Man får väl måla över spacklet med elementfärg så man får ett extra lager isolation. :rolleyes:

• Haha
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Slarvig elektriker. Men det gick kanske fort åtminstone.
Platsar inte riktigt i tråden då det är ganska långt från värst, inget jag ordnar till, t.ex.
Elcentral med ojämnt dragna kablar och oisolerade ändar i automatsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
ptlf och 2 till
  • Laddar…
E
Vet exakt hur tankarna/snacket gick när det där gjordes.
"Men vafan! Nu glömde jag ju fasskenan. Jaja, kör väl RK så det åtminstone går att slå på, tror det finns en bit i bilen, så får jag komma ihåg fasskenan till nästa gång"

• Gilla
Troxic och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så gick naturligtvis snacket/tanken.
Det är exakt vad jag själv tänker och gör när det där händer. Förutom att jag skippar att låta nästan 1 cm bar koppar synas under säkringarna.

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Ändhylsor är bara för amatörer, och ger inget mer än en lite högre kostnad ;)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
iofs där jag använder ändhylsor, där är det likström och ibland hyfsade strömmar.....
och vibrationer.

R
Kanske inte den värsta elkopplingen men ändå slarvigt gjort. Felet är att 16 kvadrat kabeln inte var fast klamrat och även kapslingen där elmätaren satt var ej skruvat fast, allt hängde löst.
Även kapslingen var för liten men det kanske inte är relevant, men jag tycker man borde ha använt en större kapsling eftersom det är grova trådar.
Nåväl, det andra problemet var att ledarna (faserna) från aboxen och centralen var exponerade (se bild) isoleringen är kvar men dom stack ut ifrån centralen och aboxen om ni förstår vad jag menar. Det största problemet var att faserna inte ordentligt fast skruvade i elmätaren vilket lede till brand. Tyvärr har jag bara tagit bilder på självaste elmätaren men inte helheten av centralen osv. Så jag hoppas ni förstår vad jag menar. Har försökt göra en skiss. (Se bilderna)

Skiss av elkopplingssystem med 25 och 16 kvadrat kablar, Abox, elmätare i liten kapsling och elcentral.
Skapa konto

Oöppnad vit elmätarkapsling med synlig plats för fastsättning och kabelinföring.
Skapa konto

Elmätare med exponerade och löst sittande kablar utan klammer eller ordentlig fastsättning.
Skapa konto

Elmätare på metallbakgrund med lösa, oordentligt fästa kablar och öppen kapsling.
Skapa konto

Elmätare med löst hängande och exponerade kablar på en metallbakgrund, utan korrekt fastsättning eller kapsling.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Snyggt med den extra nollan där. Var den "bakmatad" från centralen?

R
tommib tommib skrev:
Den gick faktiskt till aboxen där inkommande matning är. Tydligen vad det ägaren själv som hade gjort denna installation OBS(har bara hört från min kollega, om det är sant eller falskt vet jag inte). Hade varit beklämmande om det var en elektriker, men samtidigt har man stött på väldigt många elektriker som har tagit genvägar/fuskar eller inte är nog kompetent.
Jag själv är inte den bästa eller framstående på något sätt. Men som sagt det finns många eletriker där ute som inte håller måttet.

Redigerat:
R
tommib tommib skrev:
Installationen kan ha gjorts av en elektriker också, har bara hört från min kollega att denna installation gjordes av ägaren. Vill bara förtydliga.

R
kanske inte den värsta man har sett men man frågar sig varför?
Idag gjorde vi en felsökning på ett vägguttag som saknade spänning.

På bild nr 1 : Vi mätte med spänningsprovaren och det visade sig att det var helt dött, 0 volt. Vi började med att kolla i centralen om det hade gått en säkring men icke.

