frånvaron av skruvfäste för locket. En hastig rörelse i närheten av dosan och locket trillade av.

Hur ser det ut nu då? Eftersom köket byggs om totalt så passade vi på att spåra in slang från rörutloppet till ingjuten dosa i lämplig köksbänkshöjd och rör vidare upp till uttag för köksfläkten. Elektriker har dragit ny el anpassad för det nya köket och tagit bort all ful-el.

Slarvigt dragen elslang och ledningar i en orenoverad vägg ovanför en diskbänk med en öppen dosa och avskalad tapet.
Skapa konto

Bakgrund:
Yngsta sonen har köpt en lägenhet fullt med "intressanta" lösningar av varierande slag gjorda av föregående ägare som var en mindre nogräknad "byggföretagare" som använde lägenheten för att inhysa ett gäng gästarbetare. Vi träffade aldrig "byggaren" då lägenheten tvångsförsåldes av BRFen och lika bra väl det, jag hade inte kunnat se karln i ansiktet utan att skratta rakt ut åt allt elände han lyckades fixa till under det korta året han ägde lägenheten. Allt måste renoveras. Precis allt.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Usch, undrar hur många olyckliga människor det finns som blivit utsatt för dennes byggfusk! :cry:
Kolla badrummet ordentligt vad gäller elen.
Finns det golvvärme och/eller uttag där, finns det JFB? osv

• Gilla
Hissonomen
  • Laddar…
Mikael_L
C cotillion skrev:
Och klamringen som var så rak. Man ska inte röra något i ett kök någon annan byggt.
Det där kan det t.o.m vara en yrkesarbetande elektriker som gjort.
Inte för att det är korrekt, men det är lite typiskt sånt som sådana kan hitta på för att slippa åka och hämta rätt kabel för jobbet. Jag har under åren sett lite bedrövligheter som elektriker lämnat efter sig, och detta skulle inte varit det värsta.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Usch, undrar hur många olyckliga människor det finns som blivit utsatt för dennes byggfusk! :cry:
Kolla badrummet ordentligt vad gäller elen.
Finns det golvvärme och/eller uttag där, finns det JFB? osv
Ja, det fanns flera "kvalitetsbrister" genom hela lägenheten. Fruktansvärt dåligt gjort genomgående. Lustigast hittills borde vara innerdörrar med dörrbladet uppochner. :crysmile:

Du har givetvis rätt i att vi bör kontrollera all el lägenheten för säkerhets skull. Hela anläggningen skyddas av JFB (ej installerad av nämnda tidigare ägare) som är testad som fungerande.

I princip har vi blåst ut allt i hela lägenheten. Betongrena väggar och golv. I stort sett all el är nydragen av behörig elektriker.

Förutom badrummet som är renoverat i samband med stambyte 2009. Golvvärme finns, ansluten till belysningsgruppen på samma sätt som i övriga lägenheter.

Så badrummet i sig föranleder inte någon oro förutom badrumsskåpet som ser ut att vara utbytt senare. Det kan möjligtvis ha ett uttag för nära våtzon.

Vet ni vilken "byggföretagare" det är som ägt lägenheten innan? Är ju bra att få veta så man inte anlitar han!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Lösa FK i kakelfixet med ledarna inklämda mellan diskbänk och vägg. Säkert och bra...
I alla fall föredömligt dragavlastat! :rolleyes:

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kan jag avslöja hur det ser ut på andra sidan väggen, där FK'n går in. Det upptäckte jag redan för några månader sen, så jag misstänkte väl något sånt här. Men arbetet i detta huset går i takt med deras takt på moderniseringar och ombyggnader, så jag tar en sak i taget, och släppte detta då, tänkte att vi kommer nog dit.
Igår fick jag faktiskt nästan bort den sista OVIR/RVIR-kabeln, det är bara två sovrum kvar nu.

Men när det revs OVIR på nedervåningen så gick det en matning upp. Så vi gick upp och fann att den antagligen gick in i detta infällda ojordade uttag. Men så var det ett jordat bredvid, och kabel åt både höger och vänster som gick till ett jordat (åt vänster) och ett ojordat (åt höger).
Aha, sa jag, dessa har inte jord ansluten. Men det var kontakt N-PE, aha, fuljordat utbrast jag.
Men så öppnade jag och kollade.
Men vad tusan ... var kommer jorden ifrån. Öppnade uttaget till vänster (det som jord-FK'n går in till i bilderna från förra inlägget...)
Jaha, suck. Detta får vi fixa sen sa jag, för nu har vi rivit OVIR och fått upp nya fräsha FK OCH jordledare på rätt sätt, sen anslöt jag allt som innan, men till de nya FK, och la den nya korrekta jorden åt sidan.
Detta blir fixat inom någon av de närmaste veckorna, ty nu ska allt snart bli klart.
[bild]
[bild]
Lägg även märke till isoleringen på den gulgröna ... Nåja, skyddsjorden kan man väl till nöds stå ut med att det ser ut så ... Om det verkligen kniper. Men ett varv gulgrön tejp vore väl en välgärning, typ det minsta man kan nöja sig med ... :)
[bild]

Förövrigt har huset varit trevligt befriat från risigt hempul, jag tror att det mesta gjorts av riktiga elektriker, och någorlunda noggranna, tur att alla kopplingar med OVIR har varit exemplariskt utförda, med ordentliga extra lager med isoleringstape, det är detta som gjort denna långsamma uppgradering möjlig, det har inte rasat av all isolering direkt man bara rör något. Skulle det varit så hade enda möjligheten varit att slå av huvudbrytaren och sen ta allt byte omedelbums.
Ursäkta en amatörfråga i denna kunniga krets: Vad är felet i bilden med två uttag? Den ena jordad, den andra ojordad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.