Vi tar väl nya tråden.

Funderade på varför inte torktumlaren verkade vara ansluten till skyddsjord. Typiska fenomenet att det brummar när man drar fingrarna över höljet. Bytte först anslutningskabeln men det hjälpte inte. Så jag öppnade uttaget...
Öppet vägguttag som visar dåligt monterade och osäkert fästa elledningar, vilket påverkar jordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finn felet.

Fick byta uttaget då detta var av så usel kvalitet att det inte gick att klämma fast ledarna så de satt.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Düsseldorff och 8 till
  • Laddar…
Man undrar om vissa saknar förmågan att tänka logiskt.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Man undrar om vissa saknar förmågan att tänka logiskt.
För att bespara dig eventuell framtida tankeverksamhet relaterat ovanstående undran kan jag ge dig ett enkelt svar på den frågan, men det är inte gratis!:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Man undrar om vissa saknar förmågan att tänka logiskt.
Som varande servicetekniker som reparerar elektronik prylar i form av kameror objektiv och proffs/studio litar är jag helt säker på att vissa saknar den förmågan totalt.
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Man undrar om vissa saknar förmågan att tänka logiskt.
Det är inte bara logiken som spökar, vissa verkar inte kunna tänka alls. Om jag ska vara helt ärlig så händer det mig ibland också (det där med att inte tänka)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skulle riva ut elen i lilla gästtoan.
Nuvarande dragning passar inte.
Förutom två övertäckta kopplingsdosor, en i hallen intill, hittade jag en stor plastlåda som det nog suttit ett uttag i innan man gipsade över den och lämnade en ihoptejpad svart ledare i. Den vita ledaren hade dragits in i röret...
Kablarna till lampan gick inte att rubba alls.
Såg röret i en springa i glespanelen och lyckades kapa röret där och dra ut kablarna från lampsidan.
Fick tag i röret och kunde dra ut det genom glespanelen från doshållet. Det verkade ha skarvats med eltejp.
Utan rör kunde jag dra ur kablarna genom glespanelen.
Tydligen var den vita ledaren skarvad, hop riden och tejpad till en jätteklump dsom inte fick genom något rör...
Elektrikern får dra helt nytt och Oskar at när det är dags...

Elektrisk kabel med skarv inslagen i svart eltejp liggande på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarv med elektriska kablar omslutna av isoleringstejp på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar skarvade med svart eltejp, visar slarvig och potentiellt osäker installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarvad och tejpad gul och svart sladd med blottad koppartråd och skador på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Slitage på kopparledningar och kontaktproblem i elskåp upptäcktes under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle göra ett jobb i denna idag när detta upptäcktes.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Och man kan ju undra varför någon gör sig besväret med att "fuska" då det är så mycket enklare (och bättre) att lägga tråden under hissklämman:thinking:
 
Det ser väl ut att vara nästan en halv centimeter längre in? Gör man så några hundra gånger sparar man ju några meter rörelse, rätt in på latkontot!
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
Det är ju inte ens lättare (för den late) utan besvärligare och det går åt ca en cm mer tråd
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Och man kan ju undra varför någon gör sig besväret med att "fuska" då det är så mycket enklare (och bättre) att lägga tråden under hissklämman:thinking:
Det var troligen inte fusk utan bara ren och skär okunskap.
Ungefär som de som sätter in ledaren i alla möjliga felaktiga hål i toppklämmor och snabbkopplingar på apparater.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är översta raden där man normalt inte når upp för att se ovansidan av normkomponenterna utan en pall. Men ändå svårt att misslyckas så grovt...
 
Gammal elektrisk installationsdosabox med synlig skada och utsatta ledningar mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr hemma hos undertecknad. Elektrikern är underrättad!
 
  • Wow
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lättare att flytta lampan åt höger än att ta in en elektriker för det där. Du behöver borra ett nytt hål och täcker på kuppen tre gamla (men får ett ”nytt” oanvänt till vänster om lampan).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte lättare att flytta lampan åt höger än att ta in en elektriker för det där. Du behöver borra ett nytt hål och täcker på kuppen tre gamla (men får ett ”nytt” oanvänt till vänster om lampan).
Jo absolut, det var den ratade jordkabeln som jag tänkte att han skulle få kika på.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.