Vägguttag vid hörn med öppen kabelkanal och färdigställd installation, intill en gardin med träd-motiv.
Skapa konto

På bild nr 2: Vi öppna upp taket för att följa vars kabeln tog vägen, det visade sig att den var inkopplat till en annan uttag längst till vänster högst upp nära frånluftsventilerna på bilden. Vi mätte även denna och det visade 0 Volt

Biblioteksrum med bokhyllor, skylten "NYA BÖCKER", öppet undertak och kablar som löper till vägguttag.
Skapa konto

Bild nr 3: Eftersom vi skulle också riva ett annat uttag som hade en separerad kabel så tänkte vi använda den som matning till vägguttagen som inte hade någon spänning alls och isolera den kabeln som vi trodde var utan spänning.
Har gjort en liten skiss.
Skiss av elinstallation med markerade vägguttag, kablar och anteckningar som beskriver felsökningsprocessen och upptäckta fel.
Skapa konto

Bild nr 4: Det visade sig att kabeln som vi klippte inte var strömlös, det blev kortslutning och kabel saxen fick ett litet jack.
Närbild på en skadad kabelsax med ett jack efter kortslutning under felaktig elinstallation.
Skapa konto

bild 5: Vi valde då att öppna upp båda vägguttagen och det visade sig att fas var ej inkopplat men jord och nollan var det, tyvärr tog jag inte någon bild före hur det såg ut innan, så den på bilden ni ser nu är färdigställd.
Färdigställd elinstallation med öppet vägguttag som visar jordade kablar och anslutningar.
Skapa konto

Bild 6: Den klippta kabel som vi trodde var spänningslös, men vi fick skarva ihop den igen med en AP9 och wagos.
Öppet vägguttag med synliga kablar och wagoklämmor nära tak och ventilationssystem.
Skapa konto

bild 7.
Interiörbild som visar öppnat tak och vägguttag utan spänning, med märkt kabel och stege.
Skapa konto

Så felet var helt enkelt att dom som hade gjort denna installation inte valt att koppla in fas på ena uttaget och nollan på det andra.
Inte så konstigt att spänningsprovaren visade 0 volt.
Ni får dock ursäkta mig om jag är för dålig på att förklara, jag hoppas att ni förstår ändå.

• Öppet innertak med synliga kablar och en stege som visar på felsökning av elektrisk installation.
    Skapa konto
  • Öppnat tak med synliga kablar och frånluftsventiler, felaktig elinstallation upptäckt.
    Skapa konto
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
R
R Robin7 skrev:
kanske inte den värsta man har sett men man frågar sig varför?
Idag gjorde vi en felsökning på ett vägguttag som saknade spänning.

På bild nr 1 : Vi mätte med spänningsprovaren och det visade sig att det var helt dött, 0 volt. Vi började med att kolla i centralen om det hade gått en säkring men icke.

[bild]

På bild nr 2: Vi öppna upp taket för att följa vars kabeln tog vägen, det visade sig att den var inkopplat till en annan uttag längst till vänster högst upp nära frånluftsventilerna på bilden. Vi mätte även denna och det visade 0 Volt

[bild]

Bild nr 3: Eftersom vi skulle också riva ett annat uttag som hade en separerad kabel så tänkte vi använda den som matning till vägguttagen som inte hade någon spänning alls och isolera den kabeln som vi trodde var utan spänning.
Har gjort en liten skiss.
[bild]
Bild nr 4: Det visade sig att kabeln som vi klippte inte var strömlös, det blev kortslutning och kabel saxen fick ett litet jack.
[bild]

bild 5: Vi valde då att öppna upp båda vägguttagen och det visade sig att fas var ej inkopplat men jord och nollan var det, tyvärr tog jag inte någon bild före hur det såg ut innan, så den på bilden ni ser nu är färdigställd.
[bild]

Bild 6: Den klippta kabel som vi trodde var spänningslös, men vi fick skarva ihop den igen med en AP9 och wagos.
[bild]

bild 7.
[bild]

Så felet var helt enkelt att dom som hade gjort denna installation inte valt att koppla in fas på ena uttaget och nollan på det andra.
Inte så konstigt att spänningsprovaren visade 0 volt.
Ni får dock ursäkta mig om jag är för dålig på att förklara, jag hoppas att ni förstår ändå.
Eftersom jag inte kan redigera mitt inlägg vill jag att en moderator tar bort mitt inlägg. Det blev för kladdig beskrivning. tack!

Jag tyckte den var väldigt bra och pedagogisk (y)

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
hsd
Hade vart enkelt att öppna det första uttaget direkt för kontroll ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.